schuurent geluid in de versnellingsbak of aandrijflijn

sjefkuh101

Nieuw hier
5 mrt 2014
21
1
0
Sinds vanavond begon mijn is200 ineens boven de wind geruis uit te komen met een bijgeluid, als je snelheid ophoogt lijkt t net een straal motor die opstijgt.
Geluid is niet te horen als je de koppeling intrapt en gas geeft, dan hoor je niks.

Vanaf elke versnelling te horen, alleen bij hogere snelheden tussen de 50 en de 80 heel goed hoorbaar, tussen de 130 en 180 is het net alsof iemand
gewoon vanuit onder de auto een stok tussen een lager steekt.

Het is in elke versnelling en wat je ook doet met je pook het geluid blijft totdat je t gas los laat, dan is het weg.
Geef je weer gas is het er weer en ook precies tegelijk met t wel en niet gas geven.
Raam open draaien en t klinkt duidelijker.
Kan het iets in de bak zijn? een lager? een loszittende aandrijf as ofzo.
Ik ben best wel thuis in autos maar dit nog nooit meegemaakt.

Iemand een tip of iedee of beter een oplossing?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Even voor de duidelijkheid; als je stilstaat, koppeling indrukt en flink gas geeft, hoor je dat bijgeluid dus niet?

Lijkt idd op iets van een lager. Wat ik wel vaker tegenkom is dat de midden-lager van de aandrijfas de oorzaak kan zijn, zie ook plaatje:

fetch


Zou je de auto op een (zelf)brug kunnen zetten, dan moet je dat direct kunnen horen.
 

Bijlagen

  • 9-3-2014 22-56-49.jpg
    9-3-2014 22-56-49.jpg
    41,8 KB · Weergaven: 56

sjefkuh101

Nieuw hier
5 mrt 2014
21
1
0
Ik kan de auto wel eens omhoog zetten op een brug. Hoe zou ik het dan kunnen achterkomen wat t is. Hoe voel ik dat op een vaste zittende as?
 
21 jan 2014
250
17
0
Ik herken het probleem. Had ik bij mijn 325i ook. Het aandrijfaslager op de tekening aangegeven met 37230 was de boosdoener. Bij BMW een kreng om te vervangen. (dus duur)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Hoe zou ik het dan kunnen achterkomen wat t is. Hoe voel ik dat op een vaste zittende as?
Zal een beetje improviseren worden denk ik. Als de achterwielen vrij staan (op brug) kun je in verzet schakelen, iets gas geven en (eronder) zelf of laten luisteren. Afhankelijk van de locatie kun je meestal wel bepalen wat of waar het loos is. Het is uiteraard maar een suggestie, kan dus ook iets anders zijn, bijvoorbeeld lager / keerkring bak naar aandrijfas, differentieel, etc.
 
Laatst bewerkt:

sjefkuh101

Nieuw hier
5 mrt 2014
21
1
0
Nou bij de garage hebben ze geconstateert dat t priseas lager defect zoud zijn. K heb de wagen pas een goede 3weken. Dus onder garantie word die vervangen. En ze gaan de bak en lijn checken op meerder defecten indien nodig. Dus t word allemaal netjes opgelost, al zeg ik bet zelf
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Price-as zit achter de koppeling, dus waarschijnlijk is de keerring van krukas/price-as gaar. Meestal heb je dan ook een olielek.

Succes en keep us posted :sneaky:
 
Laatst bewerkt:

sjefkuh101

Nieuw hier
5 mrt 2014
21
1
0
Hey iedereen, het is allemaal duidelijk geworden wat het was.

Het was niet de prise as lager, de monteur die eraan ging werken belde me op om te vertellen dat de diff en de bak kapot waren.
De diff zat gewoon bijna vast, nog een wonder dat ik er zoizo nog mee kon rijden eerst. daardoor is het slijtage op de bak inmens groot geworden
en alles lagers een beetje teveel is geworden.
De in en uitgaande assen zat zoveel speling op, t schuurde en piepte ook niet te zuinig.

Nu een gereviseerde bak en diff eronder met 6maanden gerantie, dus kan weer lekker rondrijden.
Hij rijd weer super, maar wel 600eurotjes eraan kwijt (de uren voor garantie gekregen, gelukkig).
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Een wat onprettig verrassing, maar gelukkig wel op tijd. Gereviseerd is vaak net zo goed als nieuw of soms beter (zeker bij versnellingsbakken). Daar wordt deze auto wel oud mee.