- 2 mei 2008
- 7.266
- 70
- 0
De RX450h, de auto die vragen oproept.



Na maar eens direct aan Lexus Amsterdam gevraagd te hebben of ik de RX450h een dagje mocht reviewen voor Lexusforum.nl, met de insteek, nooit geschoten is altijd mis, was het leuk te horen dat ik de auto mee mocht nemen.
Goed, dus een testrit plannen. Het idee was een stukje naar het Oosten, koffie drinken op vliegveld Teuge, dan richting de A31 in Duitsland, vervolgens naar Zwolle, dan naar Lelystad.
Eenmaal aangekomen in Amterdam krijgen wij de auto tot onze beschikking. En wat voor een auto is het! De geweldige RX450h (Tech uitvoering), in het wit (Quartz white)met een zwart lederen interieur is ook exact de combinatie die ik persoonlijk zou kopen. De auto is aangekleed met als extra het HUD (Head Up Display) systeem, welke best handig is, een Digitenne TV systeem met een DVD wisselaar en actieve stabilisatoren welke de auto recht houden in de bochten.



Na het starten, eigenlijk meer aanzetten, van de Auto rijden wij geruisloos weg. De E-CVT transmissie is wel enigszins wennen. Maar goed, indien men een hybride gewend is, zal dit geen verassingen opleveren. Wij, die echter een piek gewend zijn tijdens een versnelling, hadden toch even moeite om hier aan te wennen. De versnelling van de auto is constant, maar toch heb je het gevoel van ?kom op, ga nou!? , terwijl een blik op de snelheidsmeter zegt dat je eigenlijk heel aardig gaat!
Het eerste dat eigenlijk opvalt in het interieur is toch wel het futuristisch ogende dashboard. Dit in combinatie met de houtaccenten en led verlichting geven een soort ?back to the future? gevoel. Het misstaat totaal niet. Nee! Ik vind het mooi en ik ben toch niet iemand die echt gek op houtafwerking is. Vervolgens valt mijn oog op het ?remote touch? systeem. Ik had er op de RAI al mee zitten spelen, maar nu toch de kans om dit tijdens het rijden te doen. En opnieuw verbaast de RX mij. Dit werkt tijdens het rijden beter dan mijn eigen touchscreen in de IS250. Ik blijk via het ?force feedback? (of hoe Lexus dit ook noemt) goede controle te hebben over het gehele navigatie systeem zonder al teveel mijn ogen van de weg af te moeten halen.



Wij nemen de A1 richting Apeldoorn en hebben nu even de tijd om te wennen aan de auto. Het eerste dat ons opviel was dat de auto een soort triptronic heeft. Dit vonden wij toch wel verbazingwekkend aangezien dit toch echt een E-CVT transmissie betreft. Later leerden wij via de dealer dat de auto een versnelling nabootst. Dit is nodig voor wanneer men in de bergen rijdt en op de motor wil afremmen of er een aanhanger achter heeft.
Na een spoedige rit komen wij bij aan op vliegveld Teuge, waar wij gezellig met Marjolein, de havenmeester, een kopje koffie drinken. Het wordt nog eens extra gezellig als de Marechaussee binnenkomt om een vlucht uit het buitenland te controleren, wat een verhalen hebben deze mensen! Maar goed, daar gaat deze review niet over.
Nu richting de A31. Wij willen nu eens zien hoe de auto zich op de autobahn gedraagt. Een kleine domper op ons geluk was een telefoontje van de dealer, de auto moest terug zijn om 17:00 want er was een potenti?le koper die de RX wilde test rijden. Voor ons betekend dit dat wij vanaf dit punt een paar geplande onderdelen van de review moeten schrappen.



