Slechte ontvangst FM radio

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Ik vroeg mij af of meerdere IS250 rijders met een ML-systeem ook last hebben van een redelijk belabberde FM-ontvangst?
In andere topics heb ik al gelezen dat mensen dit ervaren i.c.m. een ingeschakelde achterruitverwarming maar dat is bij mij niet het geval.
Hij stoort af en toe echt behoorlijk, niet bij alle zenders overigens.
Herkent iemand dit?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik vroeg mij af of meerdere IS250 rijders met een ML-systeem ook last hebben van een redelijk belabberde FM-ontvangst?
In andere topics heb ik al gelezen dat mensen dit ervaren i.c.m. een ingeschakelde achterruitverwarming maar dat is bij mij niet het geval.
Hij stoort af en toe echt behoorlijk, niet bij alle zenders overigens.
Herkent iemand dit?
De ontvangstkwaliteit van FM zenders kan erg verschillen, afhankelijk van lokatie, zendvermogen van de FM-zender, potentiele lokale storingsbronnen als trams en "gemodiceerde" scooters. Aan die lokale zaken kun je dus niets veranderen. Daarnaast heb je de auto-interne zaken. Al jaren is men bezig de van vroeger bekende "spriet " te vervangen door een in de bumper, op de achteruit of in de voorruit aangebrachte antenne. Dat helpt uitstekend tegen vandalisme, maar komt vaak de ontvangstkwaliteit niet ten goede. Dat kan betekenen dat, zeker als er ook nog signaalverlies optreedt tussen antenne en de invoer van het signaal in de radio, het uiteindelijke signaal veel gevoeliger wordt voor storingen. Zoals gebruikelijk voor autoaudio kun je meestal met klachten slecht terecht in de garagewereld. Eigenlijk is het gewoon hun vak niet....en naarmate de systemen ingewikkelder worden wordt dat niet beter. Vroeger kon je nog wel eens terecht bij een vakkundige inbouwer van caraudio, maar sinds we auto's bouwen met op demauto afgestemd en meegeleverd audiosysteem is dat soort bedrijven sterk aan het afnemen en daarmee ook de deskundigheid.

Of het aan de lokatie of aan de auto ligt, kun je mogelijk testen door tijdelijk een "ouderwetse" spriet aan te sluiten op de radio. Gewoon de auto ergerns parkeren en de antennekabel aan de radio aansluiten en eens kijken of dat verschil maakt als je vervolgens met die antenne rondom de auto loopt om te kijken waar het sterkste signaal binnen komt. Als het signaal daarbij goed en storingsvrij binnenkomt en dus beter dan het standaardsignaal zul je de oplossing moeten zoeken in de bekabeling. De plaats van de met de auto meegeleverde antenne laat zich helaas meestal niet eenvoudig veranderen. Op dit moment is het wegvallen van FM voorzien voor 2025. Al te veel energie nu nog in FM steken heeft dus niet al te veel zin. Overigens: ook de ontvangstunits voor FM verschillen enorm in kwaliteit en gevoeligheid voor storingen. Traditioneel waren Duitse merken als Blaupunkt en Becker in auto's superieur - maar voor zover ze nog iets leveren kom je op bijna alle interne onderdelen daarvan tegen "made outside Germany" hetgeen bij FM-apparatuur geen aanbeveling is. De reden voor die kwaliteit was/is dat Duitsland erg veel FM-zenders kent en dat ontvangst in heuvelachtige gebieden per definitie goede ontvangst overal behoorlijk moeilijk maakte.

Mocht de auto naast FM ook DAB kunnen ontvangen, dan zul je ook met een goede FM-ontvangst er achter komen dat DAB in gebieden waar voldoende signaalsterkte beschikbaar is zeer veel beter klinkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Op dit moment is het wegvallen van FM voorzien voor 2025. Al te veel energie nu nog in FM steken heeft dus niet al te veel zin.
Dat was toch alweer uitgesteld tot 2030? De huidige zenders hebben nog echt geen voornemen om te stoppen.

Een IS250 heeft overigens geen DAB+ radio, dus dat is geen optie. Ik heb zelf een Amerikaanse tuner (met ML systeem) en kan alleen zenders ontvangen waarvan de frequentie eindigt op een oneven cijfer, geen externe antenne, die zit ergens in het dak verwerkt als ik het me goed herinner, maar verder geen last van storing op de zenders die ik wel kan ontvangen.

Bluetooth gebruik ik ook via zo'n kleine FM zender in de auto en dat werkt ook echt feilloos met een betere kwaliteit audio dan via de AUX ingang.