Beste allemaal,
het probleem van de stank is gecontroleerd op alle punten en uiteindelijk kwam letterlijk de 'aap uit de mouw'.
In de bergritten is volgens de schakelmethodiek gereden , daar waar het nodig was.( dus in stand 'S' en dan manueel van bijv. 4, naar , 3, naar, 2 , naar 1 afremmend)
Dat ging prima en af en toe de normale remmerij erbij om op gepaste snelheid af te dalen. Ik heb lokale plakkers gesignaleerd om me aub maar lekker in te halen als zij dat nodig vonden, ik had tijd genoeg.
En ja, de remblokken kunnen ook dán ietsie warmer worden en een luchtje genereren. Maar niet zodanig dat ze 'te heet' werden.
Nee,..het was geen transmissie-olie. Alles is schoon en droog.
En het waren ook niet de aangekoekte stukjes van de koeienvlaaien waar we doorheen reden, ondanks dat dit wel op de uitlaat aanwezig was.
Het euvel:
De accu........
Tijdens het rijden op langere ritten, werd de lucht erger.
We dachten eerst dat het van buitenaf kwam. Maar het bleek binnen in de auto te zijn.
Dakluik geopend en de ramen op een kier + ventilatie in een hogere stand en weg was de stank.
En tijdens een tankstop werd het duidelijk.
Na de tankstop kon er niets meer. Kon alleen de deur nog openen met de hulpsleutel.
Vanwege de garantie-tijd de Toyota pechhulp voorwaarden doorlopen en zo uitgevoerd (hou jezelf hier aan, werkt prima).
De Adac werd ingeschakeld en Lexie werd op transport afgesleept naar een erkende Toyota/Lexus-garage.
Verplichte overnachting en de volgende dag werd in de garage de accu nagezien en afgeschreven (cel kapot).
Nieuwe accu werd gehaald en vroeg in de middag konden we onze weg weer vervolgen.
De kosten van de accu zijn vrij snel teruggestort via de dealer en de declaratie v/d overnachting verloopt via een verzekering en daar wachten we nog op.
Dus toch een klein manco'tje t.a.v. de Lexus.
De accu zit binnen, achterin naast het reservewiel. Dus het giftige waterstofsulfide dampte uit in de auto.
Niet wenselijk.
groet, Gerard.