SOLVED! - GS450h F-sport 2012: waar zit de cruise control zekering?

Oop

Nieuw hier
21 okt 2012
7
10
3
Hoi allen,

Sinds afgelopen week werkt de cruise control van mijn GS450h F-sport 2012 niet meer.
Het is de "normale" versie cruise control, dus niet adaptief. Indrukken van t knopje op de pook geeft geen enkel effect (dus ook geen lampje op dashboard).
Bij aanzetten van het contact, gaan ook de lampjes niet eens branden (excuses voor de belabberde foto).
Dus ik vermoed dat de cruise control module geen spanning krijgt. Eerste plek om te zoeken is dan de zekering.
Maarrrrr: waar zit die? In het instructieboekje en online kom ik nergens een specifieke zekering voor cruise control tegen.
Ik kan ook niet vinden of deze gecombineerd is met andere systemen (en heb ook nog geen uitval van andere systemen gemerkt).

Lang verhaal kort: welke zekering is van de cruise control? Wie heeft de gouden tip?

Groeten, Patrick
 

Bijlagen

  • 20230603_133104.jpg
    20230603_133104.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 60

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
69
53
18
Oke, ik ben niet technisch. Maar heb een GS300H en was even nieuwsgierig......Vroeger had ik een Honda en daar stond (erg cryptisch) in de deksel een schema.
Bij de GS kennelijk niet?
Heb even gezocht op "Fuse box diagram Lexus gs450h" en kom YouTube-filmpjes tegen.
Weet alleen niet precies welke je hebben moet en of je er wat aan hebt........
 
Laatst bewerkt:

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Je hebt geen andere storing?
Ik kan mij herinneren dat de cruise control niet werkte door ik meen een storingsmelding van een sensor in de uitlaat.
Geen idee waarom dit gelinkt was. Storingsmelding werd wel duidelijk in display aangegeven.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Ik kan mij herinneren dat Carista ook de CC meeneemt in de controle, dus als je geen foutmelding krijgt op je dashboard of app zou ik het zoeken in de aan/uit schakelaar van je CC. Sowieso is het geen slecht idee om er een OBD scanner op los te laten. En hoort het CC lampje aan te gaan bij het opstarten?

Een kapotte zekering zou een storingsmelding moeten geven. (vermoed ik)
 
Laatst bewerkt:

Oop

Nieuw hier
21 okt 2012
7
10
3
Dank allen voor het meedenken. Uiteindelijk bleek het een draadbreuk in het on/off knopje in het hendeltje te zijn.
Wat er NIET aan de hand was:
-Zekering (geen "eigen" zekering en ook geen uitval van andere functies)
-Cruise control lampjes gaan sowieso niet aan bij starten van de auto
-OBD scanner niet eens geprobeerd

Hoe ik erachter kwam wat het dan WEL was:
-Klein kapje opengemaakt aan achterkant van het hendeltje.
-Voorzichtig losgehaald en tussen de 2 contacten van de schakelaar zou een spanning te meten moeten zijn (waarmee de ECU ahw meet of de knop wordt ingedrukt). Maar geen spanning aldaar...
-Beter gekeken naar de draadjes die van die 2 contacten de stuurkolom in gaan: ééntje los! OK, oorzaak gevonden dus. Nu nog fixen.

Hoe ik het gefixt heb:
-Accu losgekoppeld (ivm airbag)
-Airbag/claxon gedeelte losgehaald (super instructie voor GS gen 4 gevonden op youtube)
-Cruise Control pookje verwijderd
-Behuizinkje voorzichtig open geklikt. LET OP: de losse koperen contactjes voor up/down/cancel en on/off kunnen om je oren vliegen.
-Draad opnieuw vastgesoldeerd. Natuurlijk ook even verse soldeerverbinding gemaakt op het draadje dat nog wel vast zat.
-Alle contactjes schoongemaakt met contactspray (want nu kon ik er toch bij)
-Alle contactjes heel nauwkeurig teruggeklikt op de juiste plek (hier waren een paar pogingen voor nodig, zo'n onwijs gepriegel is het)
-Behuizinkje dichtgeklikt
-Alle functies doorgemeten: weerstandsmeting tussen de 2 buitenste pinnetjes van de connector (binnenste pinnetje doet niks bij de "basic" versie CC):
Functies up/down/cancel: 240ohm, 630ohm, 1500ohm. Functie on/off: 0ohm Alles OK dus.
-Hendeltje weer gemonteerd, stuur weer dicht, accu weer aangesloten

Testritje: alles weer OK!
Zo, zelf fixen geeft een hoop voldoening en scheelt een bak met geld.
 

Bijlagen

  • On-off contacten.jpg
    On-off contacten.jpg
    970,8 KB · Weergaven: 72
  • Stuur open.jpg
    Stuur open.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 71
  • Opnieuw gesoldeerd.jpg
    Opnieuw gesoldeerd.jpg
    373,8 KB · Weergaven: 67
  • Draadbreuk.jpg
    Draadbreuk.jpg
    704,8 KB · Weergaven: 68

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Dank allen voor het meedenken. Uiteindelijk bleek het een draadbreuk in het on/off knopje in het hendeltje te zijn.
Wat er NIET aan de hand was:
-Zekering (geen "eigen" zekering en ook geen uitval van andere functies)
-Cruise control lampjes gaan sowieso niet aan bij starten van de auto
-OBD scanner niet eens geprobeerd

Hoe ik erachter kwam wat het dan WEL was:
-Klein kapje opengemaakt aan achterkant van het hendeltje.
-Voorzichtig losgehaald en tussen de 2 contacten van de schakelaar zou een spanning te meten moeten zijn (waarmee de ECU ahw meet of de knop wordt ingedrukt). Maar geen spanning aldaar...
-Beter gekeken naar de draadjes die van die 2 contacten de stuurkolom in gaan: ééntje los! OK, oorzaak gevonden dus. Nu nog fixen.

Hoe ik het gefixt heb:
-Accu losgekoppeld (ivm airbag)
-Airbag/claxon gedeelte losgehaald (super instructie voor GS gen 4 gevonden op youtube)
-Cruise Control pookje verwijderd
-Behuizinkje voorzichtig open geklikt. LET OP: de losse koperen contactjes voor up/down/cancel en on/off kunnen om je oren vliegen.
-Draad opnieuw vastgesoldeerd. Natuurlijk ook even verse soldeerverbinding gemaakt op het draadje dat nog wel vast zat.
-Alle contactjes schoongemaakt met contactspray (want nu kon ik er toch bij)
-Alle contactjes heel nauwkeurig teruggeklikt op de juiste plek (hier waren een paar pogingen voor nodig, zo'n onwijs gepriegel is het)
-Behuizinkje dichtgeklikt
-Alle functies doorgemeten: weerstandsmeting tussen de 2 buitenste pinnetjes van de connector (binnenste pinnetje doet niks bij de "basic" versie CC):
Functies up/down/cancel: 240ohm, 630ohm, 1500ohm. Functie on/off: 0ohm Alles OK dus.
-Hendeltje weer gemonteerd, stuur weer dicht, accu weer aangesloten

Testritje: alles weer OK!
Zo, zelf fixen geeft een hoop voldoening en scheelt een bak met geld.
Ik vind knap.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Heel goed!
Het kon eigenlijk niets anders zijn, (draadje naar) CC schakelaar.
Fijn dat het opgelost is.