stads lichten en achterligt en derde rem licht blijft branden

Hesselb

Nieuw hier
12 dec 2020
7
2
3
sinds kort blijfen mijn stads lichten en achterligt en derde rem licht blijft branden
iemand een idee waar ik dat moet zoeken?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Stadslichten, achterlichten en derde remlicht allemaal aan? Bedoel je dat alle lampjes branden - ook de remlichten?
Dat lijkt mij een computerstoring. Wellicht zal de 12V accu ontkoppelen, minuutje wachten en weer aansluiten de computer resetten ....
 

Hesselb

Nieuw hier
12 dec 2020
7
2
3
accu is 2 dagen los geweest, was leeg natuurlijk en weer opgeladen maar nog steeds het zelfde
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.111
4
815
113
Klinkt als een ECU die defect is, ik zou de auto (laten) uitlezen.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
273
154
43
Nee achter het rempedaal zit een remlichtschakelaar.

Wellicht een defecte portierschakelaar? Al kan dat het derde remlicht nog niet echt verklaren bedenk ik me nu.. Makkelijkste is de auto aan de computer hangen, wellicht komt er een code naar boven en anders de live data bekijken.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Is er recent iets veranderd aan de auto, zoals het monteren van een trekhaak of iets anders dat wijziging in de bedrading met zich mee bracht?

Dat je derde remlicht feller gaat branden als je op de rem trapt is zoals het hoort - het indrukken van het rempedaal zou als gevolg moeten hebben dat de remlichten van stroom worden voorzien via een ergens in de bedrading opgenomen "schakelaar". Het loslaten van het rempedaal zorgt dan weer voor het uitschakelen. Bij het derde remlicht gebeurt dat nog steeds - maar niet volledig - ze worden op momenten dat dat de bedoeling is, niet meer volledig stroomloos. Het geheel doet denken aan een soort permanente kortsluiting - met wel zo veel weerstand dat de stroom die gaat lopen geen in de diverse circuits aanwezige zekeringen kapot doet gaan.

Wat je als storing beschrijft is zo ongeveer het omgekeerde van wat je wel vaker ziet: rijdend achter een oud barrel met matige verlichting zie je dat achterlichten en richtingaanwijzer daarvan uitgaan als op de rem wordt getrapt omdat de achterlichtunits een onvoldoende massa contact hebben.

Wat misschien zou kunnen helpen is de stroomtoevoer naar de lichtunits achter los te nemen (verlichting/richtingaanwijzers en derde remlicht (inclusief daarbij betroffen zekeringen) en de verschillende takken daarna afzonderlijk beurtelings weer aan te sluiten. Mogelijk dat dat duidelijk maakt waar ergens in de bedrading iets mis gaat.
 

Hesselb

Nieuw hier
12 dec 2020
7
2
3
het rare is dat dit is begonen terwijl de auto geparkeerd stond, zaterdag voor het laats gebruikt en woensdag begon de verlichting spontaan te branden(toen viel het op)
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
het rare is dat dit is begonen terwijl de auto geparkeerd stond, zaterdag voor het laats gebruikt en woensdag begon de verlichting spontaan te branden(toen viel het op)
Marters in de buurt? Wij hebben met onze andere auto soortgelijke "vreemde" zaken gehad. Na lang zoeken gevonden. Deels doorgeknaagde kabelboom.
 

menjo

Hoort erbij
16 mei 2021
31
30
18
heeft de auto een trekhaak? kijk anders even in de stekker doos of er geen water in zit ook aan de achterzijde aar de draden zitten
 
  • Leuk
Waarderingen: Hesselb

Hesselb

Nieuw hier
12 dec 2020
7
2
3
er was een trailer interface ingebouwd bij de wielkasten deze was op de kop gemonteerd en vol gelopen met water
voorlopig alles orgineel aangesloten

storing opgelost
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b en Higgie