Grappig dat ze dat bij latere bouwjaren veranderd hebben inderdaad, bij mijn IS250 uit 2006 doen de flippers ook niets in de D-stand.
Enige wat de S stand dus doet inderdaad, is je hoogst gewenste versnelling instellen. Dus de door jou max toegestane versnelling, daar tussenin bepaalt de automaat nog steeds gewoon zijn eigen versnelling en blijft het gewoon automaat. Ik gebruik het heel veel met aanhangers (en ook zonder!) op steilere wegen in het buitenland.
Behalve wanneer je nuttig is, gebruik je de S stand dus in de praktijk niet. Hoewel de automaat verder heel fijn, super subtiel schakelt, en echt bijna altijd in de goede versnelling zit (i.t.t. veel andere merken automaat!!!). Meestal dus gewoon de D. Voor de fun doe je S niet omdat de automaat traag reageert, dan kun je beter een ISF kopen die schakelt echt veel sneller...
Heel soms wou ik wel eens dat je echt daadwerkelijk versnelling kon instellen. Met sommige lompere aanhangers blijft hij soms in zijn 4 of 5 hangen, terwijl hij dan bijv. boven de 110 ineens overschakelt naar zijn 5 of 6 en ineens veel zuiniger wordt, terwijl je eigenlijk wat minder hard wilt rijden. Maar met de meeste aanhangers die ik trek heb ik er geen last van en blijft het nogmaals een hele fijne automaat.
De pwr-knop zorgt dat de versnellingsbak hogere toeren blijft draaien, de respons op het gaspedaal is daardoor feller. Meer doet het niet, de bak schakelt voelbaar agressiever maar meer vermogen krijg je er niet mee. Die knop verandert alleen het gedrag van de automaat, net als de snow-knop.
De PWR en snow stand verandert niet all??n het gedrag van de automaat, maar ook de 'lineariteit' of gasrespons van het pedaal. Het is een elektronisch gaspedaal en in de PWR stand reageert hij echt veel gevoeliger dan in D. In de Snow stand wordt hij juist veel soepeler. Maar voor de rest klopt dat, ook het automaat gedrag is anders zoals je zegt.