Rijden in heuvelachtig gebied

Marco12

Hoort erbij
10 okt 2016
39
8
8
Ik ben pas terug uit Engeland. Het gebied waar ik reed heeft veel heuvels, lange stukken snelweg omhoog. De sportstand werkt perfect in deze omstandigheden, de Lexus vliegt omhoog zonder het gaspedaal diep in te moeten trappen.
 
Ja dat is ??n van de voordelen van een traploze versnelling, je hebt vrijwel altijd de optimale overbrenging. De autojournalisten kraken het meestal af maar qua effici?ntie is het onovertroffen. In welk gebied ben je geweest?

Jarno
 
Wat mij opviel na een lange klim of afdaling, de ene is het gevolg van de andere, was een stank... De stank van hitte en verbranding. Ja, de CT klimt en daalt goed, in de sportstand, maar heb toch liever een auto met een echte automaat zoals in onze IS300 SportCross.
 
Wat vreemd, dat heb ik met mijn Auris TS en IS 300h nooit gehad terwijl ik daar in Duitsland en Oostenrijk toch ook forse hellingen mee heb gedaan. De stank van verbranding kan onmogelijk van het planetaire tandwielsysteem van de versnelling zijn gekomen. Ik zou het eerder in de richting van remmen of uitlaat zoeken en in het ergste geval de motor zelf. Heb je wel eens gevraagd wat de dealer erover kon vertellen?

Jarno
 
Wat mij opviel na een lange klim of afdaling, de ene is het gevolg van de andere, was een stank... De stank van hitte en verbranding. Ja, de CT klimt en daalt goed, in de sportstand, maar heb toch liever een auto met een echte automaat zoals in onze IS300 SportCross.

Tijdens onze vakantie in Oostenrijk hebben we veel heuvels en bergen op- en afgereden.
En in Duitsland heb ik vaak en lang geprobeerd om de elektronische snelheidsbegrenzer te foppen.
(Vergeefs)
Maar van stank heb ik nog nooit wat gemerkt.
Weet je zeker dat er niet een van de passagiers een lepeltje jus in de onderbroek liet lopen als gevolg van je rijstijl??
:trollface:
 
Dealer sprak over grote hitte na een lange, snelle, rit en een pittige klim. Had er geen echte verklaring voor. Net als elke andere Lexus heeft de CT nooit een klap verkeerd gelopen.
 
Met de Prius destijds toch regelmatig in de bergen rondgereden maar zelf niets gemerkt.

Maar kennelijk is het een dingetje. De olie in de CVT heeft vooral een koelende functie, kennelijk is dat nodig. Zou deze olie erg heet kunnen worden? Of is het misschien de HV-accu die erg opwarmt?
 
Als de HV accu hele maal vol is door het afdalen dan remt de auto niet of nauwelijksmeer af op de elektromotor en zal je alles moeten beremmen op het normale remsysteem, dan worden deze warmer dan normaal en ruik je enige brandlucht van de remvoeringen. Dat is mijn ervaring na diverse malen de Alpe d'Huez op en af gereden te zijn.
 
Als de HV accu hele maal vol is door het afdalen dan remt de auto niet of nauwelijksmeer af op de elektromotor en zal je alles moeten beremmen op het normale remsysteem, dan worden deze warmer dan normaal en ruik je enige brandlucht van de remvoeringen. Dat is mijn ervaring na diverse malen de Alpe d'Huez op en af gereden te zijn.

Dat klinkt allemaal heel herkenbaar!
Bij lange afdalingen wordt de accu zo sterk opgeladen tot de koeling ervan zelfs een tandje hoger gaat blazen. Als je blijft afdalen en opladen, dan wordt die elektromotor zelfs afgekoppeld.

En ja, als je de auto alleen nog afremt op de remmerij...
Dan zou (!) dat een logische verklaring voor de stank kunnen zijn.
 
Afgelopen vakantie door Itali? langs de Stelvio gereden en ook mijn Lexus stonk!!! Bij dealer na vraag gedaan en ze zeggen dat de transmissie heet wordt en dat ruik je.
 
Ok, niks ernstigs dus. Gewoon een indicatie dat je het uiterste van de techniek vraagt.
Tijdens onze vakantie in Oostenrijk hebben wij namelijk niks vreemds geroken aan onze CT.
 
