Stabilisatorstang achter voor een LS400 1993

Hans Miggelbrink

Nieuw hier
7 apr 2021
2
0
1
Hallo mensen,
ik zoek voor mijn LS400 uit 1993 een stabilisatorstang voor de achtertrein. Wie kan mij aan dit onderdeel helpen?
 

Romke

Actief
27 mrt 2019
250
139
43
Uit nieuwsgierighed: een stabilisatorstang is zo ongeveer het enige onderdeel aan een auto dat nooit kapot gaat....waarom de noodzaak tot vervanging?
 

Hans Miggelbrink

Nieuw hier
7 apr 2021
2
0
1
Hallo Romke,
ik heb de auto in 1993 nieuw gekocht. De auto is altijd bij de Lexus-dealer in onderhoud geweest. In 2016 was er al wat sprake van roestvorming in de achtertrein (draagarmen, chassisbalken, lekke luchtvering e.d.). In augustus 2018 heb ik besloten om de auto te laten restaureren. Dat heeft de dealer gedaan, maar er waren problemen met het vinden van onderdelen die vervangen moesten worden. Na een maand of drie kon ik de auto ophalen en was ik € 15.000 lichter. De auto is echter slechter uit de restauratie gekomen. Een aantal onderdelen waren niet meer origineel voorhanden. Luchtvering werkte niet meer optimaal, allerlei geluiden achterin de auto, stuurstangen voor die opeens geluid maakten bij scherpe bochten. Zwabberend rijgedrag, alsof de auto achter wilde uitbreken. Ik heb verder geen verstand van autotechniek, maar het voelde niet goed aan. De auto is in 2019 nog een aantal keren (langdurig) terug geweest bij de dealer en er is wel wat verbeterd, maar een aantal klachten is niet weggenomen. Twee weken geleden hoorde ik tijden het rijden een metalen klap achterin de auto en even later een rammelend geluid alsof er iets over de grond sleepte. Op de plaats van bestemming aangekomen heb ik onder de auto gekeken en zag een stuk buis naar beneden hangen. Ik heb foto's gemaakt en naar de dealer gestuurd. Die vertelde mij dat de stabilisatorstang gebroken was.
 

Romke

Actief
27 mrt 2019
250
139
43
Dank voor de uitgebreide uitleg. Eigenlijk een triest verhaal - een auto die in de jaren gekomen uitgebreid wordt behandeld en daar uiteindelijk niet beter van wordt. Restauratie vraagt waarschijnlijk toch een wat andere insteek dan "auto onderhouden". Jammer dat het zo veel geld heeft gekost en dan niet het gewenste resultaat oplevert.

Een stabilisatorstang kan inderdaad breken, al gebeurt dat uiterst zelden. Je kunt het vergelijke met een paperclip die je in een andere vorm buigt en daarna weer terug naar de oorspronkelijke vorm. Na een paar keer vouwen breekt de paperclip door midden. Ook de stabilisatorstang wordt gebogen en "teruggevouwen" wanneer om de een of andere reden het ene wiel meer inveert dan het andere en dat kan na miljoenen bewegingen kennelijk ook tot breken leiden.
 

Frank2b

Actief
12 jul 2017
417
138
43
Allereerst mijn enorme waardering voor het feit dat je A) deze wagen bijna 30 jaar in jouw bezit hebt en B) dat je de investering er voor over hebt om de wagen weer helemaal in orde te krijgen! Het is enorm zuur dat na zo'n restauratie jouw bezit voor je gevoel in kwaliteit is achteruitgegaan. Ik ga er van uit dat heel veel weer in perfecte staat is gebracht, maar dat er nét een aantal elementen zijn die essentieel zijn voor een goed rijgedrag die nu niet meer kloppen.

Wanneer je meldt dat de wagen bij de dealer is gerestaureerd, dan neem ik aan dat je de Lexus-dealer bedoelt. Een officiële Lexus-dealer probeert mogelijk overal nieuwe onderdelen toe te passen. Heb je je licht al eens opgestoken bij gespecialiseerde restauratiebedrijven? Van de LS400 zal vast wel een markt bestaan in jonggebruikte onderdelen buiten het officiële Lexus-netwerk.