Stoel nakijken

Koekie

Nieuw hier
3 mrt 2026
8
29
13
Ik krijg een melding op m'n dashbord om m'n achterstoelen na te kijken.
Heeft hier nog iemand al mee te maken gehad?
Is dit iets dat een gevolg kan zijn van een kinderzitje? Dat de gordels wel vastgeklikt worden maar de sensor van de stoel niet ingedrukt wordt ofzo?
Heeft dit invloed op de werking van de airbags?
Is dit kritisch, of kan ik er gerust mee wachten en er een melding van maken bij het volgende onderhoud?

Het is een standaard melding die je helaas bij niet alle modellen zelf mag uitzetten. Ik ga bij de volgende beurt vragen om het uit te zetten. Via dit forum heb ik doorgekregen dat de app push melding uitgezet kan worden, daarvoor dank. Maar als ik de auto afsluit krijg ik met regelmaat een melding. Erg leuk voor de buren en weer een voorbeeld van onnodige piepjes. Na enige tijd normaliseer je het geluid en reageer je niet meer. Het is voor mij een irritatie puntje. Liefste heb ik een knop om alle alarm geluiden uit te zetten. Ik krijg meer valse alarmen dan dat er werkelijk wat is, waar ik mij aan irriteer. Het is overigens iets waar elke moderne auto last van heeft. Volvo heb ik in proefgereden en die was zeer irritant. En als er echt wat is zoals ik vandaag had, dan reageert de auto niet. Bijna een wielrenner aangereden (nam voorrang uiteraard).

Maar om terug te komen op je auto. Ik denk niet dat je je druk hoeft te maken. Ik doe dat wel om de melding, maar niet omdat er technisch wat mis is hahaha.

• Leuk
Waarderingen: Koekie
Ik krijg een melding op m'n dashbord om m'n achterstoelen na te kijken.
Heeft hier nog iemand al mee te maken gehad?
Is dit iets dat een gevolg kan zijn van een kinderzitje? Dat de gordels wel vastgeklikt worden maar de sensor van de stoel niet ingedrukt wordt ofzo?
Heeft dit invloed op de werking van de airbags?
Is dit kritisch, of kan ik er gerust mee wachten en er een melding van maken bij het volgende onderhoud?
Waarschijnlijk heb je bij het instappen eerst het achterportier geopend (iets op de achterbank gelegd of zo) voordat je het bestuurdersportier geopend hebt. Dan krijg je bij het uitzetten van de auto zo'n melding. Bij sommige modellen is dit zelf in te stellen maar bij andere modellen kun je dat niet direct zelf doen en kan de dealer dit voor je doen. Ik weet niet precies hoe het bij de UX is, maar in mijn NX kan ik het via het menu zelf aanpassen.