Resetten lexus gs300 2008

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hallo mensen,

Een vraagje...iemand een idee hoe je de auto reset automaatbak enzo..aangezien de auto altijd blijft leren en zijn vorige berijders niet vergeet wil ik met een schone lei beginnen.
Een lexus gs300 uit 2008.

Alvast bedankt
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Hallo mensen,

Een vraagje...iemand een idee hoe je de auto reset automaatbak enzo..aangezien de auto altijd blijft leren en zijn vorige berijders niet vergeet wil ik met een schone lei beginnen.
Een lexus gs300 uit 2008.

Alvast bedankt
Heb je de accu er al een uurtje afgehaald en opnieuw aangesloten?
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
nog niet..alleen de min eraf halen. En gaat alles terug naar fabrieks instellingen. Moet ik nog iets doen om de automaat opnieuw in te stellen of gaat dit automatisch
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
824
113
Dat "inleren" is een broodje aap verhaal heb ik gehoord, lijkt mij ook logisch dat een automaat-ecu dat niet doet want ook jij rijdt niet constant, de ene keer heb je haast en geef je flink gas en de andere keer toer je relaxed over landweggetjes. Je zou kunnen overwegen om de automaat te laten spoelen, zeker als deze al wat kilometers heeft gelopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Het gaat mij erom dat hij naar mijn hand gaat staan...een auto probeert continu je rijstijl te leren en je hebt natuurlijk altijd een bepaalde rijstijl. Dus het geheugen schoon en opnieuw beginnen. Ik heb de accu 10min wel los gehad en dan merk je al aan de motor dat hij probeert en leert om goed stationair te gaan lopen..
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
824
113
Het gaat mij erom dat hij naar mijn hand gaat staan...een auto probeert continu je rijstijl te leren en je hebt natuurlijk altijd een bepaalde rijstijl. Dus het geheugen schoon en opnieuw beginnen. Ik heb de accu 10min wel los gehad en dan merk je al aan de motor dat hij probeert en leert om goed stationair te gaan lopen..
Voor zover ik weet heeft een automaat geen geheugen, de automaat leert ook geen rijstijl aan, de automaat schakelt zoals het moet, aangestuurd door de ECU.
Stel jij, je partner en je kind rijden om beurten in de auto, welke rijstijl zou deze dan moeten aanleren?

Laat ff horen wat je bevindingen zijn, ik verwacht dat je geen verschil merkt en als je al iets merkt is het het placebo-effect. <-- mijn 25 cent.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik weet wel dat als ik rustig rijd, en normaal accelereer, zodra ik mijn voet van het gas haal, de toerenteller direct naar de "laagste stand" zakt.
Dus in de 6e versnelling zeg maar..

Maar als ik ook maar 20 seconden het gaspedaal helemaal doortrap ( kickdown?) En dan gas los laat, blijft hij in veel hogere toeren hangen.. alsof hij zit te wachten dat je weer gas geeft en dat hij dan meteen vooruit vliegt zonder eerst terug te moeten schakelen.

Dus er is zeker wel een soort leergedrag.
Maar of je dit kunt "wissen" of het nodig is om te resetten betwijfel Ik
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Naast resetten van de computer bijvoorbeeld het uitlezen van de computer of een software-update. Maar een auto reset betekent in de kern dat de software van je auto weer teruggezet wordt naar een nul positie, zoals de fabriek hem ingesteld heeft bij productie.
https://www.autocrew.com › auto-re...
En hier wil ik dus naar terug...fabrieks instellingen

Auto reset - AutoCrew

 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
824
113
Naast resetten van de computer bijvoorbeeld het uitlezen van de computer of een software-update. Maar een auto reset betekent in de kern dat de software van je auto weer teruggezet wordt naar een nul positie, zoals de fabriek hem ingesteld heeft bij productie.
https://www.autocrew.com › auto-re...
En hier wil ik dus naar terug...fabrieks instellingen

Auto reset - AutoCrew

Helaas, dit gaat over foutcodes resetten, da's heel iets anders.
Hieronder een stukje tekst van de website, resetten kan iedere garage, zelfs ik en vele anderen hier met de juiste spullen.


