Storing knipperlichten door defect in trekhaakkabelboom.

brazi

Nieuw hier
27 jan 2013
22
1
3
Na het gebruiken van een Boedelbak zijn mijn knipperlichten van slag, ze knipperen snel alsof er een lampje stuk is terwijl dat dus niet zo is.
Ik heb de auto gereset, maar dat bood geen soelaas.
Tevens de 13-polige stekkerdoos losgeschroefd om te controleren op een defect, geen onregelmatigheden gevonden, ook het schakelaartje in de stekkerdoos is ok.

Toen maar de dealer opgebeld, die kwam met een mogelijkheid: de trekhaakmodule zou weleens defect kunnen zijn.
En dat betekent dan een compleet nieuw kabelboompje ? ruim ?400,-

Dat kabelboompje kost bij de bandenboer ongeveer ?150,- dus je weet wel waar ik 'm koop.

Mijn vraag is nu alleen: Waar zit die kabelboom aan de kabelboom van de IS250?
Zitten er stekkers aan of hebben we het hier over een boel soldeerwerk?
Welke bekledingsdelen moet ik losmaken om er bij te kunnen?

Wie kan mij een duidelijk antwoord geven?
Dat spastische knipperen kan ?cht niet in een Lexus hoor!!

Alvast bedankt, Erwin
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
116
0
Je zou ook nog kunnen denken aan een defect relais.

81980-30170 (81980 - FLASHER ASSY, TURN SIGNAL)

flasher.jpg


Relay-diagram.jpg

Van wat ik zo gauw zag, bestaan er specifieke 'wiring kits', voorzien van relais en doorlus-adapters om bestaande stekkers mee te verbinden. Geen idee verder hoe dat er precies uitziet qua bevestiging.
 
Laatst bewerkt:

brazi

Nieuw hier
27 jan 2013
22
1
3
Dat defecte relais zal volgens mij wel los lopen want de alarmlichten werken wel naar behoren.
Maar je opmerking over de wiring kit is sowieso interessant want dat zou de uurloonkosten mooi kunnen drukken.
Bedankt!
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Als je alarmlichten gewoon werken kan ik mij niet voorstellen dat je een nieuwe kabelboom nodig zou hebben,
als de kabelboom defect is moet er kortsluiting of een draadbreuk zijn, werken je remlichten en verlichting verder normaal ?
Dan is het waarschijnlijk toch een defect relais
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
116
0
Dat defecte relais zal volgens mij wel los lopen want de alarmlichten werken wel naar behoren.
Ik betwijfel of dat los loopt. Naar grote waarschijnlijkheid heeft de alarmknop een eigen aansturing/regeling. Immers, er worden daarmee vier knippelichten gelijktijdig aangestuurd, ipv slechts L of R. Tis maar een idee, dus misschien moeite waard om even uit te zoeken.
 
Laatst bewerkt:

brazi

Nieuw hier
27 jan 2013
22
1
3
In de kabelboom zit volgens de dealer een kastje, de zogenaamde trekhaakmodule, deze zorgt ervoor dat de boordcomputer de extra lampen van de aanhanger accepteert en gelijk een eventueel defect daarin aangeeft ( door dubbel te gaan knipperen ). Deze module is blijkbaar in die stand blijven plakken en zodoende denkt de computer dat er nu constant een karretje aan de auto hangt waarvan de knipperlichten defect zijn.
Aldus het verhaal van de dealer ?n de bandenboer.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
116
0
Ok, dat lijkt acceptabel en is nu (voor mij) een wat duidelijker verhaal
wink.png


Weet je toevallig het merk van die module/kabelboom, dan kun je daar nog op zoeken qua installatie bedrading. Kom soms ook wel tegen dat e.e.a. geprogrammeerd moet worden, etc.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
719
1
288
63
@Brazi: jouw uitleg klopt. Je module blijft in de veronderstelling dat de aanhanger er nog achter hangt en mist dus de belasting van de verlichting van je aanhanger. Normaal gesproken wordt de module gereset door de auto van contact te halen en opnieuw te starten. Blijkbaar lukt dat om een of andere reden (defect?) niet. Je zou nog eens kunnen proberen om de minpool van de accu los te halen, paar minuutjes wachten en weer aan te sluiten. Nadeeltje is dat je wel weer o.a. je electrische ruiten moet resetten. Maar het kan je met een beetje geluk ook een hoop gelazer schelen...
 

brazi

Nieuw hier
27 jan 2013
22
1
3
Vanochtend bij de banden/trekhaakspecialist geweest.
Daar kwamen we tot ontdekking dat er twee modules achter de bekleding van de kofferruimte zitten, links voor de verlichting ( zwart kastje ) en rechts voor o.a. de knipperlichten. Dat is een rood kastje.
Het merk van de kabelboom is VOLTA.

Het boeltje is netjes door middel van doorlusstekkers in de bedrading opgenomen, dit in tegenstelling tot de set van Westfalia die het bedrijf voor mij klaar had liggen.
Op mijn verzoek zijn ze eerst eens gaan kijken waar de storing nu eigenlijk in zit, het stond me een beetje tegen om zo'n mooie bekabeling z? te vervangen.

Het kastje laat zich eenvouding uit elkaar halen en er verscheen een printplaatje waarop vier relais zitten en een redelijk flinke weerstand.

Na wat testwerk met een multimeter en een instelbare weerstand kwamen we tot de conclusie dat de weerstand bezweken is.

Toen nog maar eens de Lexusdealer gebeld met de vraag of er niet iets mogelijk was voor wat betreft die module, maar het goedkoopste was aldaar het aanschaffen van een kabelboom, die zonder montage op ?288,- komt.
Beetje prijzig als je weet dat het uiteindelijk om een weerstand gaat van ?0,15....

Dus heb ik de beste man vriendelijk bedankt voor zijn aanbieding en de monteur verzocht de hele boel lekker weer in elkaar te knutselen, die weerstand snor ik op mijn werk wel op en solderen kan ik ook.
Werkt dat niet, dan kunnen we altijd nog voor de hoofdprijs naar de dealer. ( Of gewoon via de bandenboer )

Vandaag kostte het me ? 55,- maar ik ben weer een stuk wijzer. En ik hoop dat jullie dat nu ook zijn.

Erwin
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
0
Mooi Erwin, hou ons op de hoogte als je de boel hebt gesoldeerd. En natuurlijk, maak foto's! Misschien zijn er mensen in de toekomst met hetzelfde probleem...
 

RoJo

Nieuw hier
26 nov 2011
16
0
0
Erwin,
Ik reageer op een wat ouder bericht. Ik heb hetzelfde probleem en vroeg me af of je een oplossing hebt gevonden. Alleen, bij mij is het snel knipperen niet constant maar zo eens in de paar dagen slaan de knipperlichten op hol. Probleem is ontstaan na gebruik van een boedelbak waarvan de verlichting en knipperlichten het ene moment wel, het andere moment niet werkten. Ik heb de auto al een aantal jaren en reed altijd probleemloos met een caravan en andere aanhangwagens.
Rob
 

RoJo

Nieuw hier
26 nov 2011
16
0
0
Nee, heb het langs de weg gecontroleerd. Alles werkt - weliswaar snel knipperend maar toch. Heb me wel voorgenomen om als het wat beter weer is alle fittingen op corrosie te controleren.

De oplossing.
Uiteindelijk bleek de trekhaakmodule - in mijn geval een Volta "trailer interface" - stuk. Volta levert deze als onderdeel van een kabelboom OEM aan Toyota en de module is niet los te koop. Volta spullen worden er tussenuit geknipt en er komt een alternatieve module in. Schade inclusief diagnose een dikke EUR 200,-. Tip: hang alleen een aanhanger o.i.d. achter je auto waarvan je zeker weet dat de bedrading in orde is.
 
Laatst bewerkt:

brazi

Nieuw hier
27 jan 2013
22
1
3
Helaas werkte mijn idee met het nieuwe weerstandje niet, het bracht geen soelaas.

Omdat ik toch geen zin had in een grote investering ontsproot in mijn brein een ander plan, bij het aankoppelen van een aanhangwagen of mijn fietsendrager gedragen de knipperlichten zich wel volgens de regels, dus heb ik een JEAGER-stekker uitgerust met twee vermogensweerstanden die het equivalent zouden zijn van 21W lampjes. Helaas was het feest na 20x knipperen over en het drama terug.

Nu geef ik het op en wil graag van RoJo weten van welk merk zijn nieuwe Trailer Interface is zodat ik die ook kan laten monteren.