Absoluut "geen nadelen". Tenminste als je het van een "goede" merk neemt.
De gaspedaal van de (nieuwere) Lexus is digitaal/electronisch, daar komt een stukje kabelboom dat naar een chip/controller/schakelaar gaat welke de gasrespons manipuleert. Er wordt dus niet gerotzooid met de auto/ecu/e.d.
Je kunt je gaspedaal gevoeliger instellen, bijv. Bij contact met je kleine teen al 100% gas wordt gegeven of juist helemaal tot de bodem moet trappen om vooruit te komen.
Vaak komen throttle controllers met een x aantal profielen. Denk bijv. aan eco, normaal, performance. Bij de luxere controllers vaak meer profielen in kleinere stapjes, naar mijn mening onzin. Omdat het vaak overkill is en minimale verschil. Of juist helemaal onbruikbaar. En je gebruikt niet meer dan 2 of 3 profielen.
De Apexi die ik heb, heeft volgens mij 7 profielen. Als ik het op de "super" eco zet is het gewoon onbruikbaar, je trapt het gaspedaal in en er is gewoon 1 tot 2 seconde verrtraging bij het gasgeven. En het gassen gaat nog eens heel erg langzaam.
Zo heeft het wel voordelen, als je bijv. Je voeten niet goed kunt stilhouden dan zit er een kleine vertraging tussen zodat je auto niet zo zenuwachtig rijdt.
Voordelen en nadelen?
Voordeel, gaspedaal naar wens aanpassen, geen toename in je brandstofverbruik.
Nadeel, ondanks je gaspedaal anders/vlotter reageert ga je wel meer verbruiken omdat het in werkelijkheid jij je gaspedaal dieper indrukt.
En dit apparaat voegt GEEN vermogen aan je auto, het manipuleert slechts je gaspedaal waardoor het net iets lekkerder kan rijden.
Het is zeker te merken, als je een auto met eco/sport functie heb gereden/gespeeld dan heb je ongeveer het idee wat het kan. Enkel nog rustiger(eco) of juist agressiever(performance)
Zie bijlage voor de curve van het gaspedaal met de throttle controller.