Storing lichthoogteregeling H.I.D. gasontladingslampen

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
IS200 en 300 modellen met H.I.D. gasontladingslampen zijn standaard uitgerust met een dynamische lichthoogteregeling. Bij storingen aan het systeem (storingslampje dynamische lichthoogteregeling) kan dit het gevolg zijn van corrosie in de sensoren van de regeling.

storingslampje_lwr.jpg


De sensoren bevinden zich aan de voor- en achterzijde van de auto (bestuurderszijde).

hcs_wagon.jpg


hid_sensor_voorzijde_lowres.jpg


Aangezien deze onderdelen nogal prijzig zijn (welke onderdelen van een Lexus niet ?) kan reparatie een optie zijn. Beide sensoren heb ik uitgebouwd en gereinigd met contactcleaner en een (kunststof) borsteltje. Dit dient met enig beleid te gebeuren om de opgedampte geleidende laag van de opnemer niet te beschadigen.

sensor_lowres.jpg


Hoewel de contactveertjes verguld zijn blijken deze niet tegen vocht te kunnen, deze heb ik vervangen door RVS veertjes van de firma TeVeMa (D21210).

tevema_d21210.jpg
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Interessant!

Op mijn GS was zo'n sensor vervangen, een factuur van zo'n 300 euro!
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Het lijkt me wel zaak om bij een dergelijke storing snel actie te ondernemen, dus niet wachten tot het zaakje helemaal door roest is aangetast ! Overigens is het naar mijn idee gewoon een kwaliteitsprobleem: sensor (eigenlijk gewoon een potmeter) is gewoon niet voldoende waterdicht. De mijne gaf na ca. 50.000km de geest (4 jaar oud) en dan wordt bij de Lexus dealer de rode loper echt niet meer uitgerold ...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik weet niet in hoeverre het lastig is om e.e.a. te demonteren (lijkt redelijk eenvoudig), maar wellicht is dit een aardig item voor tips & tricks :rulez:
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Om te demonteren moet je enkel je wielen eraf halen zeker en zie je het meteen zitten....?

Alles duidelijk met foto's..........zo willen we het zien :rulez:
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Klopt. Zaakje op de krik, betreffende wiel eraf (aan de hand van het storingslampje is niet op te maken of het de sensor voor of achter betreft) en je kunt er goed bij (sensoren zijn in de wielbakken gemonteerd). De achterste sensor is iets lastiger bereikbaar, maar mijn ervaring is dat de voorste sensor het meest te verduren heeft. Normaal ben ik niet te beroerd om daar foto's van te maken, mijn gestel kan daar echter met deze buitentemperaturen niet tegen ...
;)
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Vind het duidelijk genoeg eigenlijk met wat je poste..... :rulez:


Je gestel kan er niet tegen....... jas aandoen h? man :D :D
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik heb aan de desbetreffende mod gevraagd e.e.a. op te nemen in tips & tricks, dus in (warmere) tijd kunnen verdere foto's of uitleg nog worden toegevoegd. ;)
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Wees er overigens snel bij: ik heb op dit moment een probleem met een opnemer die al te ver heen is om nog te repareren ! Opnemer zat vast, er werd door de regelunit geen fout gedetecteerd waardoor het storingslampje niet oplichtte. Defect was echter wel waar te nemen doordat de hoogteregeling niet tot nauwelijks functioneerde (koplampafstelling hierdoor eveneens niet goed).
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Prachtige topic, zeer duidelijke foto's en wat een geld kun je verdienen als je dit zelf doet.
Zeker een sticky waard in mijn visie.

Hier hou ik echt van kan ik dagen op teren ......

:worship:
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Kwam op een buitenlandse site overigens nog een ? 0,- 'reparatie' tip tegen:

1. Plaats de auto voor een muur of bijvoorbeeld garagedeur
2. Verlichting inschakelen, daarna contact naar stand 'ON'
3. Beam level control unit komt nu in de opstartcyclus: markeer het hoogste en laagste punt van de lichtbundel
4. Voer punt 2. nogmaals uit en draai het contact op 'OFF' wanneer de gewenste stand van de koplampen bereikt is
5. Verwijder de steker van de 'Beamlevel control unit (H15)' onder het dashboard aan bestuurderszijde
6. Koplampunits blijven vervolgens in vaste stand staan en het controlelampje van de lichthoogteregeling blijft uit
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Mooie handleiding!!

Let wel op met de keuze van de veertjes, RVS heeft een factor 10 meer soortelijke weerstand dan goud, wat de hoogtesensor een "offset" kan geven.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
De weerstand van de opgedampte geleiderbaan van de sensoren lijkt mij vele malen groter dan de weerstand van de contactveertjes: deze laatste is mijnsinziens dus te verwaarlozen. Bovendien vindt in de 'Beam level control unit (H15)' een spanningsvergelijking plaats tussen de afgeven spanningen van de 2 sensoren. Als je van beide sensoren de veertjes vervangt door exemplaren met een iets andere (hogere) weerstand geven beide sensoren dus een iets lagere spanning af en heeft dit dus geen effect op het uiteindelijke uitgangssignaal naar de koplampunits. Mee eens ?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ok, als er een directe vergelijking gemaakt wordt tussen de 2 sensoren dan is het relatief en dan maakt het idd. niks uit, zelfs als de weerstand van het veertje niet verwaarloosbaar is.

Ik heb niks gezegd :p
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
:roll: Roestvaststaal of goud, het blijft natuurlijk een Lexus-onwaardige constructie !