Sensor automatische lichtbundel hoogte verstelling is2/300

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
386
122
43
Ik ben op zoek naar een sensor voor de automatische lichtbundel hoogte verstelling voor mijn is300.
Het gaat om de voorste.

Mijne heeft al een tijdje kuren, dit terwijl de binnenkant van t ding er goed uit ziet, maar nu staan de koplampen in de onderste stand en zie ik geen ruk :trollface:

Heeft iemand zo'n ding of weet iemand zo'n ding te liggen die nog wel werkt?

thx

kevin
 
Laatst bewerkt:

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Je schrijft dat de sensor er van binnen nog goed uit ziet: weet je zeker dat hij defect is ?
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
386
122
43
Hij gaat naar de onderste stand, tenzij het storings lampje brand. In het verleden bij de dealer uit laten lezen zonder resultaat.

Bij het terug monteren heb ik hem getest door het armpje op en neer te bewegen en er was een vrij groot gebied waarin de koplampen niet bewogen. Ook komt er een piepend geluid vanaf.

Weet ik het zeker? Niet echt, maar als ik kijk naar wat ik wel weet heb ik toch wel een sterk vermoeden.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
In principe zijn het gewone potentiometers die je ohms door kunt meten (tussen de buitenste pennen meet je een vaste weerstand, de te meten weerstand op de middelste pen varieert afhankelijk van de stand van het asje van 0 tot de gemeten weerstand tussen de buitenste pennen). De unit van de lichthoogteregeling is niet verbonden met welke bus dan ook, dus dat je hem niet via de OBD-II bus uit kunt uitlezen klopt, het lampje in de tellerunit is de enige indicatie dat er iets niet goed functioneert (te grote verschilspanning tussen beide sensoren). Ik heb ooit de weerstand van een goede sensor gemeten: moet ik even opzoeken in het papieren archief. Mocht je de schema's niet hebben dan kan ik je daaraan wel helpen (PB?).

Ik heb op het forum ooit een keer een procedure beschreven om de hoogte van de koplampunits (tijdelijk) even vast te zetten totdat je de boel daadwerkelijk gerepareerd hebt.

De sensoren zijn overigens te repareren/schoon te maken, maar dan moeten ze in een niet al te slechte staat verkeren.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
386
122
43
Weerstand meten zou ik inderdaad nog een keertje kunnen doen. Het verloop van de weerstand zal in dat geval al heel veel zeggen. Ik weet niet of ik dan moet meten via pos 1 of 3 om te controleren op correcte waarde?

Als ik het zwarte deel bekijk, op de backplate (om het maar even zo te noemen), zie ik wel wat vreemde dingen waarvan ik niet weet of ze daar horen. Maar gelijktijdig kan ik ook niet direct verklaren waarom dat eventueel problemen op zou kunnen leveren.

Wel vind ik het vreemd dat er een piepend geluid af kwam, en (ondanks dat de koplampen vrijwel al in de onderste stand stonden) zag / hoorde ik een verband met dat piepen en de kleine bewegingen die de koplampen maakten.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
No Title

De zwarte opgedampte baan op de 'backplate' moet natuurlijk nog wel in een goede staat zijn, anders is repareren helaas geen optie. Ohmmeter op pen 2 en dan op pen 1 of 3 de weerstandsverandering meten. Dat piepen lijkt mij een oorzaak van roestachtige verschijnselen op het asje of het sleepcontactje. Ook zijn de veertjes/contactvlakjes vaak aangetast (er komt natuurlijk op den duur vocht in dat ding, de sensoren zijn vrij onbeschermd geplaatst). Kwestie van voorzichtig reinigen met contactspray/WD40, beetje vaseline hier en daar en heel snel weer dichtschroeven ! Ik heb voor mijn 300 een goed gebruikt exemplaar kunnen vinden in the USA.
 

Bijlagen

  • photo2635.jpg
    photo2635.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 27

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
386
122
43
Ik heb geen corrosie kunnen vinden, en het piepende geluid is hoorbaar bij het linker achterwiel (buiten de auto dus) wanneer de auto niet word bewogen.

Als ik de buitenste ring bekijk op die backplate zie ik een paar strepen overdwars er op zitten.

Maar de kerstdagen komen er aan dus ik zal dit lange weekend zowel voor als achter even door meten :)
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
386
122
43
Ik ben er nog even mee bezig geweest, en tegen mijn verwachtingen in, is de hoogte sensor voor onherstelbaar verroest.

Ik moet dus de sensor hebben die links voor zit. Maar ik ga ook nog even op ebay rond neuzen.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
386
122
43
Ding donderdag binnen gekregen, tot nu toe lijkt alles goed te gaan dus ik ben geholpen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.