Sensor bandenspanning

Hans H.

Nieuw hier
7 jun 2021
3
1
3
Het waarschuwingslampje van de bandenspanning is gaan branden. Alle banden zijn prima op spanning en de dealer deelde mede dat de batterij van de sensor leeg was. Hij kon niets meer meten. Nieuwe batterij erin en klaar dacht ik. Niets is minder waar. De gehele sensor moet vervangen worden en dat gaat rond de €1100,- kosten.
Dat ga ik dus niet doen (en dat snappen ze ook). Afplakken is een optie en men gaat kijken of er een alternatief is.
Mijn vraag nu: wie heeft dit ook al eens bij de hand gehad en is er een alternatief voor dit toch wel dure probleem?
Auto: gs450h 2011
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
790
113
€1100.--? Zijn die van goud of zo?
De mijne waren voor 4 stuks nog geen €150.00 (ex montage, de band moet er af.)
Vervang ze wel allemaal, dus ook het reservewiel. Als er een leeg is zal de rest snel volgen.
En let op de maximale snelheid, sommige gaan maar tot 210 km/h, jouw auto kan 250 km/h.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Klinkt alsof er iemand flink scheel heeft gekeken en een extra 0 heeft gezien of zo... Ik weet niet waar dat was maar ik zou in het vervolg mijn auto ergens anders naartoe brengen, grote kans dat andere prijzen ook flink opgeblazen worden. Ik was voor 4 stuks sensoren 240 euro kwijt, inclusief programmeren en montage.

Jarno
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
€1100.--? Zijn die van goud of zo?
De mijne waren voor 4 stuks nog geen €150.00 (ex montage, de band moet er af.)
Vervang ze wel allemaal, dus ook het reservewiel. Als er een leeg is zal de rest snel volgen.
En let op de maximale snelheid, sommige gaan maar tot 210 km/h, jouw auto kan 250 km/h.
Nee joh, je vergist je, zijn auto is in onderhoud bij een juwelier :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Precies wat Higgie al zei/schreef. Alleen moet je de nieuwe sensors wel nog even (laten) aanmelden door een HH (=Handige Harry) die beschikt over Techstream of een IT2. Mocht je die niet vinden, dan gaat je dat vast wel lukken bij HX (=Handige Xenon :unsure:). Check eens op eBay (& co) en zoek op TPMS Lexus. De keuze is reuze... Let wel op dat er duidelijk bij vermeld staat dat ze voor Lexus (of Toyota) geschikt zijn, anders 'lust' je ECU de nieuwe sensoren niet en zijn ze ook niet aan te melden.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Klinkt alsof er iemand flink scheel heeft gekeken en een extra 0 heeft gezien of zo... Ik weet niet waar dat was maar ik zou in het vervolg mijn auto ergens anders naartoe brengen, grote kans dat andere prijzen ook flink opgeblazen worden. Ik was voor 4 stuks sensoren 240 euro kwijt, inclusief programmeren en montage.

Jarno
Kijk, da's gewoon een symphatieke prijs. En dan zit er nog een marge in ook...
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik heb toen ook TPMS sensoren gekocht via eBay (op aanraden van @Xenon).
De Lexus dealer lukte het niet om ze in te leren. Zelf maar aan de gang gegaan met een geleende IT2 en binnen 5 minuten stonden de codes erin, en het werkte ook nog………..
Hoe ik dat gedaan heb? Geen idee maar het werkte wel.
Sensoren waren volgens mij 35,- ps
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon
13 jun 2019
177
53
28
Weet iemand of de werkplaats kan uitlezen welke van de 4 het probleem geeft? Ik vraag dat omdat ik ook de melding krijg (na ca 35km snelweg). Een tijd later gaat het weer uit. Mijn Toyota werkplaats zij dat ze dat niet kunnen zien, maar het kwam er niet zo zelf verzekerd uit.

Overigens noemden zij de prijs van 250 per ventiel wat in de buurt kokt van die 1100 voor 4. Ga ik dus niet doen.
 

FDD1975

Hoort erbij
17 okt 2018
68
40
18
@FDD1975 ben benieuwd of dat gaat lukken…………
is wel een dingetje hoor………ook geprobeerd maar niemand die het is gelukt.
Blijkbaar heb ik dan een aparte bandenboer. Heb hun 4 nieuwe sensoren laten bestellen voor mijn works velgen…

Apparaatje bij de standaard velgen, vervolgens nadat mijn Works velgen gemonteerd waren met banden en onder de juiste druk hetzelfde apparaatje bij de nieuwe TMPS sensoren gehouden en klaar…..

In totaal voor alle 4 de velgen misschien een minuutje werk, 2 minuten max…
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Nee, je hebt aparte sensoren die het ID van je originele sensoren kunnen aannemen door de actie die je bandenboer heeft gedaan: het door jou genoemde apparaatje bij de originele velgen te houden (ID lezen) en vervolgens bij de nieuwe sensoren te houden (ID schrijven). Dat gaat niet met een sensor die af fabriek een 'harde' ID heeft gekregen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik begrijp niet waarom het zo ingewikkeld of zo duur moet zijn. In principe zijn er twee typen sensoren, passieve en actieve. Actieve sensoren zijn iets duurder, maar het scheelt niet veel. Passieve sensoren worden bij mijn weten met name door PSA gebruikt, andere fabrikanten gebruiken meestal actieve. De Lexus sensoren zijn met relatief goedkope OBD readers in te lezen. De autosoftware varieert - bij sommige modellen krijg je alleen de melding dat er een of meer sensoren een te lage spanning aangeven, bij de meer luxe modellen wordt dat per wiel aangegeven.

