RX review in vergelijking met de NX

Bobusa

Stamgast
12 okt 2008
1.197
1.059
113
Ik ben benieuwd wat de huidige RX-eigenaren op dit forum vinden van deze review, vooral de vergelijking met de NX vind ik interessant. Ik was verrast dat de ervaren en toch wel objectieve reviewers van Savagegeese de NX aanzienlijk minder waardeerden dan de RX. Volgens hen is de RX stiller en comfortabeler. Ik ben het ermee eens dat de RX erg prijzig is, wat de vraag oproept of hij het waard is en echt zoveel beter is dan de NX, die op hetzelfde platform staat dat ook met de RAV4 wordt gedeeld. Het lijkt erop dat vooral de viercilinder afbreuk doet aan het typische Lexus-gevoel. Aan de andere kant is de RX veel zuiniger dan de vorige generatie, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Wat me tegenvalt, is dat de deuren hard dichtgeslagen moeten worden. Bij al mijn vorige Lexussen kon ik de deur bijna loslaten en viel hij precies in het slot. Mijn LS heeft soft close.... Tja, dat voelt toch als een stap terug bij de RX, al zien andere RX- en NX-eigenaren in dit forum dat misschien anders.

Mijn LS heeft soft close.... Tja, dat voelt toch als een stap terug bij de RX, al zien andere RX- en NX-eigenaren in dit forum dat misschien anders.

Ik heb softclose op de achterklep. Dat is ook echt functioneel, want nu kun je de klep handmatig dichtdoen en begeleiden tot bijna dicht. De auto trekt hem verder dicht. Hij kan ook motorisch open en dicht, maar die snerpende piep en de tijd….. de deuren kun je idd door hun massa en pasvorm heel zacht dichtdoen. Als een vreemde instapt of uitstapt ‘moet’ het portier altijd met geweld dichtgegooid worden, wat pijnlijk is op de oren -vanwege de drukgolf- en veroorzaakt ook irritatie bij mij. Doet mij zeer zeg maar.
Voor de rest kan ik weinig zinnigs bij dit filmpje vertellen. Het Engels kan ik wat lastig volgen en ik heb zelf een hele oude RX van nov 2009. Het eerste model van de derde generatie. Wat ik wel nog steeds ervaar is het hele solide gevoel en vooral ook de rust in in de wagen. Maar ik denk dat dat wel Lexus eigen is.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik heb softclose op de achterklep. Dat is ook echt functioneel, want nu kun je de klep handmatig dichtdoen en begeleiden tot bijna dicht. De auto trekt hem verder dicht. Hij kan ook motorisch open en dicht, maar die snerpende piep en de tijd….. de deuren kun je idd door hun massa en pasvorm heel zacht dichtdoen. Als een vreemde instapt of uitstapt ‘moet’ het portier altijd met geweld dichtgegooid worden, wat pijnlijk is op de oren -vanwege de drukgolf- en veroorzaakt ook irritatie bij mij. Doet mij zeer zeg maar.
Ja, ik waarschuw mede passagiers (vrienden) als ze zijn ingestapt om niet met de deuren te slaan. Ze weten het nu inmiddels en zeggen dan, oh ja, ik zit in de President, rustig met de deuren... :ROFLMAO:

• Haha
Waarderingen: Raymond Schrave
Wel een aardige review moet ik zeggen. Ik heb helaas nog niet in de nieuwe RX kunnen rijden dus hoe die rijdt met een 4 cilinder weet ik niet.

Ik deel wel de mening dat Lexus nog een extra stap kan zetten in het premium gevoel. Lexus bezuinigt soms net op de verkeerde dingen of de afwerking kan wat sjieker.

