Specialist in ECU's gezocht!

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Daar ben ik weer! ;)

Ik heb een weekje geleden een vervangende ECU (p/n: 89661-53030) gekocht uit Engeland voor mijn IS200 (Nog steeds dat leuke probleem waar hij niet boven de 3.400 toeren komt).

Nu weet ik wel bijna zeker dat de monteur bij wie de auto nu staat niet deze ECU kan vervangen (met herprogrameren erbij).

Dus ben ik op zoek naar een garage (in het noorden van Nederland) die gespecialiseerd is in japanse auto's en die dus ook ECU's van Lexussen/Lexi kan vervangen en herprogrameren. Ook moet de garage in het geval dat het probleem niet bij de ECU ligt kunnen onderzoeken wat er daadwerkelijk mis is.
Dus als er iemand is (die iemand kent) die hier wat mee kan of als iemand van een garage weet die aan een Lexus kan werken hoor ik dat graag!

Mvg. Lucas
 
Laatst bewerkt:

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
"Bijna zeker" is niet 100% zeker ;)... Vanaf nu moet je voor 100% zekerheid gaan en dat begint al..eh..voordat je begonnen bent. :geek:

Maar zonder gekheid: goed bezig! Ik ben geen IS200-kenner en weet ook zo niet waar de ECU zit, maar misschien kan je naar een Lexus/Toyota garage tuffen, daar de ECU even omprikken (ben benieuwd welk ECU-p/n er in zat) en de dealer je sleutel(s) laten aanmelden en gelijk even alle meldingen (if any) laten clearen? Dat kwartiertje zal de wereld niet hoeven kosten en jij ligt niet te lang te wachten totdat iemand zich meldt.
Als het goed is kan je daarna weer gewoon bij uncle Dealert wegrijden, misschien ook wel gelijk wel met meer dan 3400RPM... Zoniet, kan je eventueel ook zelf naar iemand tuffen die er op z'n gemak eens wat codes in volgorde op een rijtje kan gaan zetten. Zal je ongetwijfeld tijd gaan schelen.
 
Laatst bewerkt:

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
"Bijna zeker" is niet 100% zeker ;)... Vanaf nu moet je voor 100% zekerheid gaan en dat begint al..eh..voordat je begonnen bent. :geek:

Maar zonder gekheid: goed bezig! Ik ben geen IS200-kenner en weet ook zo niet waar de ECU zit, maar misschien kan je naar een Lexus/Toyota garage tuffen, daar de ECU even omprikken (ben benieuwd welk ECU-p/n er in zat) en de dealer je sleutel(s) laten aanmelden en gelijk even alle meldingen (if any) laten clearen? Dat kwartiertje zal de wereld niet hoeven kosten en jij ligt niet te lang te wachten totdat iemand zich meldt.
Als het goed is kan je daarna weer gewoon bij uncle Dealert wegrijden, misschien ook wel gelijk wel met meer dan 3400RPM... Zoniet, kan je eventueel ook zelf naar iemand tuffen die er op z'n gemak eens wat codes in volgorde op een rijtje kan gaan zetten. Zal je ongetwijfeld tijd gaan schelen.
Ik zal eens even rondbellen of er garages zijn die deze klus kunnen uitvoeren. Ik ken wel een paar toyota dealers in de buurt. Als dat allemaal niet lukt zal ik eens kijken wat er voor leuks is in Diever zoals Stefan al zei. Hoe dan ook, ik zie het licht aan het eind van de tunnel! (Denk ik haha).

Trouwens, de p/n code kwam wel overeen met de code die momenteel in mijn auto zit (89661-53030). Alsnog heb ik een ECU gekocht uit Engeland met de code 89661-53030. Gewoon voor de zekerheid ;)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
@AutomotiveLucas, misschien heb je nog iets aan de volgende tip: ga een 'logboek' bijhouden. Daarin vermeld je ELKE ACTIE die uitvoert EN het RESULTAAT dat de actie heeft oplevert. Zo behoud jijzelf (en eenieder die een blik gaat werpen op je auto) het overzicht. Dus zoiets als (uit de duim gezogen):