Na montage moeten ze worden "ingeleerd" - de autosoftware zal de sensors en de plaats waar ze zitten moeten herkennen. Dat op zich is voor de gemiddelde bandenboer echt niet te hoog gegrepen en hij heeft daartoe doorgaans ook de geschikte apparatuur. Ik zou maar eens gaan navragen bij bedrijven als Kwikfit, Euromaster etc.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik begrijp niet waarom het zo ingewikkeld of zo duur moet zijn. In principe zijn er twee typen sensoren, passieve en actieve. Actieve sensoren zijn iets duurder, maar het scheelt niet veel. Passieve sensoren worden bij mijn weten met name door PSA gebruikt, andere fabrikanten gebruiken meestal actieve. De Lexus sensoren zijn met relatief goedkope OBD readers in te lezen. De autosoftware varieert - bij sommige modellen krijg je alleen de melding dat er een of meer sensoren een te lage spanning aangeven, bij de meer luxe modellen wordt dat per wiel aangegeven.

Na montage moeten ze worden "ingeleerd" - de autosoftware zal de sensors en de plaats waar ze zitten moeten herkennen. Dat op zich is voor de gemiddelde bandenboer echt niet te hoog gegrepen en hij heeft daartoe doorgaans ook de geschikte apparatuur. Ik zou maar eens gaan navragen bij bedrijven als Kwikfit, Euromaster etc.
Ik blijf mij ook verbazen hoe beperkt het TPMS systeem op mijn ‘05 GS is. Wordt waarschijnlijk vanuit 1 centrale kast gekeken voor wielen in de buurt conform de IDs in de ECU. Lokatie waar op de auto, ho maar. Bandendruk van de verschillende banden laten zien, ho maar. Ik vraag mij af of het thuiskomertje achterin wel een sensor heeft. Ik heb last van een lekkend ventiel in de TPMS sensor. Je kunt gerust 2.7 bar er in pompen maar na 3 kilometer rijden gaat er weer een melding af op het dashboard. Gekgenoeg lijkt de spanning niet verder te dalen dan 1.95 bar. Binnenkort maar eens de Techstream aankoppelen
 

FDD1975

Hoort erbij
17 okt 2018
68
40
18
Nee, je hebt aparte sensoren die het ID van je originele sensoren kunnen aannemen door de actie die je bandenboer heeft gedaan: het door jou genoemde apparaatje bij de originele velgen te houden (ID lezen) en vervolgens bij de nieuwe sensoren te houden (ID schrijven). Dat gaat niet met een sensor die af fabriek een 'harde' ID heeft gekregen.
Hoe verklaar je dan dat ik geen errors krijg?

TMPS sensoren van de orginele velgen zijn af fabriek, met uitzondering van rechtsachter deze heeft de Lexus dealer vervangen. Alles orgineel Lexus dus…..

Het kan dus blijkbaar wel
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Hoe verklaar je dan dat ik geen errors krijg?

TMPS sensoren van de orginele velgen zijn af fabriek, met uitzondering van rechtsachter deze heeft de Lexus dealer vervangen. Alles orgineel Lexus dus…..

Het kan dus blijkbaar wel
De ID van de originele sensoren is gekopieerd naar de aftermarket sensoren. Je auto ziet dus geen verschil meer tussen de originele of de nieuwe.
@Xenon bedoeld met "dat gaat niet", dat het schrijven van het ID niet gaat in originele sensoren, maar het lezen en in een andere sensor zetten wel.

Ik heb dit zelf ook. In mijn winterwielen zitten de originele sensoren en in mijn zomerwielen een kopie van de originele. (Ja, ik weet dat mijn auto 2 sets kan inleren, maar dit is nog makkelijker)
 

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
57
19
8
Hoe kun je ontdekken of er TPMS senoren gemonteerd zijn ? Binnen kort krijg ik mijn CT (bj 2018) en daar wil ik graag al-season banden op monteren als alternatief voor de winterband. Rij nu nog een Skoda Rapid daar zitten geen senoren in de banden, toch is deze ook voorzien van een bandencontrolesysteem. Heeft de CT iets vergelijksbaars ?
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
131
92
28
De CT heeft sensoren, een beetje bandenboer kan (voorzichtig) de bestaande sensoren hergebruiken in je andere banden en of velgen.
Eventuele nieuwe sensoren kan de moderne bandenboer inleren. Lukt dat niet dan is de dealer het juiste adres.
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
57
19
8
Bij Reifen.com (Duitse site) kosten deze € 32,42 per wiel, op merk en type van je auto, en krijg je er een gebruiksaanwijzing bij hoe te installeren.