Wat mij opviel na een lange klim of afdaling, de ene is het gevolg van de andere, was een stank... De stank van hitte en verbranding. Ja, de CT klimt en daalt goed, in de sportstand, maar heb toch liever een auto met een echte automaat zoals in onze IS300 SportCross.
Als de HV accu hele maal vol is door het afdalen dan remt de auto niet of nauwelijksmeer af op de elektromotor en zal je alles moeten beremmen op het normale remsysteem, dan worden deze warmer dan normaal en ruik je enige brandlucht van de remvoeringen. Dat is mijn ervaring na diverse malen de Alpe d'Huez op en af gereden te zijn.
Je dient zoals bij alle auto’s terug te schakelen, in een te hoge overbrenging vraag je om problemen.Dat klinkt allemaal heel herkenbaar!
Bij lange afdalingen wordt de accu zo sterk opgeladen tot de koeling ervan zelfs een tandje hoger gaat blazen. Als je blijft afdalen en opladen, dan wordt die elektromotor zelfs afgekoppeld.
En ja, als je de auto alleen nog afremt op de remmerij...
Dan zou (!) dat een logische verklaring voor de stank kunnen zijn.
De stank is mogelijk afkomstig van de remblokken. Als je in een te hoge versnelling afdaalt, zul je waarschijnlijk de snelheid van de auto beheersen via min of meer continu gebruik van de remmen, De remmen en remblokken worden dan zeer heet - bij rijden in de avond zullen de remschijven mogelijk zelfs rood kunnen kleuren. De via het rempedaal te bedienen remmen zijn daarvoor niet bedoeld - af een toe daarmee de snelheid terugbrengen is prima, maar continugebruik op een steile berghelling is niet de bedoeling.Een paar flinke ritten mogen maken en nu voor de tweede keer in Oostenrijk.
Maar nu,… in ene die stank.
Ik wist niet dat dit tijdgebonden wasbij rijden in de avond zullen de remschijven mogelijk zelfs rood kunnen kleuren