1. dd.mm.yy - ikzelf - ECU vervangen -> OK
2. dd.mm.yy - dealer - Sleutels inleren -> OK
3. dd.mm.yy - dealer - OBD foutcodes clearen -> OK -> geen nieuwe OBD bij stationair na 2 minuten -> OK
4. dd.mm.yy - dealer - ECU laten inleren gedurende 5 minuten -> geen nieuwe OBD -> OK
5. dd.mm.yy - ikzelf - Bij stilstand: RPM >3400 mogelijk? -> OK
6. dd.mm.yy - ikzelf - Bij rijden: RPM>3400 mogelijk? -> OK, lijkt opgelost!
7. dd.mm.yy - ikzelf - Check Engine Light na x km vanaf pt.6, ineens toch weer max 3400RPM, koelvloeistoftemp op kwart -> OBD-code: P####
8. dd.mm.yy - ikzelf - TRC Light erbij na x km vanaf pt.5, nog steeds max 3400RPM, temp op half -> OBD-code van pt.7 + P#### en P#### erbij
9. dd.mm.yy - Mr. X - ...

Zoiets helpt om je een beter beeld te kunnen vormen wanneer iets al eerder gedaan is en of een resultaat voor het eerst, of eerder ook al, of niet meer, of later dan voorheen optreedt. Want voor je 't weet ben je opnieuw veel tijd, geld en energie kwijt aan zaken die de revue al hebben gepasseerd. Het is wat werk, maar hoe zorgvuldiger je dit bijhoudt, hoe eerder je de vruchten ervan plukt. :cool:

Enne... de buitentemperatuur begint er al aardig op te lijken... :)
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik woon ook in de buurt van Steenwijk en kan beamen dan Marco van Beek een gerenommeerde garage is. Ze zijn al eens 1e geworden als beste Bovag garage vh jaar.
De garage waar ik autootjes vertroetel is een paar jaar geleden 2e geworden...........
Zoals je leest......er zijn wat mogelijkheden. Hopelijk kan het opgelost worden zodat je eindelijk van je Lex kan genieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
@AutomotiveLucas, misschien heb je nog iets aan de volgende tip: ga een 'logboek' bijhouden. Daarin vermeld je ELKE ACTIE die uitvoert EN het RESULTAAT dat de actie heeft oplevert. Zo behoud jijzelf (en eenieder die een blik gaat werpen op je auto) het overzicht. Dus zoiets als (uit de duim gezogen):

1. dd.mm.yy - ikzelf - ECU vervangen -> OK
2. dd.mm.yy - dealer - Sleutels inleren -> OK
3. dd.mm.yy - dealer - OBD foutcodes clearen -> OK -> geen nieuwe OBD bij stationair na 2 minuten -> OK
4. dd.mm.yy - dealer - ECU laten inleren gedurende 5 minuten -> geen nieuwe OBD -> OK
5. dd.mm.yy - ikzelf - Bij stilstand: RPM >3400 mogelijk? -> OK
6. dd.mm.yy - ikzelf - Bij rijden: RPM>3400 mogelijk? -> OK, lijkt opgelost!
7. dd.mm.yy - ikzelf - Check Engine Light na x km vanaf pt.6, ineens toch weer max 3400RPM, koelvloeistoftemp op kwart -> OBD-code: P####
8. dd.mm.yy - ikzelf - TRC Light erbij na x km vanaf pt.5, nog steeds max 3400RPM, temp op half -> OBD-code van pt.7 + P#### en P#### erbij
9. dd.mm.yy - Mr. X - ...

Zoiets helpt om je een beter beeld te kunnen vormen wanneer iets al eerder gedaan is en of een resultaat voor het eerst, of eerder ook al, of niet meer, of later dan voorheen optreedt. Want voor je 't weet ben je opnieuw veel tijd, geld en energie kwijt aan zaken die de revue al hebben gepasseerd. Het is wat werk, maar hoe zorgvuldiger je dit bijhoudt, hoe eerder je de vruchten ervan plukt. :cool:

Enne... de buitentemperatuur begint er al aardig op te lijken... :)
Dat lijkt mij een heel goed idee!
Ik denk dan wel dat ik een frisse start ermee ga maken want het kan zo zijn dat waar de garage naar heeft gekeken, niet grondig genoeg is nagezocht. Of ik weet het gewoon niet meer zeker haha! Dus laat ik dat aan de specialisten over en houd ik het inderdaad ook bij.

Ook heb ik nog even gebeld en hoe het nu lijkt gaat de IS200 zodra de ECU binnen is naar de Lexus Dealer in Groningen om daar de ECU te vervangen. Fingers crossed!