1659189682038.png
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Oke klopt, dit om hier vervuiling tegen te gaan net als op de pc..maar, verklaar dit...ik verkoop 2 nieuwe auto's :
1 aan een pittige rijder.
2 aan een slomme rijder
Na 50.000km een test van 0 naar 100 de fabriek specs. Kloppen niet meer ze zullen niet veel afwijken maar toch. Hier hebben computers ook invloed op. ...Je zou zeggen het motorblok van de slomme rijder heeft minder slijtage dus zal sneller moeten zijn....maar niks is minder waar het is andersom. Na 2ton komt er inderdaad rook uit de uitlaat bij de pittige rijder omdat de zuigerveren verslijten... dit is mijn ervaring teminste...maar dit blijft een vriendelijke conversatie en ik ben altijd bereid te leren van een ander....
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Het zich aanpassen aan het rijgedrag bij een automaat is bij moderne automaten met electronische aansturing heel gebruikelijk - ze zijn allemaal zoals dat heet "adaptief". Dat aanpassen komt erop neer dat er binnen bepaalde grenzen aanpassingen mogelijk zijn binnen de oorspronkelijke fabrieksinstelling ten aanzien van het wijzigen van de variabele overbrengingsverhouding (CVT) bij een bepaalde koppel en vermogensvraag en bij een "klassieke" automaat door het aanpassen van het schakelmoment. Bij "klassieke" automaten volgt meestal ook een lichte verrandering in de manier waarop tijdens het schakelen tijdelijk de vermogenstoevoer naar de versnellingsbak wordt teruggebracht om zo mogelijk zo soepel mogelijk van overbrengingsverhouding te veranderen. De "adaptatie" uit zich dus niet alleen in de manier waarop de versnellingsbak reageert, maar beinvloedt vaak ook het motorgedrag binnen bepaalde grenzen.

De aanpassingen worden niet abrupt ingevoerd. De veranderingen worden gebaseerd op de veranderingen in het gemiddelde over een bepaalde tijd, zeg enkele duizenden kilometers. Het effect is vaak goed voelbaar als je, na langere tijd korte ritten afgewisseld hebt met langere met relatief lage snelheid en vervolgens naar een ver vakantieland met hogere snelheid en/of veel bergachtig gebied. Vaak voelt alles bij thuiskomst dan veel "vlotter" aan.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
824
113
@Romke heb jij daar een bron van? Enige externe (betrouwbare) info.
Zover ik weet is er maar een manier om de automaat te beïnvloeden, en da's met de mode selector (Power of sport of ect wat je auto ook heeft)
En dat een auto terug van vakantie vlotter aanvoelt is logisch, je bent al die personen en bagage kwijt.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
@Romke heb jij daar een bron van? Enige externe (betrouwbare) info.
Zover ik weet is er maar een manier om de automaat te beïnvloeden, en da's met de mode selector (Power of sport of ect wat je auto ook heeft)
En dat een auto terug van vakantie vlotter aanvoelt is logisch, je bent al die personen en bagage kwijt.

Er is op het internet wel enige externe informatie te vinden, maar mogelijk niet van het niveau dat je zoekt.:


Inderdaad heb je meestal keuze uit een stuk of drie "driving modes". Het adaptieve zit hem er in dat die driving modes over tijd kunnen worden aangepast aan rijgedrag en mogelijk ook zo dat ze inmiddels opgetreden slijtage aan transmissiecomponenten enigszins kunnen compenseren door aanpassing van de electronische aansturing. Die aanpassingen zijn niet werledschokkend maar kunnen wel duidelijk opvallen.

