RX 300-2001 Airco temp valt terug

Willempy

Nieuw hier
18 jun 2016
9
0
0
Hi,

Ik heb een vreemd probleem. Als ik net onderweg ben met de auto, krijg ik de gewenste temperatuur uit de airco. Als de motor op temp is, valt mijn airco temp terug naar een paar graden kouder. Dit herhaalt zich ook als ik de temp wat hoger zet. Eerst warm, daarna koudere lucht.

Ik heb de volgende zaken al gedaan:

- Koelvloeistof vervangen en continu niveau bewaakt
- Airco opnieuw laten vullen
- Servo's eruit gehad en nagelopen, beiden werken

Het lijkt erop dat mijn interieur thermostaat niet lekker functioneert, maar heb geen idee of die er wel in zit.

Gaat om een RX300 uit 2001
 

Hein Lexus

Hoort erbij
13 nov 2017
71
4
0
Ik vermoed een defecte temperatuursensor. Bij verhoging van de gewenste temperatuur gaat het systeem eerst meer warmte sturen en vervolgens regelen op de gemeten temperatuur. Als de gemeten temperatuur door een defecte sensor onjuist is, krijg je bovenstaande effecten.
 

Hein Lexus

Hoort erbij
13 nov 2017
71
4
0
Even gegoogled. Een defecte sensor zou uit te lezen moeten zijn via de OBD. Dat is zo gebeurd. Als het echt een defecte sensor is, dan vinden we die wel.
 

Willempy

Nieuw hier
18 jun 2016
9
0
0
Obd lezen is een probleem, heb geen goede lezer. Ik bedoelde waarfysiek op/aan de motor zit die? Ik zoek me rot in manuals, maar daar staan zoveel sensoren in. Mijn ?best guess? is onderaan de radiator.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Obd lezen is een probleem, heb geen goede lezer. Ik bedoelde waarfysiek op/aan de motor zit die? Ik zoek me rot in manuals, maar daar staan zoveel sensoren in. Mijn ‘best guess’ is onderaan de radiator.

Dan ga je toch even naar de dealer? Als je het aardig vraagt hoeft het niet eens wat te kosten.
 

Willempy

Nieuw hier
18 jun 2016
9
0
0
Helaas, mijn dealer doet dat niet. Heb zelfs het verzoek om een andere garage te zoeken, omdat de auto te oud is.....😳😠
 

Hein Lexus

Hoort erbij
13 nov 2017
71
4
0
OBD lezer kost je de kop niet. Desnoods probeer je het met een OBD lezer uit China van 3 Euro.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Helaas, mijn dealer doet dat niet. Heb zelfs het verzoek om een andere garage te zoeken, omdat de auto te oud is.....😳😠

Wat bijzonder, het onderhoud van een oude auto levert toch meer op dan van een nieuwe?

ik heb zelf een obd2 lezer, maar die werkt niet op mn lexus en toyota, werkte wel op mn mitsubishi gek genoeg. Kost een paar tientjes uit china.
 

Willempy

Nieuw hier
18 jun 2016
9
0
0
Ik heb er 2 gekocht. Die van een paar euro uit china, en bij autowolf een duurdere. Beiden werken niet op de lexus en ook niet op de toyota van mijn vrouw.....
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Die universele OBD-scanners werken enkel met de 'publieke codes' waaraan elke fabrikant zich moet houden (om uitlezingen door APK/RDW & Co mogelijk te maken).
Naast die publieke codes houdt elke fabrikant ook een serie merkspecifieke codes erop na voor -je raadt het- merkspecifieke systemen en instellingen. En die zijn dan alleen uit te lezen door specifieke scanners. Voor Toyota / Lexus is dat de IT2-scanner. Afhankelijk van de softwareversie daarin kan je tot een bepaald bouwjaar alle modellen Toyota / Lexus uitlezen en allerlei features instellen. Die van mij gaat t/m bj 2015.
 
Laatst bewerkt: