Is er recent iets veranderd aan de auto, zoals het monteren van een trekhaak of iets anders dat wijziging in de bedrading met zich mee bracht?
Dat je derde remlicht feller gaat branden als je op de rem trapt is zoals het hoort - het indrukken van het rempedaal zou als gevolg moeten hebben dat de remlichten van stroom worden voorzien via een ergens in de bedrading opgenomen "schakelaar". Het loslaten van het rempedaal zorgt dan weer voor het uitschakelen. Bij het derde remlicht gebeurt dat nog steeds - maar niet volledig - ze worden op momenten dat dat de bedoeling is, niet meer volledig stroomloos. Het geheel doet denken aan een soort permanente kortsluiting - met wel zo veel weerstand dat de stroom die gaat lopen geen in de diverse circuits aanwezige zekeringen kapot doet gaan.
Wat je als storing beschrijft is zo ongeveer het omgekeerde van wat je wel vaker ziet: rijdend achter een oud barrel met matige verlichting zie je dat achterlichten en richtingaanwijzer daarvan uitgaan als op de rem wordt getrapt omdat de achterlichtunits een onvoldoende massa contact hebben.
Wat misschien zou kunnen helpen is de stroomtoevoer naar de lichtunits achter los te nemen (verlichting/richtingaanwijzers en derde remlicht (inclusief daarbij betroffen zekeringen) en de verschillende takken daarna afzonderlijk beurtelings weer aan te sluiten. Mogelijk dat dat duidelijk maakt waar ergens in de bedrading iets mis gaat.