Startprobleem na schadeherstel - Ten einde raad

Sparkplug

Nieuw hier
6 jun 2016
3
0
0
Beste leden van het Lexusforum,

Ik heb besloten een topic aan te maken wat betreft mijn IS200, die na een aanrijding een ontzettend raar probleem geeft.
Een korte tijdlijn:

Met 215k gekocht in februari, in augustus na ongeveer 8000km een grote beurt gekregen incl. distributie & waterpomp door een erkend gepassioneerd bedrijf. Sindsdien ongeveer 2000km mee gereden, tot ik een ongeluk kreeg in Essen, Duitsland. Het gebeurde met ongeveer 10 KM/u, en ik knalde op mijn voorganger. De stootrand van de Peugeot 206 voor mij zat op de precieze hoogte van de steunbalk van de grille & radiator. Dit resulteerde in een relatief onherstelbare motorkap, en de bumper hing er ook maar wat zielig bij. De afstand van Essen naar Rotterdam zonder problemen meegemaakt, en daar m'n garage ingegaan. Begonnen met demonteren van de bumper om deze zelf te repareren. Na veel zoeken naar een vervangende motorkap uiteindelijk een origineel gekocht via Rideround.

Toen ik de Lexus bij de spuiter/schadeherstel parkeerde viel wat roze aanslag op; Radiator zo lek als een mandje. Die vervangen door een nieuwe (aftermarket) en daarna nogmaals een rondje mee gereden. Geen enkel probleem. Nadat de schadeherstellers hun trucje hebben voltooid, en het geheel naar buiten rijden vanuit de spuitcabine, viel de wagen stil, waarna ze onder geen mogelijkheid meer te starten viel.

Ik kwam toevallig langs om polshoogte te nemen, en heb samen met de beste mannen wat rondgezocht, maar niets kunnen vinden.

De auto start, komt tot max. 400 toeren, en laat een 'boer' en druppelt af. Dit alles binnen een seconde. In eerste instantie geen foutcode kunnen vinden. Tot nu toe gecontroleerd:

Brandstof in de tank
Beveiliging (Alarm)
Brandstof tot aan de injectoren in ieder geval goed
Distributie / timing
Bougies
Zekeringen
Brandstofpomp
Oil control valve (Solenoid)
Accuspanning
ECU Reset
Koppakking
Remmenreiniger in luchtinlaat ( = geen resultaat)

Na dit alles hebben we d'r naar de garage op de hoek gerold in de hoop een precieze foutcode uit te kunnen lezen. Deze zei dat de brandstofdruksensor stuk was. Afijn, koop maar origineel, monteer 'm, want ik wil weer rijden. Na het vervangen nog steeds niets, exact hetzelfde probleem. Nog wat meer lappen neergelegd om een oprijwagen te laten komen en deze af te zetten bij de dealer, in de hoop een betere code uit te kunnen lezen of in ieder geval iemand te laten kijken met enige voorkennis van de IS200. Een snelle diagnose bleef uit, en ik wacht nog op respons na een uitvoerigere analyse.

Ik, de schadeherstellers, mijn vader en de garage zijn ontzettend benieuwd naar de uiteindelijke fout. Ik heb bijna het gevoel dat het iets onbenulligs is, maar gezien mijn ervaringen met auto's (Ouder dan 1980) ben ik niet heel ver met elektronica en ECU, bijv.

Iets mechanisch sluit ik niet uit, maar schat ik miniem in. Iets elektronisch, wellicht, maar geen idee van. Het enige wat ik mij op dit punt kan bedenken is de VVT-i die in de 'stoere' stand staat, desondanks de nokkenas controle, of een elektrisch probleem omdat de wagen in zijn geheel op 70 graden afgebakken is na de nieuwe laag lak.

Iemand een idee?

Groet,
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Sensoren van de airbags al bekeken? Ontluchting brandstoftank? Bedrading/verbinding van alle zekeringkasten(d'r zijn er meer dan 1...)?
Om maar ff wat te noemen.
 

Sparkplug

Nieuw hier
6 jun 2016
3
0
0
Sensoren niet, ontluchting en bedrading zijn in orde.

Update: Lexus Rotterdam had vastgesteld dat twee bobines het niet meer deden, deze zijn vervangen.
Hierna starten, drie keer raden: Loopt niet.

Vandaag hebben ze de uitlaat eraf gehaald en begon meteen te lopen als een zonnetje. Eindconclusie: Katalysator stuk.

Ik houd jullie op de hoogte, wordt gaaf.
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
mocht je nog een katalisator nodig hebben , ik heb verschillende gebruikte liggen in goede staat
m.v.g.
a.van kakerken