Schokdemper

• Onderwerp starter Onderwerp starter riejo
  • Startdatum Startdatum

riejo

Nieuw hier
21 mrt 2015
9
0
1
Beste mede lexus rijders,

Ik heb een vraag over de schokdempers voor ,ik ben overgestapt van 205-55-16 naar 205-60-16 en dat bevalt prima je zit iets hoger.
De garage merkte op dat bij de schokdempers voorzijde bij beide het geribbelde beschermhoek stuk/los zit.

Vraag : is dat een probleem.
Hij zei dat de volledige schokdempers voor 2x vervangen moet worden, ik dacht oeps kost 1050 euro.
Ik vind het nog prima veren, deinen doet ie niet.
Is er iemand die dit probleem kent.!

Bij mijn vorige auto (een Prius) was ook 1 van de stofhoezen aan flarden.
Tuurlijk kan je de hele schokdemper laten loshalen en een nieuwe stofhoes van een paar euro erop laten zetten maar dat kost wel iets aan arbeid.
2 hele nieuwe schokdempers is natuurlijk erg overdreven (tenzij dit speciale dempers zijn waar de hoes 1 geheel is ofzo maar kan me dat niet voorstellen).

Mijn garage adviseerde me toen om gewoon door te blijven rijden.
Ja een stofhoes heeft nut (anders zat ie er niet). Er komt nu meer vuil en vocht bij je demper en op de lange duur zou dat invloed op de levensduur kúnnen hebben.

De keus is aan jou.

Als het alleen de stofhoes betreft en de auto reageert zoals ie hoort te reageren met in- en uitveren en je schokdempers zijn niet lek, dan zou ik er niks aan doen. Hoeveel kilometers heeft je CT gereden? Slijtage is gebonden aan gebruikspatroon en leeftijd. Stofhoezen vergaan simpelweg door ouderdom. Dat hoeft niet voor je schokdempers te gelden, dus zolang die prima functioneren en niet lekken, lekker laten zitten. En als je ze toch gaat vervangen, dan zou ik (maar ik ben van de Original Polizei) originele onderdelen (laten) gebruiken.

Zolang ze beide nog naar behoren werken, is er eigenlijk geen reden om ze te vervangen. Of dat het geval is, kun je laten testen op een testbank - en dat werkt beter dan gewoon controleren of de auto de neiging heeft om te gaan deinen. Uiteindelijk zal er wel meer en snellere slijtage optreden als de stofhoezen er niet meer goed in slagen om vocht en vuil buiten te houden. Bij de APK wordt niet gecontroleerd of de stofhoezen nog heel zijn en een kapotte stofhoes is op zich dan ook geen reden tot afkeuring.