Software ondersteuning.

JanH

Nieuw hier
30 mrt 2024
12
15
3
Een paar weken geleden zijn plotseling een paar software opties van de website verdwenen. Regelmatig gebruikte ik de mogelijkheid om middels de Lexus website een adres, via de smartphone, naar de auto te sturen, deze mogelijkheid is nu verdwenen op mijn vraag aan Lexus of er nog een alternatief komt kreeg ik het volgende antwoord:

"Bedankt voor uw bericht. U geeft aan dat u normaal gesproken een adres via uw Lexus-account op de website naar uw navigatiesysteem kon sturen, maar dat deze mogelijkheid nu lijkt te zijn verdwenen. Ik begrijp dat dit verwarrend kan zijn, dus ik geef graag een uitleg.

Routebeschrijving via de Lexus-website

Het systeembeheer dat deze functie ondersteunde is ermee gestopt, waardoor het niet langer mogelijk is om adressen via de website naar uw navigatiesysteem te sturen. Helaas is er op dit moment geen alternatief binnen dit systeem beschikbaar"

Een slechte zaak, ook omdat de Lexus Link+ app niet wordt ondersteund voor mijn NX300h uit 2020.

Software in auto's blijft een bron van ergernis en ellende. Software die zich bezig houdt met motor- en transmissiemanagement is doorgaans prima in orde (en door de fabrikant zelf bedacht). Ook ABS, traction control en ESP doen het meestal naar behoren. Alle andere zaken worden vaak ingekocht bij derden en het is daarbij helaas altijd afwachten hoe lang dat beschikbaar blijft en blijft werken.

Er zou toch eigenlijk een soort wereldwijde standaard moeten komen voor alle softwarebehoeftige gadgets (navigatie, radioontvangst, internetverbinding etc) die eenvoudig al rijdend kan worden geactualiseerd? Als je als fabrikant vindt dat een auto steeds meer een rijdende tablet moet worden, zou je er toch voor moeten zorgen dat alles werkt, blijft werken en actualisering door updates of vervangen van de complete "entertainment suite" door een nieuwere versie eenvoudig mogelijk blijft. En dat allerlei updates in het universele deel van dat gedoe ook nog 20 jaar na de laatste produktiedatum leverbaar blijven. Het is zot dat je je auto gaat inruilen na 10 jaar omdat de navigatie niet meer kan worden "geupdate"

Software in auto's blijft een bron van ergernis en ellende. Software die zich bezig houdt met motor- en transmissiemanagement is doorgaans prima in orde (en door de fabrikant zelf bedacht). Ook ABS, traction control en ESP doen het meestal naar behoren. Alle andere zaken worden vaak ingekocht bij derden en het is daarbij helaas altijd afwachten hoe lang dat beschikbaar blijft en blijft werken.

Er zou toch eigenlijk een soort wereldwijde standaard moeten komen voor alle softwarebehoeftige gadgets (navigatie, radioontvangst, internetverbinding etc) die eenvoudig al rijdend kan worden geactualiseerd? Als je als fabrikant vindt dat een auto steeds meer een rijdende tablet moet worden, zou je er toch voor moeten zorgen dat alles werkt, blijft werken en actualisering door updates of vervangen van de complete "entertainment suite" door een nieuwere versie eenvoudig mogelijk blijft. En dat allerlei updates in het universele deel van dat gedoe ook nog 20 jaar na de laatste produktiedatum leverbaar blijven. Het is zot dat je je auto gaat inruilen na 10 jaar omdat de navigatie niet meer kan worden "geupdate"
Klink eenvoudig, maar was het maar zo simpel dat we nu al zouden weten hoe de standaard over 5 of 10 jaar van nu is. In 2020 was lang nog niet iedere nieuwe auto voorzien van zijn eigen SIM kaart, waar de (meeste?) huidige nieuwe auto's dit nu wel hebben. Op die manier zijn er veel meer online opties en mogelijkheden. Maar wie weet is dit over 5-10 jaar al weer hopeloos verouderd. Dus standariseren lijkt me wishful thinking.