Persoonlijk heb ik die ervaring gehad met de drie automaten die ik voor mijn huidige Lexus reed. De auto's werden gekocht bij een dealer na ca. 100.000 km te hebben gereden door een al wat ouder iemand. De eerste had nog een eenvoudige ZF 4 bak en was niet adaptief. Het ding schakelde slecht; een aantal malen olieverversen loste dat probleem op omdat daarna allerlei hydraulische stuurventielen van kleverige afzettingen werden ontdaan en weer werkten zoals bedoeld. De twee volgende hadden beide een adaptieve 6-bak van Aisin. Aisin is niet direct een bekende naam bij de leek, maar het is een bedrijf dat voortgekomen is uit de weefmachinefabriek die de oorsprong vormde van Toyota. De eerste automaat die ze maakten belandde in de Lexus LS 400. Inmiddels is Aisin de grootste leverancier van versnellingsbakken ter wereld - heel veel Europese en Amerikaanse auto's zijn er mee uitgerust. Aanvankelijk vooral klassieke automaten en in toenemende mate ook "gerobotiseerde" versnellingsbakken met dubbele ingangskoppeling en CVT's. Bij beide Aisin bakken die aanvankelijk "lui" schakelden merkte ik dat een langdurige rit naar Zuid-Europa het schakelgedrag aanzienlijk verbeterde en vervolgens vele jaren daarna in stand bleef. In de meeste gevallen zul je, als je een nieuwe auto koopt, van dat adaptieve karakter minder merken. In nieuwstaat schakelt het ding natuurlijk behoorlijk en als je er vervolgens min of meer normaal mee rijdt zal slechts een lichte aanpassing optreden. Als het ding echter al jarenlang "als een oud wijf" is bereden, kan de adaptieve aanpassing na een paar weken "hard werken" zorgdragen voor een aanpassing die de auto weer zodanig "levendig" maakt zoals oorspronkelijk bedoeld. Ook bij mijn huidige GS gen 4 heb ik het idee dat het ding "vlotter" is geworden - maar in veel geringere mate.
 
  • Leuk
Waarderingen: rene1305nl

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
He romke, dank je..zal dus gewoon de polen even losmaken en dan is dit verhaal ook weer klaar hahahalol
Ik denk dat je "resetten" van de transmissie niet moet verwarren met "adaptief" zijn.

Bij sommige transmissies kan het losnemen van de accupolen en daarna weer aansluiten leiden tot schokkend schakelen en een vrij ruw "gedrag". Na verloop van tijd gaat dat meestal wel over, maar daarmee is het nog niet altijd verstandig om te doen. Resetten is een handeling die nodig kan zijn wanneer bijvoorbeeld onderdelen uit de transmissie zijn vervangen of wanneer de electronica om een of andere "volledig in de war" is geraakt. Inmiddels wordt door de meeste fabrikanten aanbevolen de "reset" uit te voeren met speciale software om tijdelijk "onaangepast gedrag" te voorkomen. Werk voor de dealer dus.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Bedankt romke, super bezich. Ik laat er ook wel even nieuwe olie ingooien. Hij schakelt verder prima maar wil voor mij zelf alles gedaan hebben en met een verse start beginnen....misschien een vreemde trek🤣🤣🤣 maar oude opgeslagen storingcodes...en het rijgedrag van een ander eruit...nu is de beurt aan mij om van deze bijzonder mooie auto te genieten..en dat wil ik met volle teuge doen...bedankt romke nogmaals👊👉👍👍👍👍
 

Johno

Actief
23 jan 2022
456
202
43
Hallo mensen,

Een vraagje...iemand een idee hoe je de auto reset automaatbak enzo..aangezien de auto altijd blijft leren en zijn vorige berijders niet vergeet wil ik met een schone lei beginnen.
Een lexus gs300 uit 2008.

Alvast bedankt
Blijft leren? Daar heb ik niet eerder van gehoord. Hoe werkt dat dan?
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Voor zover ik weet accu polen voor 1 uur los halen dat de auto oude storingscodes en het adaptieve gedrag van de vorige berijders vergeet. En dan begint de auto met opnieuw leren maar dan begint de auto met jou en niet meer mwt de vorige berijders