Spontaan uitvalllen LS400

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Hopelijk weet iemand een richting waar ik moet zoeken met het volgende:

Van huis naar een bouwmarkt gereden, uitgezet en weer richting huis. Motor compleet op temperatuur. In de stad voor het stoplicht de radio aangezet en na een paar deuntjes ging die weer vanzelf uit. Ik hoorde met vragende oren de antenne ingaan. En toen viel hij uit. Dashboard brandde erg vaag en sleutel omdraaien om te starten deed niets, geen klik en dashboard ging nog zachter branden. Dan denk ik: Accu!

Aldaar stilstaand met het zonnetje raam stukje opengedaan en dat ging niet van harte. Alarmlichten aan en die knipperden langzamer dan normaal om steeds trager te gaan branden en daarna niks meer. Accu!

Na 10 minuten wachten brandde het dashboard weer wat verder maar brandden de alarmlichten nog steeds langzaam. Stroom zag je wegebben en helemaal geen enkele functionaliteit meer! Accu!

Aldus kwam een vriend met een starthulp, kabels erop, starten en na stukje rijden paar keer starten: dat ging als vanouds. Sindsdien geen probleem meer... Niet de accu dus.

Probleemomschrijving: auto valt uit, lijkt op dode accu maar na starthulp is het als vanouds.
Dit is de tweede keer in een paar dagen.

Oververhitte dynamo? Lijkt mij niet. Misschien iets met een spanningsregelaar? ECU?
Ik ben echt verbaasd want dit snap ik echt niet, iemand een idee?
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
1) Begin met een diagnose meet apparaat op je dynamo laadspanning
2) controleer of je stuurpomp droog is en niet lekt op de dynamo
3) controleer of je accu polen goed zijn
4 ) doe een diagnose op de motor ecu
5) wordt lid ANWB
6) Laadt de accu op een professionele lader en controleer of de laadtijd ook nog goed is.
7) Het kan zijn dat je multie riem slipt en daarom je dynamo niet goed werkt !

Ik gok op je dynamo .... was bij mij ook zo.

Groet

Lexter
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Lexter zei:
1) Begin met een diagnose meet apparaat op je dynamo laadspanning
2) controleer of je stuurpomp droog is en niet lekt op de dynamo
3) controleer of je accu polen goed zijn
4 ) doe een diagnose op de motor ecu
5) wordt lid ANWB
6) Laadt de accu op een professionele lader en controleer of de laadtijd ook nog goed is.
7) Het kan zijn dat je multie riem slipt en daarom je dynamo niet goed werkt !

Ik gok op je dynamo .... was bij mij ook zo.

Groet

Lexter
Yes, ga ik zeker doen. MAAR: Ik snap niet dat zonder starthulp niets het doet. Alles dood en wegebbend stroom. En m?t starthulp meteen alles weer als vanouds is. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij...
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
nou de LS heeft minmaal 11, nog iets Volt nodig om te leven ... daaronder stoppen de meeste ECU met praten en gaat alles op FAIL SAFE= stilstaan
Ik vermoed dat jou accu of dynamo dat niet meer levert heb je de accu gemeten terwijl de motor liep en zonder dat de motor liep ? wat waren de waardes ?

:mrgreen:
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
het is zelfs mogelijk dat je LS wel start daarna meteen alles uitvalt maar de motor blijft lopen, dan loopt je riem eraf namelijk. Zo test je ook of je poelies nog goed zijn, je mag niet te lang rijden zonder riem want je koeling werkt niet.

bij mij was het allemaal :

een slippende krukaspoelie
een 2 tal kapotte poelies
een verotte dynamo

en iedere keer ging alles uit op de dashboard maar de motor bleef lopen.

Groet Lexter
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
AWH zei:
Dashboard brandde erg vaag en sleutel omdraaien om te starten deed niets, geen klik en dashboard ging nog zachter branden. Dan denk ik: Accu!

de allerlaatste optie is een bekend probleem met de omschrijving: Ik heb vage klachten met mijn dashboard is de kofferbak verloop van je draadboom.
Die draadboom wil wel is doorslijten en maakt dan kortsluiting wat leidt tot de meest onvoorspelbare klachten.

Lexter
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Eerste keer was ook gek: met de oude accu rondgereden en hij viel uit. Alles brandde traag of niet. Niet starten, startmotor draaide ook niet rond. Nieuwe accu gehaald en na een uur teruggekomen was het weer starten en lopen met de OUDE accu! De accu was dus NIET leeg. Gewoon weer naar huis gereden. Naar mijn weten kan een accu niet opeens niet de gewenste stroom leveren en een uur later wel. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij.
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Lexter zei:
de allerlaatste optie is een bekend probleem met de omschrijving: Ik heb vage klachten met mijn dashboard is de kofferbak verloop van je draadboom.
Die draadboom wil wel is doorslijten en maakt dan kortsluiting wat leidt tot de meest onvoorspelbare klachten.

Lexter

Niet open gehad. Dank voor de tip, ik ga even kijken waar die draad zit en welke draad het is.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
in het scharnier van de achterklep linker zijde en staat ook ergens een link naar die tutorial op dit forum.
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Ok, dynamo is sowieso kapot. Bij 1400 rpm geeft hij 12.01V en bij 2200+ rpm 13-en-een-beetjeV. Deze is dus stervende.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
AWH zei:
Eerste keer was ook gek: met de oude accu rondgereden en hij viel uit. Alles brandde traag of niet. Niet starten, startmotor draaide ook niet rond. Nieuwe accu gehaald en na een uur teruggekomen was het weer starten en lopen met de OUDE accu! De accu was dus NIET leeg. Gewoon weer naar huis gereden. Naar mijn weten kan een accu niet opeens niet de gewenste stroom leveren en een uur later wel. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

Je bent net zoals mij ... impuslief.
De dealer verkoopt mij een nieuwe accu en ik dacht ok probleem opgelost.

Niet dus de dealer had eerst de dynamo moeten controleren en toen pas conclusies moeten trekken.

AWH ... je bent monteur geworden vandaag ...

:rulez:

Vergeet de foto's niet van je uit en inbouw van je nieuwe dynamo !!
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
AWH zei:
Ok, dynamo is sowieso kapot. Bij 1400 rpm geeft hij 12.01V en bij 2200+ rpm 13-en-een-beetjeV. Deze is dus stervende.

Dat heb je goed, ik ben er toevallig met mijn LS laatst ook mee bezig geweest en die had ruim 13,5 V op de accupolen bij stationair.
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Het was dus de dynamo die stervende was. Oude had symtomen als: weinig opladen bij stationair zonder iets van electronica aan en bij aanzetten verlichting duikelde de capaciteit omlaag. Bij hogere toeren net genoeg bijladen.

Solved!