Eenmaal aangekomen op de A31 en waar wij het gaspedaal even goed indrukken komen wij erachter dat de auto niet harder loopt dan 214 km/h. Het lijkt dat hier een begrenzer opzit omdat de auto wel het gevoel heeft harder te kunnen. De acceleratie naar deze snelheid lijkt bijna constant te verlopen. Daarna fluctueert de snelheid tussen 211 en 214 km/h. En zo komen wij erachter dat zelfs een RX450h 1 op 6 kan verbruiken.
Na deze prachtige ervaring met de auto, tanken wij hem even bij, wij zijn immers nog in Duitsland en daar zou het goedkoper moeten zijn. NOT!
Vervolgens via Zwolle naar Lelystad voor de photoshoot.
Al met al is dit een zeer mooie auto om te rijden. Nadat wij er bijna 8 uur in hadden doorgebracht had geen van ons het gevoel dat wij ook maar enigszins lang gereden hadden. Dit is iets dat de auto tot een goede rijders auto maakt. Het feit dat het een hybride auto betreft betekend niet dat de auto altijd zuinig is. Uiteindelijk bepaald jouw voet het verbruik, maar indien je een lichte voet hebt, zal de RX450h stukken minder verbruiken dan zijn rivalen en zelfs minder dan de meeste middenklassers.
Het geluid en media systeem zijn zoals je verwacht formidabel. De afwerking is prachtig, maar het kan zijn dat deze niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Ten opzichte van de RX350 miste ik de controle de auto hoger en/of lager te zetten. Wegens tijd tekort kon er niet gekeken worden naar het Digitenne en DVD systeem welke ingebouwd was.
Ik verwacht niet dat de RX450h veel van de Q7 en X5 rijders naar Lexus zal trekken. Daar is de auto niet mainstream genoeg voor. Lexus blijft toch nog steeds een beetje het merk van de non-conformisten. Gelukkig maar, want dat houdt de auto exclusief.
Al met al, een geslaagde rit.



Dank aan Lexus Amsterdam voor het beschikbaar stellen van de auto.
Openen en dichtgaan van de achterbak:
Hoe het HUD (Head Up Display) werkt:
Technische specificaties Lexus RX 450h



Na maar eens direct aan Lexus Amsterdam gevraagd te hebben of ik de RX450h een dagje mocht reviewen voor Lexusforum.nl, met de insteek, nooit geschoten is altijd mis, was het leuk te horen dat ik de auto mee mocht nemen.
Goed, dus een testrit plannen. Het idee was een stukje naar het Oosten, koffie drinken op vliegveld Teuge, dan richting de A31 in Duitsland, vervolgens naar Zwolle, dan naar Lelystad.

Eenmaal aangekomen in Amterdam krijgen wij de auto tot onze beschikking. En wat voor een auto is het! De geweldige RX450h (Tech uitvoering), in het wit (Quartz white)met een zwart lederen interieur is ook exact de combinatie die ik persoonlijk zou kopen. De auto is aangekleed met als extra het HUD (Head Up Display) systeem, welke best handig is, een Digitenne TV systeem met een DVD wisselaar en actieve stabilisatoren welke de auto recht houden in de bochten.



Na het starten, eigenlijk meer aanzetten, van de Auto rijden wij geruisloos weg. De E-CVT transmissie is wel enigszins wennen. Maar goed, indien men een hybride gewend is, zal dit geen verassingen opleveren. Wij, die echter een piek gewend zijn tijdens een versnelling, hadden toch even moeite om hier aan te wennen. De versnelling van de auto is constant, maar toch heb je het gevoel van ?kom op, ga nou!? , terwijl een blik op de snelheidsmeter zegt dat je eigenlijk heel aardig gaat!
Het eerste dat eigenlijk opvalt in het interieur is toch wel het futuristisch ogende dashboard. Dit in combinatie met de houtaccenten en led verlichting geven een soort ?back to the future? gevoel. Het misstaat totaal niet. Nee! Ik vind het mooi en ik ben toch niet iemand die echt gek op houtafwerking is. Vervolgens valt mijn oog op het ?remote touch? systeem. Ik had er op de RAI al mee zitten spelen, maar nu toch de kans om dit tijdens het rijden te doen. En opnieuw verbaast de RX mij. Dit werkt tijdens het rijden beter dan mijn eigen touchscreen in de IS250. Ik blijk via het ?force feedback? (of hoe Lexus dit ook noemt) goede controle te hebben over het gehele navigatie systeem zonder al teveel mijn ogen van de weg af te moeten halen.



Wij nemen de A1 richting Apeldoorn en hebben nu even de tijd om te wennen aan de auto. Het eerste dat ons opviel was dat de auto een soort triptronic heeft. Dit vonden wij toch wel verbazingwekkend aangezien dit toch echt een E-CVT transmissie betreft. Later leerden wij via de dealer dat de auto een versnelling nabootst. Dit is nodig voor wanneer men in de bergen rijdt en op de motor wil afremmen of er een aanhanger achter heeft.
Na een spoedige rit komen wij bij aan op vliegveld Teuge, waar wij gezellig met Marjolein, de havenmeester, een kopje koffie drinken. Het wordt nog eens extra gezellig als de Marechaussee binnenkomt om een vlucht uit het buitenland te controleren, wat een verhalen hebben deze mensen! Maar goed, daar gaat deze review niet over.
Nu richting de A31. Wij willen nu eens zien hoe de auto zich op de autobahn gedraagt. Een kleine domper op ons geluk was een telefoontje van de dealer, de auto moest terug zijn om 17:00 want er was een potenti?le koper die de RX wilde test rijden. Voor ons betekend dit dat wij vanaf dit punt een paar geplande onderdelen van de review moeten schrappen.



Eenmaal aangekomen op de A31 en waar wij het gaspedaal even goed indrukken komen wij erachter dat de auto niet harder loopt dan 214 km/h. Het lijkt dat hier een begrenzer opzit omdat de auto wel het gevoel heeft harder te kunnen. De acceleratie naar deze snelheid lijkt bijna constant te verlopen. Daarna fluctueert de snelheid tussen 211 en 214 km/h. En zo komen wij erachter dat zelfs een RX450h 1 op 6 kan verbruiken.
Na deze prachtige ervaring met de auto, tanken wij hem even bij, wij zijn immers nog in Duitsland en daar zou het goedkoper moeten zijn. NOT!
Vervolgens via Zwolle naar Lelystad voor de photoshoot.
Al met al is dit een zeer mooie auto om te rijden. Nadat wij er bijna 8 uur in hadden doorgebracht had geen van ons het gevoel dat wij ook maar enigszins lang gereden hadden. Dit is iets dat de auto tot een goede rijders auto maakt. Het feit dat het een hybride auto betreft betekend niet dat de auto altijd zuinig is. Uiteindelijk bepaald jouw voet het verbruik, maar indien je een lichte voet hebt, zal de RX450h stukken minder verbruiken dan zijn rivalen en zelfs minder dan de meeste middenklassers.
Het geluid en media systeem zijn zoals je verwacht formidabel. De afwerking is prachtig, maar het kan zijn dat deze niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Ten opzichte van de RX350 miste ik de controle de auto hoger en/of lager te zetten. Wegens tijd tekort kon er niet gekeken worden naar het Digitenne en DVD systeem welke ingebouwd was.
Ik verwacht niet dat de RX450h veel van de Q7 en X5 rijders naar Lexus zal trekken. Daar is de auto niet mainstream genoeg voor. Lexus blijft toch nog steeds een beetje het merk van de non-conformisten. Gelukkig maar, want dat houdt de auto exclusief.
Al met al, een geslaagde rit.



Dank aan Lexus Amsterdam voor het beschikbaar stellen van de auto.
Openen en dichtgaan van de achterbak:
Hoe het HUD (Head Up Display) werkt:
Technische specificaties Lexus RX 450h
Motor 6-cilinder benzine & 2 elektromotoren
Cilinderinhoud 3.456 cc
Vermogen (gezamelijk) 299 pk bij n.b. tpm
Koppel 317 Nm bij 4.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 seconden
Topsnelheid 200 km/h
Gewicht 2.085 kg
Verbruik 6,3 per 100 km