Ruitenwissers werken niet naar behoren - GS 300h 2014 - Oplossing

AutoMetWielen

Nieuw hier
19 jan 2026
11
36
13
Probleem + onderzoek
Mijn ruitenwissers werken niet naar behoren. Op de auto-stand gebeurt er helemaal niets en ook als ik handmatig de hendel gebruik moet ik vaak meerdere keren klikken voordat er überhaupt wat gebeurt. De ene keer gaan de wissers dan snel, andere keer langzaam, en automatisch stoppen doen ze niet meer. Ze gaan nooit netjes terug naar hun laagste positie en ik moet dit zelf met de hand aan kloten.

Ik had dit eerder niet opgemerkt, omdat bij aankoop de hele auto in de was is gezet en het water er vanzelf vanaf vloog. Later heb ik zelf nog RainX aangebracht en dus eigenlijk de ruitenwissers niet hoeven te gebruiken. Nu had ik hier de vorige maand last van lichte mist/miezer die een hinderlijk klein laagje achterlaat wanneer ik onder licht door rijdt onder de 60 km/h. Dus, dan gebruik je de ruitenwissers. Toen merkte ik dat het niet lekker werkte.

Nu heb ik op YouTube de volgende video gevonden van iemand met een Lexus IS die exact hetzelfde probleem meldt en hier een oplossing voor geeft:
Youtube video link
Een paar relais vervangen. Eenvoudig en goedkoop zelf te doen.

Welke relais?
Relais lokaliseren was nog een kleine zoektocht. Via een overzicht op Amayama niet direct kunnen vinden. In de Lexus GS 300h uit 2014 die ik heb, zitten de te vervangen relais in de kleine relaisbox rechtsboven in de motorruimte. Enfin, desbetreffende relais eruit getrokken en op AliExpress een vijftal nieuwe gehaald voor 11 euro totaal, ja dit was een gokje.
Lexus relais fixen (1 of 10).jpg
Lexus relais fixen (2 of 10).jpg
Lexus relais fixen (3 of 10).jpg
Lexus relais fixen (4 of 10).jpg

De relais die vervangen moeten worden zijn beide hetzelfde en hebben de code/onderdeelnummer: 90987-04004 156700-0860

Fixen
Eenmaal aangekomen, heb ik de covers van de OEM en de AliExpress relais eraf gehaald om de zaken intern te vergelijken. Ook heb ik ze gewogen. Verschil tussen beide is aanwezig.
Ik ben geen elektrisch ingenieur, maar voor zover ik kan zien is alleen het klikmechanisme anders gepositioneerd. De grotere metalen ''behuizing'' bij de OEM lijkt niet echt een functie te hebben.
Het zou zo maar kunnen zijn, dat in de tussentijd het design van de relais is gewijzigd. Alleen dit weet ik niet. Het kan net zo goed een Chinese namaak zijn, of een originele met een nieuwe design.

Lexus relais fixen (5 of 10).jpg
Lexus relais fixen (6 of 10).jpg
lexus relais overzicht verschil 1.jpg

Ik heb niet echt slijtage gezien bij de oude relais. Op het contactpunt lichte zwarte aanslag, maar dat kan dus al voldoende zijn om een probleem te veroorzaken. Ik kan ook nog de contactpunten schoonmaken en licht schuren, zodat het contactoppervlak weer perfect is. Dit zal ik nog eens doen wanneer ik tijd over heb. Ik zal ze dan bewaren en mochten ze ooit nodig zijn, dan kan ik eens kijken of ze dan weer als nieuw functioneren.

Resultaat
Maar werkt het nu ook? De twee relais vervangen en even getest met een waterspuit, want regen is nu schaars. Op de auto stand en handmatig werkt het nu perfect. Het probleem lijkt dus volledig te zijn verholpen.

Ik hoop dat mensen die dit probleem ook hebben of tegengekomen hiermee geholpen zijn. Dit euvel schijnt bij meerdere Lexus/Toyota modellen voor te komen. Het is wel zaak dat je zelf even opzoekt waar de relais in jouw auto zitten. Trek even wat relaisboxes open, kijk op Amayama of lees de handleiding van de auto.

Mocht er nog iemand zijn die wat meer kennis heeft van het inhoudelijke technische design van relais en wat de impact van beide designs is, laat het weten in de reacties.

Laatst bewerkt:
Mooi gevonden!

Bij het OEM relais zit het maak/verbreek contact onder de spoel en beweegt verticaal, die van Ali is simpeler van opzet en het maak/verbreek contact werkt horizontaal.
Die van Ali lijkt niet alle pootjes te gebruiken (is alleen 1 maak/verbreek contact), de OEM lijkt ze allemaal te gebruiken (maak/verbreek en verbreek/maak in 1).
Er zal een reden zijn dat Toyota dat zo ontworpen heeft.
De werking is functioneel gezien hetzelfde (het werkt in je auto) en daar gaat het nu om.

Laatst bewerkt: