Start stop systemen

lex2007

Hoort erbij
13 nov 2010
36
0
0
Hallo mensen ik heb een vraagje voor jullie.
Ik heb vorige week een auto week gekocht en ik daarin stond er verschillende auto's die heel erg economisch zijn ik vind ze eigenlijk TE economisch want ze hebben een te kleine motor en heel weinig vermogen.
Bijvoorbeeld ik zag een VW polo met een 1.2 liter DIESEL motor ik wist niet dat deze wagens nog bestaan want nu met die euro is benzine toch goedkoper voor jullie dus niemand hoeft zo'n auto toch.
Maar wat ik ook heb gezien is de zogenaamde Start stop systemen.
Sommige Hybrid auto's zoals de Prius hebben dat maar nu hebben ook normale auto's dat.
Bijvoorbeeld er stond een Toyota Verso die had een start stop systeem dus wanneer je onder 8km of zo rijdt stopt de motor en waarschijnlijk helpt dat om benzine te besparen.
Maar mijn vraag is die wagens kunnen toch niet economisch zijn?
Want ja je spaart inderdaad veel benzine maar door al die start stoppen maak je je STARTER MOTOR toch sneller kapot?
En een STARTER MOTOR kost VEEL GELD.
Dus waarom deze start stop systeem eigenlijk?
Ik denk dat de auto fabrikanten dit doen om alleen maar meer STARTER MOTOREN te verkopen maar het is helemaal niet economisch want een nieuwe starter motor heb je dan elke 6 maanden of zo nodig en als je niet zo handig bent moet je ook naar de dealer en daar moet je ook betalen voor al dat werk om erin te zetten dus in werkelijkheid moet je meer aan reparatie uitgeven dan aan benzine.
Het wordt maar slechter voor ons want straks zetten ze dit systeem op alle auto's inclusief Lexus en dan hebben we echt geen andere optie dan moeten we een auto kopen met een start stop systeem.
Kunnen ze echt niet stoppen met innovatie?
Of kan ik beter zeggen DOMME inovatie?
Want dit zijn dingen die ons leven juist moeilijker maakt omdat onze auto's meer onbetrouwbaar worden.
En niet alle auto's starten even snel op!
Dat is een ander probleem.
Kan je je voorstellen je zit bij een kruispunt en het is druk en dan krijg je een kleine kans om weg te gaan je trapt op het gaspedal en de motor duurt dan te lang om op te starten.
Voordat die start en begint te rijden ben je al te laat en BOEM!!!! je heb een aanrijding!!!!
En het gaat dan ook meer file's en vertraging veroorzaken want wanneer een verkeerslicht groen wordt en die auto die voor je staat een Start stop systeem heeft dan druk die op zijn gaspedal maar nee motor moet eerst opstarten en dan pas beweeg de auto en stel dat in de toekomst dan alle auto's op start stop systemen hebben en er staan 10 auto's voor je dan moet je wachten totdat alle 10 auto's opstarten en dan optrekken en ondertussen staat het licht al op rood!
Dan moeten we elke dag 20 minuten vroeger van huis vertrekken.
Onze toekomst wordt moelijker!!!
Door deze start stop systemen.
 

Bijlagen

  • is200amc.pdf
    340,6 KB · Weergaven: 85

Green

Actief
30 aug 2010
302
0
0
Lol I-stop systeem heeft Mazda ook.
Daar werkt het systeem alleen als de accu's optimaal zijn. Ja accu's hij heeft namelijk een aparte start accu.
Daarbij komt ook nog eens bij dat een motor altijd op zelfde moment stopt als je hem uit zet. Het besturings systeem ziet van elke cilinder hoe de zuigerstand is. Dit gebruikt hij om in te spelen met een snelle start. Dit doet hij aan de hand van inspuiting en vonken. Staat cilinder 2 op compressie dan spuit hij daarop in met gevolg van een vonk. Hierdoor verdraaid de krukas sneller dan het algemene starten. Dus startmotor slaat in en de verdraaing van de krukas door cilinder 2 zorgt voor een snelle motorstart.

Het zuinige van deze motor is dat hij nou bij stoplicht, afrit, oprit, parkeer garage enz enz.
Dus op heel veel stationeer momenten is de motor uit.

Tel het bij elkaar op het verbruik en je zal zien dat het toch een hoop scheelt. En het zijn allemaal momenten dat je de motor eigenlijk niet gebruik.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
[offtopic] En de motor gaat ook niet zomaar uit als je stopt.. tenminste... dat is wat ik tot nu toe mee heb gemaakt met auto's met een start stop systeem. Het is meestal zo dat je eerst de handrem moet gebruiken, auto in z'n vrij en koppeling loslaten, dan pas gaat ie uit.. om de motor weer aan de krijgen zul je dan ook de koppeling weer in moeten drukken... verder kun je zo'n start stop systeem helemaal uitzetten. [/offtopic]

Maar ik denk dat de startermotor idd hieronder zal lijden als je dit systeem vaak gebruikt. Maar dat is logisch denken, ik ben geen monteur...
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Voorgaande kan ik niet helemaal beamen, de startmotoren worden aangepast aan de zwaardere eisen die daar aan gesteld worden, er zijn zelfs fabrikanten die de startmotor en dynamo combineren, immers een motor is een dynamo en in principe andersom ook.

Er wordt gekeken naar het gemiddelde aantal starts welke een auto maakt en daar wordt de startmotor op aangepast. Het start stop systeem is leuk en zoals de heer Mooij schrijft werkt dat alleen als je stilstaat en de auto in zijn vrij zet, dan slaat de motor af, als je de koppeling indrukt om de auto in z'n 1 te zetten slaat de motor aan.

Eigenlijk een soort amerikaans systeem waar je een handgeschakelde auto alleen kunt starten met de koppeling geheel ingetrapt. Alleen is het starten geautomatiseerd.

Over de Prius/Auris/CT kunnen we kort zijn, dit werkt niet met een start stop systeem, de gehele technische lay-out van de auto is anders dan alleen een auto met benzine of dieselmotor.

Het verhaal van de Corolla kan ik niet beamen, onder de 8 km slaat de motor niet af, zou ook heel gevaarlijk zijn omdat je dan het vacuum van de rembekrachtiger opgebruikt als de motor niet loopt en als je pompend remt.

Dat het start stop systeem ook erg vervelend kan zijn, zoals bij ons voor de deur, bij stoplichten voor omwonende mensen wordt even niet vermeld. Trouwens het is volgens mij klinklare onzin die systemen want als de motor niet draait vervuil je niks zegt men immers, maar let eens op je verbruiksmeter in de auto als je die hebt, als je stilstaat heb je een oneindig groot verbruik, immers de auto staat stil en de motor loopt, dus je zou theoretisch 100l op 0 km kunnen behalen. Volgens mij wordt alleen het gemiddelde brandstofverbruik verlaagt en niet de vervuiling. Als een auto start wordt er naar mijn mening altijd iets meer brandstof ingespoten, en dat is nou net de bedoeling niet van zuinig en niet vervuilend rijden. Ik vind het een marginaal systeem.


Het starten gaat trouwens razend snel, tenminste bij nieuwe auto's, en terdege kun je je afvragen of dit systeem wel zo verkeersveilig is als het onderhoud er bij inschiet of de auto ouder wordt en het systeem gaat haperen. Ik snap dan ook niet dat de overheid niet als het stoplicht bijna op groen springt niet rood en oranje tegelijk aangaan zoals in duitsland, kun je de auto al in zijn 1 zetten en kun je veel problemen voorkomen. Maar goed er zal wel een helder licht zijn die dan zegt dat dat meer stroom verbruikt en dus meer CO2 uitstoot veroorzaakt, maar ja als we zo gaan denken waar is het einde dan,.................. auto aanduwen dan maar?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
de heer Mooij? :neutral: haha.. anyway.. ik ben het wel met je eens.. er zal op de lange termijn bewezen moeten worden hoe betrouwbaar dit soort systemen zijn...
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
De Toyota start en stop starters zouden 2 ton mee moeten kunnen bij stadsgebruik. In nederland zijn er maar een paar gesneuveld tot nu toe. Op zich is het wel een mooi systeem vind ik. Ik heb al Yarisjes gezien met de 'stop teller'op 15 uur..... Best wel wat bespaart dacht ik zo. En wat betreft het meer inspuiten om te starten, dat valt ook wel mee aangezien het start en stop alleen met warme motor (en nog wat omstandigheden) werkt slaat de motor al bijna binnen 1 slag aan zonder noemenswaardig meer brandstof in te spuiten.
Kortom het is naar mijn mening een mooi systeem, alleen vind ik het niet practisch aangezien het systeem aleen werkt wanneer: Motor warm is, accu spanning boven 13V (met zware verbruikers als achterruit verwarming word het lastiger), airco uit en de auto minimaal al 500 km op de teller moet hebben (dit ivm het eerste inloop leven van de motor)