Ik vind de RX en ook de NX erg fraai om te zien. De RX geeft mij wel een meer een premium gevoel dan de NX. Net wat groter, extra comfort en luxe.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Wat het bandengeluid betreft had ik van Lexus beter verwacht. Met name op ruw wegdek is het vrij goed hoorbaar. Rijd ik bv op de A28 richting Zwolle of de A12 zeg vanaf Veenendaal richting Woerden is een verschil van dag en nacht. Via de A12 is muis stil, alsof je zweeft. Banden zijn Michelin pilot sport 4 SUV 235/50 r20. Een positief punt is dat er totaal geen windruis is langs de voorruit stijlen. Toch wel tevreden hoor met mijn NX-je. ;)

Ik heb recent een RX450h+ Fsport line aangeschaft. Heb met beiden gereden de NX en RX. Vindt het verschil in het rijden zelf niet heel groot (allebei 450h+ motor). Reden dat ik voor de RX gekozen heb:
1. Mooier (maar dat is persoonlijk natuurlijk, zeker de Fsport is echt mooi in het wild...).
2. Trekgewicht, NX nieuw af fabriek met trekhaak 1500kg echter 1000kg bij later inbouw, dat is geen optie voor mij. Dit maakt de zoektocht naar een jong gebruikte erg beperkt. RX is gewoon 2000kg bij later inbouwen.
3. Meer ruimte, NX voelt aan de binnenzijde niet ruimer als de IS die ik inruilde, ook de kofferruimte is niet heel ruim. Maar voor de RX geldt ook dat er andere merken van gelijk formaat zijn die meer inhoud bieden (maar die wil ik dan weer niet). Aan de andere kant is de RX ook wel weer een behoorlijk grote auto, da's toch wel effe wennen. Cameras rondom zijn erg nuttig...
4. Prijs, de RX die ik kocht was 10 maanden oud en was ongeveer even duur als een nieuwe NX Fsport. Veel waarde voor geld (blijft natuurlijk een erg dure auto, je schudt het niet even uit je mouw als particulier...).
5. Heb toch echt het idee dat de geluidsinstallatie van de RX net wat beter klinkt, ben hier erg tevreden over. Het is geen ML (hoe moet dat dan wel niet klinken denk ik dan wel eens).

Zijn er ook nadelen tov de NX? Ja, Android auto werkt in principe alleen maar bekabeld en aangesloten op de 'enige USB data' aansluiting van de auto. Dit is er dus maar 1 en zit onder het klepje net voor de schakel handle. Deze moet je dus open zetten om je mobiel aan te kunnen sluiten. Dat is toch echt niet van deze tijd....
Ik heb het nu opgelost dmv een bluetooth dongle, dat werkt op zich wel ok. Maar de verbinding valt soms wel eens even weg, het is niet 100% feilloos. Ook heb ik mijn muziek nu op mijn mobiel moeten opslaan ipv een USB stick, er is immers maar 1 USB data aansluiting waar nu de dongle in zit. Echt onbegrijpelijk en ik heb er nog steeds moeite mee om dit te accepteren, dit kan eigenlijk echt niet als je het mij vraagt voor een moderne auto in deze prijsklasse.

Tja, het sluiten van de deuren. Mee eens, je moet ze behoorlijk dicht slaan, moet ik ook nog steeds aan wennen. Nu staat die van mij thuis in de garage en ik laat de ramen altijd wat open staan, dat scheelt alles.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
@Lexy Ik heb sinds een paar weken Pirelli Scorpions onder mijn NX en deze zijn opvallend stil door PNCS, Pirelli Noise Canceling System. Dat is dus een dure naam voor geluidsdempend schuim in de banden, maar het werkt wel.

Ik heb geen ervaring met de huidige generatie RX anders dan wat ik in de showroom heb gezien, maar ook in vergelijking met de vorige generatie is de NX nét even een stapje minder: van binnen wat minder ruim, wat minder stil en iets meer plastic onderdelen. Het verschil in kwaliteit of kwaliteitsbeleving is echter een stuk kleiner dan het prijsverschil want een RX is al gauw €20.000 duurder. Voor mij is dat gevoelsmatig ongeveer 2x zoveel als wat reëel is.

Jarno

• Leuk
Ik rijd ca. 5000 km per jaar. De NX is bijna 4 jaar. Dus nieuwe banden is nog niet nodig. Tegen die tijd komt de zoek vraag vanzelf. En idd ik had al gezien dat er speciaal voor EV banden zijn met ‘schuim’ laag erin.
En kwa aanschafprijs heb ik destijds wel de hoofdprijs betaald , daarna is het nog effe gestegen en nu toch wel een stuk lager.
Dus de stap naar evt. een RX zal ik niet zo van schrikken. Echter is het nodig voor 2 pensionado’s? En bovendien moet ik mijn garage weer effe herindelen. Met de NX heb ik net 40 cm voor en 10 cm achter vrij.

• Leuk