Schokdempers vervangen??

Alexus

Hoort erbij
18 dec 2011
26
0
0
:hi:

ik wil binnenkort de schokdempers van mijn (is.. 1ste generatie ) vervangen (achter).. weet iemand hoe dat gebeuren moet,,

-heeft iemand dat weleens gedaan
-of ervaring mee
-zijn er instructies voor( do it yourself gids) :photo:
-is dat veel werk.

alvast bedankt :rulez:

Schokdempers vervangen, is niet zo'n klus.

Wagen omhoog, veren samendrukken (gebruik het juiste gereedschap! Niet zomaar een stelletje spanriemen zoals een vriend ooit probeerde) en dan de schokdemper / veerpoot beneden en bovenaan losmaken.

Nieuwe er in en nadien de wagen weer laten uitlijnen (kan je zelf wel niet).

Prachtvondst.

'k Vraag me wel af wat je met de dempers van een IS300 moet doen om ze versleten te krijgen. De onze hebben 192000km en hoewel ik dacht dat ze dood waren, bleken ze bij een recente test in perfecte gezondheid.

Het is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid 'bulten' en snelheidsheuveltjes in het wegdek (en wellicht hoe hard je er overheen vliegt) ;) Meer snelweg dan stad zal ook helpen.

De wijk waar ik woon heeft er nogal patent op... :O

Alexus zei:
:hi:

ik wil binnenkort de schokdempers van mijn (is.. 1ste generatie ) vervangen (achter).. weet iemand hoe dat gebeuren moet,,

-heeft iemand dat weleens gedaan
-of ervaring mee
-zijn er instructies voor( do it yourself gids) :photo:
-is dat veel werk.

alvast bedankt :rulez:

Ga je deze vervangen met een nieuwe schroefset??

Ik vraag me ook wel eens af welke dempers eronder moeten.

Wanneer ik op het internet kijk, dan krijg ik verschillende type's aangeboden.

Nu wil ik het comfortabele karakter van de Lexus IS behouden (het is voor mij duidelijk "comfortabele, snelle wagen", geen sportberline. Daarvoor is hij te zwaar en mist hij 200pk). Dus een setje sportveren vind ik onzinnig.

Maar ook bij de gewone dempers, zijn er meerdere opties.

Kent iemand hier iets van ?

Vooraan : http://www.oscaro.com/jeu-de-2-amortiss ... 59-2711-gt

Acteraan: http://www.oscaro.com/jeu-de-2-amortiss ... 59-2711-gt

--bedankt voor die handige link( gps-10) :photo: met foto's zeer duidelijk,,precies wat ik zocht

--Lexus-djzino wat bedoel je met "een nieuwe schroefset" :baseball:

--The swede Handige site is dat ,,heb je daar ervaring mee,,en ik heb zelf schokdempers van kyb aangeschaft voor als je het nog wil weten.. :D

--daarna ook uitlijnen,, ik heb weleens gehoord dat bij het vervangen van achterdempers niet hoeft?????
is daaa juist???????

Ik zou de auto altijd opnieuw laten uitlijnen. Zijn de kosten niet en voorkomt dat de auto scheef trekt en/of de banden ongelijkmatig slijten.
Verder zou ik v??r en achter dempers tegelijk vervangen door hetzelfde type, want die zijn op elkaar afgestemd.

ik vervang alleen de achterste zou dat grote gevolgen hebben ,,als ik voor niet mee zou verwisselen,, want alleen achter is bij mij aan vervanging toe,,en trouwens alle 4 gaat flink wat kosten

Gewoon koni geel of rood (laatste is iets comfortabeler) nemen. Dempers apart vervangen is geen goed idee en een lexus kost nou eenmaal geld (en bij 200k op de teller zou ik de veren meteen mee vervangen)

Alexus zei:
ik vervang alleen de achterste zou dat grote gevolgen hebben ,,als ik voor niet mee zou verwisselen,, want alleen achter is bij mij aan vervanging toe,,en trouwens alle 4 gaat flink wat kosten

Lekken de achterste, omdat je weet dat die slecht zijn?

De voorste zijn misschien slechter dan je denkt, de slijtage gaat heel geleidelijk in de loop der jaren waardoor je het niet zo merkt. Waarschijnlijk merk je het pas als er nieuwe onder je auto zitten.
Als de voorste inderdaad nog niet aan vervanging toe zijn dan zou ik de nieuwe achterste wel in een vergelijkbare stugheid kopen. Ligt er ook wel een beetje aan hoe je met je auto rijdt of alle 4 vervangen nodig is, als je heel graag heel sportief/tegen de limiet rijdt dan moet je niet bezuinigen op de dempers.

