schroefset, welke springrate?

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Heren, Ik ga een schroefset bestellen voor mijn is300, maar nog niet zeker welke springrate ik ga bestellen. Wat heb jullie en hoe vinden jullie het rijden? Thx
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
hey
Veel mensen hier gebruiken BC racing, Ikzelf heb deze ook en ben er erg tevreden over. Helaas weet ik zo even niet de springrate maar het is volgens mij gewoon altijd hetzelfde als je een bc racing schroefset kompleet besteld.
Wat ik wel kan vertellen is dat deze set perfect af te stellen is. Je kan alles apart instellen. Zowel de demping, de veer spanning en de hoogte ( apart van de veerspanning ) dus je kan de hoogte anders afstellen zonder dat de veerspanning strakker of losser komt.
Ik moet zeggen dat de auto nog erg comfortabel is met schroefset.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Je kunt andere springrates kiezen als je een bc racing set besteld. Zelf heb ik dat niet, maar slippernick hier op het forum heeft wel andere springrates bijvoorbeeld, weet niet precies welke.. j2jedi heeft ook een bcracing set eronder hangen, maar of die andere springrates heeft...
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Miss wel interessant om een topic te maken om alle ervaringen net springrates te delen. Ik heb uiteindelijk 14/10 besteld. 6kg achter leek mij erg weinig (stel dat er meer mensen mee gaan in de auto). Maar ik zag ook dat losse veren van bc erg goedkoop zijn dus ik durfde de gok te wagen
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Neey, als je hem gewoon besteld hebt, bij showoff, of jappower, dan zijn ze 12 kg/mm voor, en ik meen 10kg/mm achter. Ik heb: 8kg/mm voor, 6kg/mm achter, En rijdt heerlijk. Vind ik. :D
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Kleine review van mijn set

Merk: BC racing
Type: Type RS
Springrate stock: 10/6kg/mm
Gekozen springrate: 14/10kg/mm
Auto: Lexus IS300 sport, us spec, manual, bj 2002


Het was even kloten om sommige moeren los te krijgen, en ik heb uiteindelijk de koppelstangen van de voor stabi laten zitten. Los van dat is het monteren goed gegaan.
De basis hoogte van de schroefset was ongeveer net zo als de originele veerpoten, na dat alles gemonteerd zat heb ik het ongeveer opgemeten, en de maat dat ie moest zakken gebruikt als maat om de veerpoten omlaag te schroeven. Ik zat aan de voorkant eerder tegen de eind aanslag dan ik had verwacht, maar toen de wielen er onder zaten bleek dat de auto ook lager was dan ik had verwacht. Met de gok die ik had genomen achter stond ie wel aardig recht.

De auto stond dus op zijn laagst en liep met de originele wielen nergens aan. De volgende dag onderweg naar m'n werk was ik toch nog een beetje onzeker (ook moe trouwens), en de auto reageerde niet echt lekker maar dat verwijt aan de uitlijning en dit ga ik morgen in orde (proberen) te maken. Maar ja ik voelde me dus niet echt op mijn gemak en ik kom een vieze drempel tegen onderweg, zo'n vierkante bult midden op de weg. De uitvinder mogen zo ook af knallen... :sleep: Maar gisteren heb ik de auto een kleine cm hoger gezet en ik voel me veel beter in de auto en begin er schik van de te krijgen. Ook gelijk de demper een stukje zachter gezet, er vanuit gaand dat hij 40 clicks heeft en vanuit hard ("dicht") gezien staat ie nu op 30 clicks en achter heb ik 2 click harder gezet naar 28. Wereld van verschil! En ik altijd maar roepen dat die goedkope rommel niet werkt:p

Ik weet niet hoe de standaard springrate rijdt maar de 14/10 verhouding bevalt mij prima. Je voelt alle oneffenheden maar het is niet "knijter hard". Ik verwacht dat je dat pas krijgt als je de dempers goed hard zet.

Dus voor nu ben ik erg tevreden over de keuze, al moet ik zeggen dat ik nog even moet afwachten tot morgen na de uitlijning. Maar dat moet helemaal goed komen. Toen ik alles gangbaar gemaakt heb gisteren zag ik dat alles goed en makkelijk af te stellen is.


Nu nog een setje dikke wielen uitzoeken!


Hier foto's voor en na. En de tweede foto is gemaakt toen hij nog op zijn laagst stond.


IMAG0261.jpg


IMAG0272.jpg
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ik heb ook de BC Racing RS, maar dan met de standaard verenset van 10/6 kg (voor/achter).
De set heeft 30 standen voor het instellen vd hardheid en ik heb ze standaard staan op 18/16 (voor/achter).
Dit rijdt sportief maar toch comfortabel, zoals meerderen hier kunnen beamen.

Op Assen heb ik gereden op 16/16. Dat was mijn allereerste keer met een eigen auto op een circuit, die ook nog achterwiel aangedreven is. Die setting was voor een vlak circuit als Assen te zacht (droog weer), maar we was geen mogelijkheid dit aan te passen (hele korte tijd vrijrijden na JAF). Hoeveel harder het zou kunnen weet ik niet. Op fotos is te zien dat de auto best veel helt; dat is op te vangen met zwaardere veren, maar ook met dikkere sway bars/ stabi stangen. Ben eigenlijk benieuwd hoe de zwaardere veren rijden. Ik heb het idee dat het comfort er dan wel een beetje uitgaat en meer een sportbak wordt.

Op de N?rburgring reed ik met instelling 18/16. Dat ging erg goed met hobbels en richels, ook met aanremmen.

Ze zitten er nu 2 jaar onder en beginnen wel wat corrosie te vertonen op de schroefdraad, dus dat moet ik schoonmaken en dan met siliconen spray inspuiten om het te beschermen of zoiets.
Tot nu toe nog geen problemen mee gehad en hoop dat het ook zo blijft.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Aanvulling van mijn bevindingen.
Heb laatst op Zandvoort gereden en had vreselijk last van aanlopen in/aan de wielkasten door het overhellen. De dempers had ik staan op 30/22 (v/a), dus harder kan niet aan de voorzijde.
Het kan zijn dat ik er nu pas echt last van heb omdat ik nu rondom op 225 breed sta. Mijn wielkastranden zijn niet omgerold en ik rij op de standaard lichtmetalen velgen.
Mijn BC veren: fr = 10, rr = 6 [kg/mm]

De standaard spring rates voor de IS300: fr = 4,3 / 245 , rr = 3,75 / 210 [kgf/mm;lbs/in]
Aanname: artikelnummers veren IS200/300 zijn hetzelfde.

In
fo over aftermarket spring rates, waaronder TRD en TEIN:
www.bc-racing.co.uk
http://www.tein.com/tech_info/y94.html
http://www.isfanatics.com/forums/showthread.php?t=20
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
D2 geen idee hoe het inmiddels is maar van vroeger herinner ik me niet de beste verhalen. Tein was op Supra's e.d. altijd wel goed spul maar idd wel de duurdere versies. Van mij hoeft het niet eindeloos instelbaar etc, mijn IS200 moet gewoon 30 of 40mm omlaag en moet iets stugger gedempt zijn dan normaal. Nu rijdt het echt niet lekker met die versleten dempers, ze hebben 3 slagen nodig om tot rust te komen. Een nieuw setje wat origineel onder de sport hoort zou ook al 10x beter zijn.