Stank en huilend geluid bij motor

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Vanochtend was ik mijn auto aan het krabben, had de motor lopen en ineens begon er een soort huilend geluid en het rook naar kortsluiting.

Nu heb ik verder niets gemerkt anders dan dat het geluid van het toerental van de motor afhankelijk is.

Ik ben naar het werk gereden en hier nog eens de motorkap open gedaan.
Geluid en stank nog steeds aanwezig.

Iemand een idee was dit kan zijn?
Ik vermoed dat het de dynamo is omdat de automatische ruitenwissers en de spiegels wel wilden bewegen maar niet konden omdat ze vastgevroren zaten.
Of misschien is ie toevallig overleden, maar het klinkt wel een beetje als zoiets.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
456
201
43
Wat het is zou ik zo niet durven zeggen. Wel is het onder deze omstandigheden sowieso aan te bevelen om de automatische functie van spiegels en ruitenwissers misschien uit te schakelen. Beetje zonde als de ruitenwissers gelijk willen wissen terwijl ze muurvast zitten. Maar of dat ook de oorzaak is van het geluid lijkt mij sterk. Doet alles het nog wel?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
De geluids- en geuromschrijving doet inderdaad denken aan een multiriem die geacht wordt meer koppel te leveren dan bij de spanning van de riem over de pulley mogelijk is. De riem gaat dan slippen en dat geeft het geluid en mogelijk ook de stank. De kans bestaat dat die situatie ontstaat onder omstandigheden dat er flink wat stroom wordt gevraagd, bijvoorbeeld om "vastgevroren spiegels en ruitenwissers" in beweging te willen brengen.

Het geluid hoor je vaak bij "ouwe barrels" bij het wegrijden bij een tankstation - bij het starten na het tanken wordt tijdelijk veel stroom gevraagd die meteen na het aanslaan van de motor resulteert in een tijdelijk hoge vraag naar laadstroom van de meestal ook niet meer al te beste accu.

Mijn advies is de multiriem goed te controleren - en als er ook maar iets van slijtage of rafeltjes etc. is te zien deze te vervangen. Als er geen beschadigingen zijn te zien, volstaat voorlopig waarschijnlijk het weer op spanning brengen van de riem. Tegenwoordig gaan die riemen een eeuwigheid mee, voor 1980 zag je er tientallen langs de weg liggen en verkocht ieder tankstation ze in een aantal van de meest gangbare maten.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Bedankt voor het meedenken!

Heb ondertussen een garage laten kijken en ze gaven aan dat het 1 van de lagers bij de rollen is. Dit kan zijn spanrol, looprol of dynamo.
Dit zit dus ook wel in dezelfde richting.

De dynamo rol piepte al een paar keer en toen heb ik daar olie in gedaan, wat het probleem weer voor een jaar oploste.
Het is natuurlijk wel een verdachte nu.

De multiriem zelf lijkt het niet, ik weet hoe dat klinkt inderdaad maar zo klinkt dit niet.

En ik moet ook alle automatische dingen uit zetten bij zulk weer.
Dat lijkt me sowieso niet goed als alles in beweging wordt gebracht terwijl het vast zit gevroren.