Als je wat op comfort wilt inleveren dan zou je een schroefset van BC racing kunnen overwegen, was hier laatst in de aanbieding. :)

ja de achterste lekt,,vandaar wil ik ze vervangen

ik heb een set van kyb voor het achterste aangeschaft,,

voorste zijn volgens mij niet vervangen,,(denk orginele nog)

NIEKIS200 zei:
Als je wat op comfort wilt inleveren dan zou je een schroefset van BC racing kunnen overwegen, was hier laatst in de aanbieding. :)

is nog steeds he ;)

maar inderdaad dan ben je er gelijk vanaf en heb je een goede set onder je wagen :) aan ervaring te horen is hij net zo soepel in te stellen als normale vering tot strak op de weg.

NIEKIS200 zei:
...Als je wat op comfort wilt inleveren dan zou je een schroefset van BC racing kunnen overwegen...
Dat is dus niet waar. Je kan de vering zelfs zachter zetten dan de originele stand, zeker met de 6-cylinder, want die is voorin volgens mij zwaarder dan de 4-cylinder (?). De set is standaard ingesteld op 8 kliks vanaf zacht en dat is dan ongeveer dezelfde hardheid als de origele dempers (de wagen is naar beneden te drukken met vergelijkbare kracht).

Ik denk dat je met de BC-set net zo duur uit bent, maar met veeeeeeeeeeeeeeeel minder werk dan apart de demers vervangen. Maar ieder zijn ding, natuurlijk.
:)

EDIT: Mijn ervaring is dat je niet de draagarmen zelf los hoeft te halen zoals in de tutorial op my.IS forum. Ik heb alleen de endlinks losgehaald en dan kan je de poten zo eronderuit halen.

Alexus zei:
--The swede Handige site is dat ,,heb je daar ervaring mee,,en ik heb zelf schokdempers van kyb aangeschaft voor als je het nog wil weten.. :D

Jawel, goeie site. Snelle levering, goedkope onderdelen, geen klachten. 'k Heb net een nieuwe carbon filter voor de airco besteld trouwens.

j2jedi zei:
NIEKIS200 zei:
...Als je wat op comfort wilt inleveren dan zou je een schroefset van BC racing kunnen overwegen...
Dat is dus niet waar. Je kan de vering zelfs zachter zetten dan de originele stand, zeker met de 6-cylinder, want die is voorin volgens mij zwaarder dan de 4-cylinder (?). De set is standaard ingesteld op 8 kliks vanaf zacht en dat is dan ongeveer dezelfde hardheid als de origele dempers (de wagen is naar beneden te drukken met vergelijkbare kracht).

Ik denk dat je met de BC-set net zo duur uit bent, maar met veeeeeeeeeeeeeeeel minder werk dan apart de demers vervangen. Maar ieder zijn ding, natuurlijk.
:)

EDIT: Mijn ervaring is dat je niet de draagarmen zelf los hoeft te halen zoals in de tutorial op my.IS forum. Ik heb alleen de endlinks losgehaald en dan kan je de poten zo eronderuit halen.

Ok, ik wist niet dat de BC racing set zo comfortabel in te stellen was.

Ik heb KW V3 onder mijn S2000 en in de comfortabelste stand is die een stuk stugger dan origineel, vandaar...........

edit:

vandaag de dempers vervangen alles is naar wens gegaan,, en dan ben ik ze gaan uitlijnen

alleen bij het uitlijnen heb ik een printuitdraai gekregen,,(resultaat) daar staat op :

voorbanden : wielvlucht en sporing

achterbanden: wielvlucht en sporing

dit wordt in graden aangegeven en ook doormiddel van een soort staafdiagram(groen wanneer binnen de grens valt en en rood gekleurd wanneer buiten........................

alleen er is 1 van de vier waar het graden net op het randje is,,, en rood gekleurd,,

het gaat om rechtsachter wielvlucht..

ik heb toen gevraagd waarom deze zo is ,,antwoord: dat het niet te verstellen is en niet zoveel uit maakt omdat het om de wielvlucht gaat en net 1 graden buiten de grens is,,,

weet iemand of dit verhaal klopt????c