Goedemorgen allen,
Mijn naam is Gerard.
Zojuist mezelf aangemeld nadat ik een probleempje van stank ervaarde de afgelopen twee dagen en online opzoek was naar een oorzaak en oplossing.
Nu bijna 1 jaar een RX450h(‘14) mogen ervaren en wat een genot.
Een paar flinke ritten mogen maken en nu voor de tweede keer in Oostenrijk.

Maar nu,… in ene die stank.
Ja, ik heb hier in de bergen een aantal hopen stront van paard en koe onder de wielen gehad, en wellicht is er wat op de uitlaat terechtgekomen. Maar de stank ruikt meer op transmissie olie en je ruikt het eerder binnen in de auto dan er buiten(?).
Geen enkel waarschuwingslampje.
*mogelijkheden:
- toch een plak stront aan de uitlaat ergens
- transmissie olie heet geweest en er is iets uitgelekt wat nú continu blijft walmen als ik de auto gebruik
- het opladen v/d startaccu kaduuk (omvormer?)waardoor hoge laadstroom en waterstofgas als kado( accu straks leeg?)
- rem blijft hangen waardoor stank van remblok? ( maar dan moet je een slepend geluid horen neem ik aan)
 
Dat klinkt allemaal heel herkenbaar!
Bij lange afdalingen wordt de accu zo sterk opgeladen tot de koeling ervan zelfs een tandje hoger gaat blazen. Als je blijft afdalen en opladen, dan wordt die elektromotor zelfs afgekoppeld.

En ja, als je de auto alleen nog afremt op de remmerij...
Dan zou (!) dat een logische verklaring voor de stank kunnen zijn.
Je dient zoals bij alle auto’s terug te schakelen, in een te hoge overbrenging vraag je om problemen.
“Hetzelfde percentage Bergaf in hetzelfde verzet als berg op” is een oude stelregel.
 
Een paar flinke ritten mogen maken en nu voor de tweede keer in Oostenrijk.

Maar nu,… in ene die stank.
De stank is mogelijk afkomstig van de remblokken. Als je in een te hoge versnelling afdaalt, zul je waarschijnlijk de snelheid van de auto beheersen via min of meer continu gebruik van de remmen, De remmen en remblokken worden dan zeer heet - bij rijden in de avond zullen de remschijven mogelijk zelfs rood kunnen kleuren. De via het rempedaal te bedienen remmen zijn daarvoor niet bedoeld - af een toe daarmee de snelheid terugbrengen is prima, maar continugebruik op een steile berghelling is niet de bedoeling.

Het gevolg zou zelfs kunnen zijn dat ze min of meer uitvallen - hetzij doordat de wrijvingscoefficient tussen schijf en remblok lager wordt en de remwerking dus ook, hetzij omdat de temperatuur zodanig hoog oploopt dat de remvloeistof gaat koken. Dat laatste gebeurt wanneer de remvloeistof al langer in gebruik is en er door "ademen" enig condensvocht is in gekomen. Het gevolg is dat er bij remmen bolletjes waterdamp gaan koken, de normaliter niet samendrukbare vloeistof wordt door de gasbelletjes samendrukbaar en het remperdaal voelt opeens "sponzig" aan. De situatie is potentieel erg gevaarlijk, de remwerking kan tijdelijk bijna volledig wegvallen. Omdat remvloeistof hygroscopisch is (vochtaantrekkend), wordt bij de meeste auto's aangeraden de remvloeistof iedere 60.000 km of iedere twee jaar te vervangen om verlies van remwerking te voorkomen.

Dat de versnellingsbakolie te heet wordt, lijkt me onwaarschijnlijk bij correct gebruik. De daarin gebruikte olie is een normale ATF (automatic transmission fluid) en die is prima bestand tegen bedrijfstemperaturen van zeg 160 graden. In tegenstelling tot een klassieke automaat wordt de olie in een CVT normaal ook helemaal niet zo warm - zoals gezegd: "bij correct gebruik". Dat wil zeggen "bij een steile, langdurige afdaling terugschakelen naar een lagere versnelling" (dezelfde versnelling die je zou kiezen bij berop rijden van de afdaling - dus net als je ooit is geleerd bij het rijden met een auto met handschakeling).

Bij de meeste Lexus modellen heb je voor "terugschakelen" verschillende mogelijkheden - via de flippers onder het stuur of via de pook. Welke mogelijkheden een "RX 450h 14" kent weet ik niet precies, maar de handleiding geeft daarover uitleg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paniekje