Remschijven en blokken

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
706
144
43
GIsteren beurt + keuring gehad van mijn IS200 en daarbij erachter gekomen dat aan de voorzijde mijn remschijven te dun zijn geworden en dat mijn remblokken ook bijna op zijn. Nu vroeg ik me af of dit een werkje is dat goed zelf te doen is.
Klopt het dat de remschijven alleen op hun plaats gehouden worden door de velgen + remklauwen? Oftewel, is het een kwestie van velgen los, remklauwen los en remschijven eraf tikken?

En voor de remblokken: remklauw van schijf af laten kantelen, blokken demonteren, dop van remreservoir eraf, zuigers indrukken met lijmklem en oude remblok, nieuwe remblokken erin zetten, klemmetjes erop, weer terugkantelen op de remschijf, alles vastzetten, dop weer op reservoir, paar keer op het rempedaal drukken en klaar?

Ik heb het ooit wel eens eerder gedaan voor een CRX, dat ging wel gepaard met wat gevloek omdat dingen vast waren geroest, maar uiteindelijk wel gelukt.

En welke schijven en remblokken zijn aan te raden? Ik zie behoorlijk wat verschillende merken. Ik wil natuurlijk wel fatsoenlijk spul.
 

A.S. Motorsport

Hoort erbij
14 mrt 2012
73
1
0
Is zeer simpel als je beetje handig bent, wat je net ff uitstippelt is inderdaad wat er gedaan moet worden.

Gewoon set steek sleutels (uit me hoofd steek 14,10,17) rateltje met doppen en waterpomp tang.
Als klauw bouten moeilijk doen spuitje je wd40 en wat hefboom er tegen aan.

Ga niet de klauw laten hangen op de remslang.
Aan de zijkanten van de blokken (stalen deel dus die in de beugel hangt) wat kopervet + ff met staal borstel beugel schoon maken.

Als je op zoek bent naar de blokken & schijven stuur maar een PM/mailtje of bel maar.



Vergeet niet de koper ringetjes van de banjo's & vloeistof (dot 4) ALS je de klauw helemaal zou loshalen. (dat is niet nodig hoor, je moeten dan ook ontluchten)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als hierboven, prima zelf te doen.

Nog ff wat aandachtspuntjes, voorzover al niet bekend of genoemd:
- contactpunt naaf/schijf goed afborstelen.
- check/reinig/vet je slidepins gelijk in met bijvoorbeeld siliconenvet (ATE).
- Ipv kopervet kun je ook keramisch vet gebruiken (minder agressief).
- ik smeer zelf, naast de klemmetjes, ook een beetje op de achterzijde v/d blokjes.
- draag handschoenen, remvloeistof e.d. is behoorlijk toxic.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
706
144
43
A.S. Motorsport zei:
Ga niet de klauw laten hangen op de remslang.

I know, bij mijn CRX was destijds de truc om die even met een touwtje vast te hangen.

Maar het klopt dus dat de schijven verder niet vastzitten?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Klopt, die zitten niet vast. Hooguit moet je ze even lostikken van de naaf (of via de 'gaatjes' in de schijf waar je een boutje in kunt draaien).