Sprint booster / pedalbox

Da_Kwant

Hoort erbij
20 feb 2014
77
2
0
Heeft iemand ervaringen met een sprint booster of pedalbox? zo een apparaat dat je tussen je gaspedaal aansluit en de reactietijd van je pedaal zou verscherpen?

mvg, Kristof
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Yes. Verschillende merken en types verkrijgbaar. Zowel auto/type specifiek als universele.
Zo'n dergelijke unit doet de curve van je gaspedaal aanpassen. Ik heb er een van Apexi erin hangen. Signaal van de gaspedaal wordt onderschept en aangepast door de box.
Zo heb je ze van Blitz, Pivot, HKS en een x aantal anderen "zonder merk".
 

Da_Kwant

Hoort erbij
20 feb 2014
77
2
0
En zitten daar nadelen aan zodat het niet gezond is voor de auto? ofzo?
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Absoluut "geen nadelen". Tenminste als je het van een "goede" merk neemt.
De gaspedaal van de (nieuwere) Lexus is digitaal/electronisch, daar komt een stukje kabelboom dat naar een chip/controller/schakelaar gaat welke de gasrespons manipuleert. Er wordt dus niet gerotzooid met de auto/ecu/e.d.

Je kunt je gaspedaal gevoeliger instellen, bijv. Bij contact met je kleine teen al 100% gas wordt gegeven of juist helemaal tot de bodem moet trappen om vooruit te komen.
Vaak komen throttle controllers met een x aantal profielen. Denk bijv. aan eco, normaal, performance. Bij de luxere controllers vaak meer profielen in kleinere stapjes, naar mijn mening onzin. Omdat het vaak overkill is en minimale verschil. Of juist helemaal onbruikbaar. En je gebruikt niet meer dan 2 of 3 profielen.

De Apexi die ik heb, heeft volgens mij 7 profielen. Als ik het op de "super" eco zet is het gewoon onbruikbaar, je trapt het gaspedaal in en er is gewoon 1 tot 2 seconde verrtraging bij het gasgeven. En het gassen gaat nog eens heel erg langzaam.
Zo heeft het wel voordelen, als je bijv. Je voeten niet goed kunt stilhouden dan zit er een kleine vertraging tussen zodat je auto niet zo zenuwachtig rijdt.

Voordelen en nadelen?
Voordeel, gaspedaal naar wens aanpassen, geen toename in je brandstofverbruik.
Nadeel, ondanks je gaspedaal anders/vlotter reageert ga je wel meer verbruiken omdat het in werkelijkheid jij je gaspedaal dieper indrukt.

En dit apparaat voegt GEEN vermogen aan je auto, het manipuleert slechts je gaspedaal waardoor het net iets lekkerder kan rijden.

Het is zeker te merken, als je een auto met eco/sport functie heb gereden/gespeeld dan heb je ongeveer het idee wat het kan. Enkel nog rustiger(eco) of juist agressiever(performance)

Zie bijlage voor de curve van het gaspedaal met de throttle controller.
 

Bijlagen

  • asac.jpg
    asac.jpg
    217,8 KB · Weergaven: 58

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Graag gedaan hoor, maar ik ben vergeten te vertellen. Dat je dan nog een controller krijgt wat vaak een knopje of een display is.
Over het algemeen is Lexus heel mooi afgewerkt en je hebt maar weinig plek om een knopje of een display binnen handbereik (uit het zicht) te monteren.
 

Bluedeamon

Actief
4 okt 2015
440
31
0
Graag gedaan hoor, maar ik ben vergeten te vertellen. Dat je dan nog een controller krijgt wat vaak een knopje of een display is.
Over het algemeen is Lexus heel mooi afgewerkt en je hebt maar weinig plek om een knopje of een display binnen handbereik (uit het zicht) te monteren.

Bij de is250 in het afvalbakje naast de sigaret aansteker :p
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Ja beetje afhankelijk of je dan daar kabels er naar toe kunt trekken. En ook afhankelijk van hoe groot de controller. Een fancy display neemt meer ruimte in beslag dan een schakelaar ;)
 

Da_Kwant

Hoort erbij
20 feb 2014
77
2
0
Ik heb nu een sprintbooster uit Duitsland een paar dagen in gebruik, echter vallen de resultaten serieus tegen.
In eco mode merk ik wel dat de auto vinnig is maar in sport mode reageert de gas even snel als in eco+sprintbooster.

Het probleem zit volgends mij ook in de kickdown die onder het pedaal gemonteerd is, eer de auto reageert heeft de kickdown al gezegd tegen de computer dat het pedaal onder staat op 100% en dat de chauffeur plankgas wilt.

Conclusie:
De kickdown neemt dus eigenlijk de functie van de sprintbooster over en de sport mode is dus een sprintbooster op zich.
De sprintbooster is iets voor oudere technologie bedoelt denk ik dan want tegenwoordig is alles op de milliseconden afgesteld.
Dus voor de 3de gen IS is de sprintbooster helaas nutteloos.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Ja dat had ik je ook kunnen vertellen... ik kan niet spreken over de sprintboost, persoonlijk zou ik gewoon een (bekende) Japanse controller op een Japanse auto gebruiken. En ik had het al vermeld...

En dit apparaat voegt GEEN vermogen aan je auto, het manipuleert slechts je gaspedaal waardoor het net iets lekkerder kan rijden.

Het is zeker te merken, als je een auto met eco/sport functie heb gereden/gespeeld dan heb je ongeveer het idee wat het kan. Enkel nog rustiger(eco) of juist agressiever(performance)

En zelf zou je in de curve (boost mode 1) ook kunnen zien dat de gaspedaal zodanig wordt gemanipuleerd dat het opeen gegeven moment plankgas is, tja. dan vervalt je kickdown/warpspeed modus.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Op de Duitse zender auto mobil op vox was een test van de pedalbox.
Het optrekken werkte bewezen sneller.
Auto krijgt natuurlijk niet meer vermogen of hogere topsnelheid.
Wel een discussie of het bij wet geoorloofd was.
Leverancier verwees naar een keurmerk maar bleek niet helemaal legitiem te zijn.
De uitstoot veranderd (meer belastend voor het milieu) en ook het benzine verbruik neemt toe.
De installatie zag er eenvoudig uit pedalbox_set_de.png

Het was de aflevering van zondag 17 januari
http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil.html
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
De uitstoot veranderd (meer belastend voor het milieu) en ook het benzine verbruik neemt toe.

Het voegt geen vermogen toe maar de uitstoot en het verbruik neemt toe...
Kromme redenatie dan, als je de pedalbox op eco zet zou het dan ook afnemen.
Als je continue op plankgas rijd veranderd de uitstoot en verbruik ook...
M.a.w. dat stukje heeft absoluut geen meerwaarde.