schokkend gevoel bij 60 km/h

LHM

Nieuw hier
10 nov 2020
24
13
3
Beste allen,

Ik heb een CT200 h 2015 25th edition en ik merk dat ik een schokkend gevoel heb in de auto als ik rond de 50/60 km/h rijd. Ik heb dit nu pas 2 keer meegemaakt,.
Geef ik iets gas bij dan is het weg.
De auto rijd voor de rest goed.

De auto heeft net de 180000 beurt gehad.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

m.v.g
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
95
55
18
Was dat bij koude motor, voor het eerst doortrekken boven de zeg 40 km/h? Dan kan het zijn dat de Lexus nog een soort "koude start mode" heeft, dan moet je de eerste keer even doortrappen om 'm echt lekker te laten versnellen.
Deed mijn Prius-III (technisch een CT200h natuurlijk) ook, en mijn GS300h ook weer. Na 1km nooit meegemaakt.
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
132
92
28
Ik heb ook een 2015 25th Edition en ik heb ervaren dat het de versnellingsbak is. Rond die snelheid heeft de versnellingsbak het net niet naar z'n zin. Alsof je met een handbak al bij 40km/u al in 5 rijdt. Klein beetje gas bij of iets langzamer en het is over. No big deal.
 

mailliW

Nieuw hier
28 jan 2024
11
10
3
Was dat bij koude motor, voor het eerst doortrekken boven de zeg 40 km/h? Dan kan het zijn dat de Lexus nog een soort "koude start mode" heeft, dan moet je de eerste keer even doortrappen om 'm echt lekker te laten versnellen.
Deed mijn Prius-III (technisch een CT200h natuurlijk) ook, en mijn GS300h ook weer. Na 1km nooit meegemaakt.
Ik zou hem niet doortrappen en even rustig wachten totdat de motor uit de opwarmmodus is. Zie deze link: https://priuschat.com/threads/gen3-warming-up-stages.76501/.

Ongeveer eerste minuut zit de motor in een opwarmfase met een late ontbranding. Hierbij levert de motor veel warmte, maar bijna geen vermogen en rijd je alleen op de elektromotor. Dus rustig even wachten lijkt mij het verstandigst. Als je uit de fase bent, kun je hem naar eigen inzicht zo hard intrappen als je wil :).
 

LHM

Nieuw hier
10 nov 2020
24
13
3
Ik heb ook een 2015 25th Edition en ik heb ervaren dat het de versnellingsbak is. Rond die snelheid heeft de versnellingsbak het net niet naar z'n zin. Alsof je met een handbak al bij 40km/u al in 5 rijdt. Klein beetje gas bij of iets langzamer en het is over. No big deal.
Ok dank voor je helder antwoord. Ik ga erop letten.
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
95
55
18
Ik zou hem niet doortrappen en even rustig wachten totdat de motor uit de opwarmmodus is. Zie deze link: https://priuschat.com/threads/gen3-warming-up-stages.76501/.

Ongeveer eerste minuut zit de motor in een opwarmfase met een late ontbranding. Hierbij levert de motor veel warmte, maar bijna geen vermogen en rijd je alleen op de elektromotor. Dus rustig even wachten lijkt mij het verstandigst. Als je uit de fase bent, kun je hem naar eigen inzicht zo hard intrappen als je wil :).
Uiteraard, dat "doortrappen" probeer ik ook altijd te voorkomen!
 
  • Leuk
Waarderingen: mailliW

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Ja, ik ben er ook achter gekomen dat dat spul wonderen verricht, af en toe een busje er in en je bespaart je de dure "premium" brandstof waar ik niets van merk. Scheelt toch weer 10% in de brandstofkosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

LHM

Nieuw hier
10 nov 2020
24
13
3
Welk product gebruiken jullie ?
55963.png
 

MVR

Nieuw hier
9 apr 2024
9
19
3
Ik doe in mijn CT 200h eigenlijk elke 4 tankbeurten 1x Euro 98 E5 erin en wil er eens in de paar maanden ook een flesje Forte of Wynns instoppen. Gezien mijn CT 200h 229k km gelopen had bij aankoop (inmiddels 239k) zit ik er wel aan te denken om eens de EGR pijp los te halen en te bekijken. Mocht die heel vuil zijn dan ga ik denk ik toch eens het hele EGR systeem schoonmaken, kost een middagje maar dan voel ik me wel wat zekerder dat ik niet ineens met een lekke koppakking kom te zitten, dat is een duur grapje.
 
  • Leuk
Waarderingen: LHM