gr. koen
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Op mijn 19 jaar jonge LS 400 zit ook een start stop systeem en dat noem je een contactsleutel. Moet ik lang wachten gewoon sleutel om en klaar. Zie je twee auto's voor je de beweging beginnen dan start en klaar. Boeiend al die moderne zooi in auto's. Ik kan het zelf wel en over de zgn zuinigheid van moderne auto's kun je boeken schrijven. Even een voorbeeld: net in drie dagen voor een zakenbespreking op en neer Oostenrijk geweest, 130-150 km/uur met de V-8 en jazeker 1 op 10-11 gedaan. En in alle comfort en rust. Doet een Mondeo geen zak beter. :D

Lang leve oude Lexussen.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
En Polio's 1.2 Bluemotion zijn voor kneuzen. Heb er in gereden maar mijn hemel dat is gewoon overdekt skelter rijden. Ga dan fietsen want zo'n Joris driepitter onder de kap is compleet kansloos. :(
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
begreep van andere berijders dat het soms zelfs gevaarlijk kan zijn, bij wegrijden bijvoorbeeld.. als de airco aanstaat, kun je het wel vergeten, dus eerst airco uit en dan vooruit! :D
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
ct200h heeft deels al gezegd wat ik wilde zeggen :), maar fabrikanten zijn gewoon genoodzaakt om via een omwegen toch aan de milieu eisen te kunnen voldoen. Het gaat tegenwoordig nergens meer over... even later dan rijden we allemaal in een kleine 3 cylinder met turbo's o_O Alsof CO2 uitstoot alleen maar van auto's komen.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Prachtig dat onze nieuwe auto's zo schoon worden nog even en we krijgen 1 cylinder motoren onder de kap met 100 pk. Maar nu even wat anders: dezelfde overheid laat wel bedrijven chemicalien opslaan met een vergunning voor een drogisterij en vervolgens gaan deze bulten zooi eens in de 5 -10 jaar in de hens. Hebben ze net weer in Moerdijk geoefend. Ik woon vlak bij Drachten en zag van dichtbij de beruchte ATF brand. Daar zijn nog een paar honderd mensen doodziek van. Dan komt tijdens de brand een belangrijke meneer in beeld en zegt dan altijd: geen probleem de stoffen zijn niet gevaarlijk voor de gezondheid. Dan lig ik altijd krom van het lachen echt. Inmiddels ligt er een rekening van 25 miljoen voor de opruim operatie zo vuil is alles. Snapt iedereen het nog? Maar gelukkig worden er wel veel schone Aygo's verkocht dan kunnen we weer rustig slapen. En een stop start systeem is dan weer een beetje goed voor het milieu. :D
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Mijn mening: De overheid begint niet bij een goed idee maar werkt graag aan de verbetering van processen.
eerst iets proberen en dan pas verbeteren. Ook de belastingdienst keert eerst uit en gaat daarna controleren.
lekker handig! daarna lekker achter de centjes aan die men al 2 keer uit heeft gegeven.


Net als een auto op de markt brengen en voor de aflevering alweer een nieuwe vereiste update hebben. omdat de originele simpele fouten heeft, zoals op het verkeerde klimaat zijn afgesteld.

Wat betreft het start-stop systeem leuk idee! maar als je geen v8 hebt valt de besparing tegen.
en als je al een hele kleine motor hebt dan stoot je met stationair toeren echt niet veel uit.
kun je beter iets aan de gebieden doen waar je juist veel gebruikt. ondersteuning bij acceleratie en betere vormgeving, uitschakelen van cilinders, zorgt wat mij betreft voor een veel grotere besparing.

Wie er in de file rijdt weet waar het verbruik door stijgt, en dat is echt niet het stilstaan! of 140 rijden.

En worden er ook labels voor een fabriek afgegeven? en het maken van een accu en later afvoeren gaat ook niet zonder enige verspilling van energie.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Ik vind de (gewone) startmotor van mijn LS wel betrouwbaar, die doet het al vanaf het begin. Hij begint nu wel wat slechter te worden met dit aantal kilometers. Dus binnenkort maar een nieuwe steken