Starten in EV modus?

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Bobusa

Heel actief
12 okt 2008
944
788
93
Voor diegene met een hybride ben ik benieuwd wie de EV modus dwingt als je 's morgens vertrekt (wanneer de auto nog koud is). Ik doe dat met name om stil te kunnen vertrekken. Maar ook om de auto wat te primen. Na ongeveer 300 meter start dan de (koude) benzinemotor sowieso. Het voelt alsof de motor dan wat minder gedwongen gestart wordt en het verloopt soepeler. Ja, bij mij moet natuurlijk wel de hele V8 machinerie wakker worden geschud.

Iemand van jullie ook van die vreemde trekken? :unsure:

• Leuk
Waarderingen: Henny
Met deze temperaturen doet de IS het zelf al. Je zegt dat je het doet om stil te kunnen vertrekken, als een LS600h al geluid maakt is het alleen maar mooi toch? 😀

Ik doe dat alleen als ik ‘m op korte afstand wil verplaatsen op de oprit of zo, of om ‘m te gaan wassen.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik gebruik die EV-knop eigenlijk helemaal nooit 🤔.
In het begin een paar keer gedaan, maar met meldingen van te hard rijden of te snel accelereren is de lol er meteen af 😁, en heel die knop vergeten.

Maar ik ga het wel meer gebruiken om ‘m even een stukje te verplaatsen wanneer ik op de bromfiets weg wil, want nu springt de motor aan op het moment dat ik stop 🙄.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Voor diegene met een hybride ben ik benieuwd wie de EV modus dwingt als je 's morgens vertrekt (wanneer de auto nog koud is). Ik doe dat met name om stil te kunnen vertrekken. Maar ook om de auto wat te primen. Na ongeveer 300 meter start dan de (koude) benzinemotor sowieso. Het voelt alsof de motor dan wat minder gedwongen gestart wordt en het verloopt soepeler. Ja, bij mij moet natuurlijk wel de hele V8 machinerie wakker worden geschud.
Wat bedoel je precies met dat primen en wat zou daarvan het effect zijn? De motor is na 300 meter rijden als EV toch nog steeds even koud als daarvoor? Ook bevindt zich op de te smeren delen van de motor en van de aandrijflijnnog steeds de "restolie" die is blijven "plakken" nadat de auto in warme toestand wedr stilgezet?

Ik gebruik de "EV-dwang" knop nooit, Starten doe ik de auto door op de startknop te drukken en de auto zoekt het dan zelf wel uit. Als de motor op dat moment voldoende is doorgewarmd, zal de auto in EV-mode geluidloos kunnen rijden, zo niet dan zal een draaiende ICE het resultaat zijn. Alvorens vervolgens weg te rijden maak ik de gordel vast, kijk of er geen alarmerende lampjes blijven branden en rij daarna weg. Door even te wachten met wegrijden komt hopelijk de oliestroom al enigszins op gang voordat de ICE echt gaat worden belast.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Door even te wachten met wegrijden komt hopelijk de oliestroom al enigszins op gang voordat de ICE echt gaat worden belast.
Zelfs dat is niet nodig. Motor draait eerst even zonder belasting, zodat er een klein beetje opgewarmd is, voordat er belast wordt. Oliedruk is dan ook allang op orde. 🙂

• Leuk
Zelfs dat is niet nodig. Motor draait eerst even zonder belasting, zodat er een klein beetje opgewarmd is, voordat er belast wordt. Oliedruk is dan ook allang op orde. 🙂
Interessante benadering, waar baseer je dat op? Bij mijn LS voelt het beter en vloeiender aan bij een koude start, en nee is niet ergens op gebaseerd.

Dat lijkt me niet geheel juist. Op het moment dat de motor door de startmotor aan het draaien wordt gebracht met een zeer laag toerental is er zeker al sprake van enige belasting, namelijk het koppel dat door de startmotor wordt opgebracht om de ICE op een toerental te brengen dat zodanig is dat verbranding van de inmiddels ingespoten brandstof in staat is voldoende vermogen te leveren om het ICE toerental te verhogen tot de motor vervolgens zelfstandig in staat is het normale stationaire toerental te handhaven.

De oliedruk kan zelfs daarvoor al voldoende hoog zijn, bij strenge koude mogelijks zelfs al zodanig hoog dat er uit veiligheidsoverwegingen tijdelijk een overdrukklep opent om beschadiging van het standaard oliefilter te voorkomen.

De oliedruk die wordt gemeten is echter geen betrouwbare indicatie dat ook alle te smeren onderdelen in voldoende mate van smeermiddel worden voorzien. Anders gezegt: een olidruklampje lampje gaat al uit (of een oliedrukmeter geeft (meer dan) voldoende druk aan) voordat de gestarte oliestroom alle te smeren onderdelen heeft bereikt.

Eigenlijk is meting van de oliedruk niet altijd een goede aanwijzing dat er al voldoende volume wordt verplaatst. Een meter die het doorstromende volume zou aangeven zou veel beter aangeven wanneer de smering op gang komt. Technisch is dat helaas niet tegen lage kosten te realiseren.

Zeker onder zeer koude startomstandigheden kan het op gang komen van de oliestroom vrij lang duren. Dat is een van de redenen waarom fabrikanten steeds vaker kiezen voor een relatief dunne olie SAE 0W-X. Zelfs een SAE 0W-16 is bij een koude start nog steeds vele malen dikker dan voor adequate smering nodig is. Smeerolie (ook synthetische) is nu eenmaal buitengewoon temperatuurgevoelig

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Bobusa
Ik vrees dat het hele punt nu scheef gaat met allerlei theorieën.

Het punt was wachten met gaan rijden, om de oliestroom op gang te laten komen. Dat heeft geen meerwaarde tov. direct wegrijden. De ICE wordt in de normale situatie, niet eerder als aandrijfbron ingezet, dan de eerste opwarmfase voorbij is. Enkel als de accu heel leeg is of je geeft direct heel veel gas, dan wordt de ICE ook als aandrijving gebruikt.
Dat de motor koud starten een belasting oplevert, tja, dat is logisch. Maar eens moet de motor starten als je wil rijden. Overigens is dat al opgevangen, door de motor direct met de MG op het gewenste toerental te brengen.
Dat koude olie dikker dan warm is, is ook logisch. Maar ook dat voorkom je niet. Ja door de auto te laten staan of technische aanpassingen te doen.

Ofwel:

Of je de auto nou met draaiende motor laat staan opwarmen of je rijdt al weg. Beide situaties heb je gelijke olierondgang en druk.

• Leuk