- 2 mei 2008
- 7.266
- 70
- 0

Terwijl ik de afspraak maak voor mijn reguliere onderhoud, kwam ik tot de openbaring dat ik de NX300h nog helemaal niet gereden had. ?Uhm, kan ik de NX meekrijgen?? was dan ook mijn vraag aan Karel van Lexus Amsterdam. Zoals altijd doet men daar niet erg moeilijk over en ik kreeg de demonstratieauto zelf mee. Een witte F-sport, YAY!



Eerst moet ik natuurlijk nog even met de verkopers praten. Een goede relatie met de dealers is belangrijk voor Lexusforum. Wat ik toch wel wil vermelden was het feit dat ik van Andr? een relatiegeschenk kreeg, een boek in houten case van ?The Art of Lexus?. Dit is een extreem beperkte oplage en dus moeilijk aan te komen. Hartelijk dank, als Lexus fan zijn dit soort cadeaus echt geweldig om te krijgen.



Na nog een blik in de showroom te werpen nam ik deze crossover onder mijn vleugels. Zoals iedere Lexus is het een fijne omgeving. Alles lijkt op zijn plek te zitten het voelt degelijk aan en de auto zit erg goed. Eigenlijk had dit best een RX kunnen zijn, het is namelijk een erg ruimte wagen. In vergelijking tot mijn eigen GS heb ik niet het idee dat ik in een smallere auto zit, een gevoel wat ik in de IS wel heb.



Er is weinig luxe te wensen over in de auto. Lane departure warning, adaptive cruise control, stuurverwarming, NFC, noem het maar op, de auto zit gewoon bomvol. Het zwarte tinerieur voelt goed aan. Het enige wat ik over het interieur kan zeggen is dat ik het Mark Levinson audio en navigatie systeem miste. Dat is net dat tikkeltje beter en hoort naar mijn mening gewoon thuis in een Lexus. Een heel leuk verborgen extraatje is het spiegeltje!


Bij de introductie van de NX was ik helemaal weg van het touchpad van de NX. In de praktijk vandaag had ik er toch even wat moeite mee deze onder de knie te krijgen. Maar zoals bij alles, even oefenen en je hebt de slag snel te pakken.



Tja en wat doe je dan met een NX? Echt off-road ga je niet met die auto. Dus dan maar even naar IKEA. Ik moest toch nog wat kastjes hebben en de auto oogt ruim genoeg. Na 5 ladekasten van het type MALM en wat kussentjes (voor wie dat nou echt interesseert!!!!) gekocht en ingeladen te hebben verbaas ik mij nog even over het gemak van de automatische kofferdeksel. Bijgekomen van deze exercitie zet ik mijn reis naar de moerassen (Lelystad) voort.



Het valt op dat in het stadsverkeer de auto voldoende vermogen heeft en best lekker en pittig rijdt. Hij reageert goed op mijn voet en het remmen voelt ook lekker solide aan.
Op de snelweg merk ik echt heel erg duidelijk het verschil tussen mijn GS450h en de NX300h. Waar mijn auto bij vol gas een lekkere duw in de rug geeft, heb ik bij de 4 cilinder van de NX toch een beetje het idee dat ergens iets gaat loeien zonder dat er veel gebeurt. Toch is dat een illusie, want de snelheidsmeter geeft duidelijk een vlotte progressie aan.



Selecteer je Sport + dan veranderd de dynamiek van de auto volledig. Het onderstel wordt stugger, het sturen gaat wat zwaarder en de auto gaat zich een beetje gedragen als een beteugeld renpaard dat in galop wilt. Welke moderne Lexus ik ook rij, Lexus weet mij altijd te verassen met de metamorfose van de Sport (+) stand. Dit is iets dat men moet ervaren, zelf moet meemaken. Het proberen te beschrijven doet geen recht aan de ervaring.



Iets wat mij opviel was dat het Lexus logo in de ramen een schaduw gaf op de spiegel. Als dit echt zo ontworpen is en er over nagedacht is dan is dit gewoon fenomenaal! Het beste is om op onderstaande foto dit te bekijken.

Thuisgekomen laat ik mijn vrouw de auto ervaren. De glimlach heeft ze nog steeds op haar gezicht.. "Dit wordt mijn volgende auto" weet ze mij nog net te vertellen. En ik kan haar geen ongelijk geven, wat een fijne auto.
Met dank aan Lexus Amsterdam voor het gebruik van de NX300h F-sport.









Specificaties: [TABLE="class: table specs, width: 100%, height: 30"]
[TR]
[TD]? 66.390,-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]25%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]A[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]300h 4-cilinder hybride met loodvrije motor[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2494 cc[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]197 pk / 145 kw @ 5700 tpm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]210 nm @ 4200 tpm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9.3 sec.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]180 km/u[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Gecombineerd 5.3 l/100km
Stadsrit 5.4 l/100km
Buitenrit 5.2 l/100km[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Laatst bewerkt: