SC400 - Duur voor zijn leeftijd? Wat aanschafvragen...

Rudy vK

Nieuw hier
5 okt 2010
7
0
0
Aangezien de Lexus SC mij qua model en standaard aanwezige luxe nogal aanstaat, ben ik al diverse keren rond aan het kijken geweest op het internet naar een geschikte kandidaad om eventueel aan te schaffen.

Wat me echter opvalt is de hoge prijs die je voor zo'n SC betaald. Tuurlijk, het zijn redelijk zeldzame auto's, maar rechtvaardigt dit de prijs waarvoor deze vaak aangeboden wordt, namelijk vaak 6000+ euro voor een model uit 1992?

Voorspelt deze prijs ook meteen de kosten voor het onderhoud van deze auto's?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Lexus-rijders op dit gebied. Niet alleen van mensen met een SC, maar ook mensen met bijvoorbeeld een LS400.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Re: SC400 - Duur voor zijn leeftijd?

Weinig spannends over te melden, net als elke andere Lexus. Technisch heel erg veel hetzelfde als de LS400. en SC300 als de GS300

In de USA kom je met transport naar NL weinig goedkoper uit, kijk maar eens op Ebaymotors.com, Er staan er ook aardig wat tussen met een 2JZ-GTE (toyota supra) motor.

Het is in aanschaf net wat kostbaarder dan de LS en GS
 

Rudy vK

Nieuw hier
5 okt 2010
7
0
0
Re: SC400 - Duur voor zijn leeftijd?

Ik heb inderdaad even gekeken, maar wanneer je dan alles meetelt (BPM, transport, risico) kom je niet goedkoper uit, plus je hebt een heleboel administratie te doen voordat de auto hier staat. Natuurlijk kun je dat uitbesteden, maar dat is ook niet gratis.

Zijn onderdelen een beetje normaal te krijgen voor dit soort auto's? Dit aangezien het model van de eerdere SC's maar tot ongeveer halfweg negentiger jaren geproduceerd is en toen wat veranderingen aangebracht zijn.

Heb er nu ??n op het oog, deze staat echter nog op Belgisch kenteken (met waarschijnlijk niet aanwezige onderhoudshistorie). Natuurlijk is dit iets wat je nogal snel tegen komt. In de aanschaf gewoon rekening houden met 1000 euro onderhoudskosten om meteen te doen bij aanschaf, of met een boog omheen lopen?
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Laat es zien.

Onderdelen zijn geen probleem. kan je gewoon bestellen, al dan niet in de USA
 

Rudy vK

Nieuw hier
5 okt 2010
7
0
0
Even een paar fotootjes schaamteloos van de site van de aanbieder afgeplukt...
5057619433_b99398d170.jpg

5057619367_87fe5a5f23.jpg

5058231322_fdc1dd7882.jpg


Onderhoudshistorie is dus onbekend. Ik ga wel proberen te achterhalen of de distributieriem al vervangen is. Ik begreep namelijk dat deze bij 100k miles vervangen moet worden.

Ik denk dat ik gewoon moet gaan kijken, checken hoe de algemene status is, ritje ga maken en probeer te achterhalen wat ik kan achterhalen. Uiteraard is geen tot bijna geen onderhoudshistorie een flink punt om over te onderhandelen.

Fingers crossed voor zaterdag.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Ziet er netjes uit zo op de foto's! Maar uit ervaring weet ik dat het anders kan zijn als je de auto in het echt ziet :mrgreen: Veel succes en hou ons op de hoogte!
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Auto ziet er mooi uit. Over die onderhoudshistorie valt wel te babbelen ja

Distributieriem kan de kosten aardig opjagen. Is zo'n beetje ?1000,- bij de dealer. Stuurbekrachtiging is van een SC bijna hetzelfde als die van de LS. Dus pompen kunnen wel eens lekken, en daaronder zit de dynamo. Dat soort dingen kan je vaak moeilijk uitstellen dan.

??n voordeel is dat de SC pomp geen vacuum klep heeft zoals de LS pomp (die klep lekt vaak eerder dan de pomp namelijk)

Ligt helemaal aan het bouwjaar, maar de eerste generatie 1UZ-FE's is een zogenaamde non-interference motor. de zuigers kunnen dus niet de kleppen raken. Dus als de riem breekt strand je alleen maar. Als een riem wordt vervangen dient de waterpomp ook gedaan te worden.

Als je de kleppen hoort tikken, heeft hij waarschijnlijk wat klepspeling, komt natuurlijk meestal voor bij auto's met flink wat kilometers. Is geen regelrechte ramp, want je kan ze stellen. Maar het is denk net zo kostbaar als je riem vervangen. Het probleem van dit soort auto's is gewoon dat je veel uit elkaar moet halen om ergens bij te komen.

Lexus Instrumentariums willen er ook wel eens de brui aan geven, Al is dat bij het LS model wel het meest voorkomend.

SC's heb je dacht ik ook met luchtvering gehad, maar het is een Amerikaans model, dus hoogstwaarschijnlijk heeft hij het niet. was iets JDM achtigs dacht ik :)

Maar over het algemeen rijden ze goedkoop voor een grote auto
 

Rudy vK

Nieuw hier
5 okt 2010
7
0
0
Zo.. Dat is inderdaad informatie waar ik wat mee kan.

Dat kleppengetik is inderdaad iets om rekening mee te houden. Ik had er niet aan gedacht dat deze auto misschien wel eens geen hydraulische stoters zou kunnen hebben.

Over dat interference, non-interference verhaal. Ik merkte dat daar hier en daar nogal wat twijfel over was of dit nu wel of niet het geval was. Ik heb er een hekel aan om stil te staan, dus uiteindelijk zal bij twijfel de riem wel vervangen worden, maar misschien niet meteen.

In het verleden heb ik ook een Ford Probe 24V gehad. Hoge kosten voor het vervangen van bepaalde onderdelen schrik ik dus niet van. Bij een V-motor moet je nu eenmaal vaak van boven "door" de motor heenwerken om ergens bij te kunnen.

Morgen ga ik kijken en dan laat ik wel horen wat het geworden is. Bedankt voor de info in ieder geval! :worship:
 

Ren?

Hoort erbij
7 aug 2010
64
0
0
Mooie wagen zo te zien!
Mocht je geinteresseerd zijn in een Toyota Soarer in de RHD uitvoering (JDM) dan heb ik er nog wel een paar:)
De topper is een 1994 3.0 gt met maar 24500 km op de teller! Het blijven rare jongens die Japanners maar wel leuk.

Succes!
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
zo goed als alle motoren van toyota zijn non-interference.. geen probleem dus. de moderne motoren weet ik niet maar de UZ en JZ en de M motoren zijn het in ieder geval!
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
UZ tot en met 1994. in '95 zijn ze er jammer genoeg vanaf gestapt.

Dus deze SC van 1992 heeft nog de eerste generatie, Met de nieuwere wouden ze meer vermogen + dat de drijfstangen dunner zijn om alles maar zo licht mogelijk te maken. verder is het oliecircuit ook steeds aangepast, vooral 98-00 1UZ's verschillen flink. Elektronisch zijn ze allemaal ook aardig verschillend. Dat gemekker heb je ook al op diverse plekken binnen de eerste generatie, de 90-92 heeft bijvoorbeeld een andere luchtvering computer dan 92-94. Instrumentariums jammer genoeg ook

Heb wel eens een plaatje van Joep gezien dat je ze mooi kan 'wokkelen' die 95-97 drijfstangen :llol: 98 is weer wat dikker. maar de 89-94 heeft nog altijd de dikste :D. Maar ja, veel heb je er niet aan als je toch niet met drukvulling te maken krijg ;)
 

Rudy vK

Nieuw hier
5 okt 2010
7
0
0
Zo.. Nog wat overleg gehad met de verkopende partij. Deze deed nogal moeilijk over bepaalde zaken met betrekking tot de inruil van mijn huidige auto. Aangezien het voor mij geen optie is meteen een bak geld neer te tellen voor deze auto met nog extra onderhoud op de koop toe (het kwam er op neer dat hij bij voorbaat al wist te vertellen dat er sowieso een bak geld bij moest zonder de auto uberhaubt gezien te hebben, verder is de onderhoudshistorie grotendeels onbekend) heb ik besloten vandaag niet naar deze auto te gaan kijken. De koop gaat dus niet door.

Uiteraard houd ik mijn ogen open, maar misschien is het een betere keuze om voorlopig eerst even voor een GS te gaan kijken, een hoop luxe in een jongere auto voor hetzelfde geld. Het was leuk geweest als dit wat was geworden.

RHD is niet echt een optie voor me, toch net niet praktisch genoeg (achteruit door de McDrive is ook niet alles).

Ik krijg het idee dat er niet veel SC's rondrijden in nederland. :p
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Inderdaad, een handje vol. zie ze zo nu en dan.

Een GS 6 cilinder is even wat onderhouds vriendelijker dan een LS/SC met V8
 

Rudy vK

Nieuw hier
5 okt 2010
7
0
0
Dat is inderdaad ook het gevoel wat ik erbij had. Ik kan zelf zelfs sleutelen aan zo'n auto, alles ligt net wat beter bereikbaar (wel enige sleutelervaring, maar geen echte monteur). Wanneer ik wat leuks tegen kom waarbij ik denk "dit is em", kan ik altijd nog voor een sc gaan.

Gisteren (hmm.. het is na 0 uur, eergisteren dus) heb ik in een GS300 gezeten, komende week een proefrit maken. Misschien dat ik er met de verkoper uit kom. Het ding heeft wel meer dan 2 ton gelopen, maar ziet er werkelijk super netjes uit. Ik ben benieuwd.

Dit zal ik echter niet gaan bepreken in het "Andere modellen" forum, om maar niet al te veel off-topic te gaan.
 

relexus

Hoort erbij
4 okt 2010
76
0
0
hey rudy ik zag toevallig nog een sc300 te koop staan, ik weet niet of je daar nog steeds in ge?nteresseerd bent? Voor de rest geen idee van de auto hoor, maar de auto zag ik voorbij komen, en toen bedacht ik me dat ik er iemand naar had zien zoeken op dit forum :D

http://www.autoweek.nl/occasion.php...&sort=19&pagesize=&position=29&tab=0&cache=no

Erg weinig km voor een auto van 1992, namelijk maar 126.000.

Maar goed, kijk maar of je er wat mee kan, of anders natuurlijk een andere liefhebber :)
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Als je een turbo op die zes cilinder mik is er niks aan de hand, 2JZ-GTE dus :smile:

Deze auto heb je in Japan ook nog gehad met de 2.5 TT