Speling aandrijflijn

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Vanmorgen vroeg, op de A7 in file, langzaam kruipend in de 1e of 2e versnelling. De motor eenmaal op temperatuur dus liep als een zonnetje. Maar toch een smetje op het comfort. Bij licht gas geven en vervolgens weer gas loslaten, voelt het alsof er erg veel speling in de aandrijflijn zit. Zo ook bij het wegrijden in z'n 1 en vervolgens ontkoppelen bij het overschakelen naar z'n 2. Ik heb wel eens gelezen dat de constructie van het differentieel dit (enigszins) toelaat en het vaker bij RWD configuraties voor komt. Het hotten en stoten lijkt steeds meer aanwezig te worden. Gezien de kilometerstand (200k) heeft dit ook wel z'n werking gehad op rubbers en lager (bijv. motorsteunen. Vorig jaar viel mij al op dat er wel aardig wat speling tussen de aandrijfas delen zit (homokineet?). Bij deze de vraag of dit normaal is, en wat de eerste acties zijn t.a.v. vervangen van onderdelen.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ook ik heb dat in mn altezza, begreep van Alan dat hij dit ook had met zijn is200 toen hij deze nog had, en die van hem had veel minder kilometers gereden. Ik heb in ieder geval naar de diff rubbers (achter) gekeken en deze zijn bij mijn auto aan vervanging toe. Als je lsd hebt dan zijn het er 2 anders 1. Verder zijn er ook 2 aan de voorkant van de diff...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Je bedoelt de cardanas denk ik (tussen bak en differentieel). Gedeelte ertussen (met vermoedelijke speling) is de steunlager met kruiskoppeling.

Wat mlcoolj aangeeft lijkt idd een eerste verdachte. Nu meen ik ergens ooit gelezen te hebben dat de oem rubbers van het differentieel vloeistof/gel gevuld zijn, wat dan in tijd leegloopt door veroudering. Maar goed, dat kan ik niet bevestigen, wel dat de oem rubbers vrij zacht zijn en de kans versleten te zijn aannemelijk (bij 200k).

Je hebt dan ook nog een verschil tussen vibraties of echt een schokje als je schakelt, of beiden. Transmissiesteun kan ook 'shot' zijn, maar ik zou eerst het differentieel (rubber) onder de loep nemen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ja ik bedoel ook de cardanas. Het schokken is voornamelijk bij de wissel van gasgeven naar gas-los (en dan het meest merkbaar in z'n 1 en 2). Bij file rijden rijdt ik soms stationair in z'n twee waardoor (naar mijn gevoel) de ECU wat gas bijgeeft om de motor niet af te laten slaan. Dit zorgt echter voor korte poses gasgeven en vervolgens gas-los. Je ziet dan de pook van de versnellingsbak aardig heen en weer gaan. De krachten gaan verschillende kanten op, wat uit natuurkundig/fysica oogpunt begrijpelijk is. Ik ga met de diff en bak olie wissel eens goed kijken naar de rubbers. Thanks voor het meedenken!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
e ziet dan de pook van de versnellingsbak aardig heen en weer gaan.
dat zou dan ook weer kunnen wijzen op de steunen van je motorblok. Als die gaar zijn zie je vaak ook de pook heen en weer bewegen... 1 en 2 genereren, zoals je al aangeeft, behoorlijk wat (kantel)krachten.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Naar mijn idee zou het ook nog door het 2 massa vliegwiel kunnen komen. Als deze verouderd is dan kan die ook meer heen en weer bewegen.
Vraag me af of j2jedi dit probleem ook heeft. Hij heeft een single mass vliegwiel
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dat zou ook kunnen natuurlijk. Wel dacht ik dat je dat voornamelijk merkt bij het starten en stoppen van de motor (onrustig/kloppen zoals bijv. bij een oude diesel). Daar is bij mijn auto niet echt sprake van. Afgelopen zaterdag de steunen van zowel de motor als diff bekeken. Ik kan niet zeggen dat ze door en door zijn, maar misschien toch goed om preventief te vervangen. Speling op de cardanas kan ik nog steeds niet heel goed plaatsen. Zowel bij de mounting/kruiskoppeling in het midden als bij de diff lichte speling wat bij elkaar opgeteld redelijk wat speling oplevert. Lijkt mij een geval van kleine irritatie - grote investering (buiten het vervangen van de rubbers). Nu mijd ik het door een zeer beheerst rechter voetje.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat Phaebo zegt is idd ook een goede mogelijkheid. Hoeft je niet perse op te merken bij starten en stoppen motor.

Die cardanas heeft ook zogenaamde hardyschijven (rubber met gevulkaniseerde stalen bussen) aan weerskanten.Deze verbinden cardanas met bak en diff. Soms kun je speling hierin voelen als je de auto heen en weer beweegt, terwijl in versnelling. Versleten motorsteunen kun je vaak al opmerken als iemand flink gas geeft en je het blok (abnormaal) sterk heen en weer of omhoog ziet bewegen. In ieder geval kan teveel speling in rubbers (en beschreven) mogelijk schadelijk zijn voor je aandrijflijn, maar dat hangt ook af van de mate uiteraard.

Al met al idd een soms lastig te onderzoeken en kostbaar traject om te (laten) vervangen helaas.