Sproeierleiding is300h

• Onderwerp starter Onderwerp starter BartB
  • Startdatum Startdatum

BartB

Nieuw hier
29 okt 2023
11
1
3
Hallo, ik heb een IS300h uit 2014. Nu is het slangetje van de rechter koplampsproeier los. Ik kan niks vinden waar deze leidingen langslopen, maar ik denk dat het wiel eraf moet en dan binnenkant wielkast demonteren? Iemand ervaring hiermee? Alle tips zijn welkom! 😀

Je hebt twee routes:
Via de wielkuip inderdaad of de voorbumper demonteren.

Zeker weten dat het slangetje losgeschoten is? Vaak zijn het de terugslagklepjes die gaan lekken.

Ja dat kan ook!
( de druk op de voorruit sproeiers wad plots minimaal, waarbij je duidelijk lekkage ziet onder de rechterkant van de bumper, vandaar…) Maar die terugslagklepjes zitten in de buurt van de lampsproeiers?

Ja die zitten er vlakbij, dus mogelijke kans dat jouw lekkage daar vandaan komt.

In dit bericht heb ik het eea. uitgelegd staan:

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Ok bedankt, t wordt er allemaal niet simpeler van … 😤
Ik zit er aan te denken om het koplampsysteem te bypassen en alleen op de voorruit te sproeien.

Ok bedankt, t wordt er allemaal niet simpeler van … 😤
Ik zit er aan te denken om het koplampsysteem te bypassen en alleen op de voorruit te sproeien.
Dat is mogelijk geen goed idee. Afgezien dat je dan bij slecht weer handmatig af en toe de koplampen zult moeten reinigen om nog iets te kunnen zien, is er mogelijk ook een andere reden. Wanneer je Xenon koplampen hebt, loop je de kans dat ze door vervuiling niet alleen minder licht geven, maar dat ook de inwendige temperatuur in de lampen oploopt. Dat kan fataal zijn voor de levensduur en vervanging is een dure grap.

Wanneer je Xenon koplampen hebt, loop je de kans dat ze door vervuiling niet alleen minder licht geven, maar dat ook de inwendige temperatuur in de lampen oploopt. Dat kan fataal zijn voor de levensduur en vervanging is een dure grap.
Sorry hoor, maar van dit verhaaltje heb ik werkelijk nog nooit gehoord. Toen Xenon nog helemaal hip was, reden vele auto's rond met de zekering van de sproeipompjes losgetrokken. De koplampfabrieken zijn daar echter niet heel erg rijk van geworden ...
De enige plicht die er een aantal jaar en voor beperkte bouwjaren gold, was vanwege het risico op strooilicht.

Bovendien: een ouderwetse halogeenlamp wordt veel heter dan Xenon. Als vuil voor fatale oververhitting zou zorgen, zouden alle halogeenunits smelten.

• Leuk
Waarderingen: Paniekje en quattrootje