"Strutbar" voor GS 450h uit 2013

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Ik vraag me af of het monteren van een "strutbar" (verbinding tussen de top van de veerpoten van de voorwielophanging) zinvol kan zijn bij mijn auto. Heeft iemand daar ervaring mee en weet iemand een bedrijf in Nederland die dat kan leveren en monteren?

De auto is een GS Luxury Line in "Franse" uitvoering - wat betekent dat de bevestiging mogelijk een probleem kan vormen omdat de veerpoten zijn voorzien van adaptieve dempers (Sport+ stand) waardoor er mogelijk bekabeling in de weg kan zitten.

Op het internet zie ik allerlei aanbiedingen uit met name de VS, maar ik ben een beetje huiverig om daar iets van te bestellen omdat ik niet 100% zeker ben dat het gaat passen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
845
113
Ga je racen met je GS?
Bedrading kun je wel omheen werken, maar je zult waarschijnlijk ook je afdekplaten moeten verwijderen en is er wel genoeg ruimte met die inverter en dergelijke?
Plus bij onderhoud moet die strutbar er waarschijnlijk af anders kun je niet overal bij.
Een strutbar is alleen interessant voor circuitwagens en de looks, staat stoer met de motorkap open. Mijn advies: niet doen, je GS is stijf genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
458
63
Op het internet zie ik allerlei aanbiedingen uit met name de VS, maar ik ben een beetje huiverig om daar iets van te bestellen omdat ik niet 100% zeker ben dat het gaat passen.
Volgens mij is de 450h (hybrid) niet zoveel verkocht aan de overkant van de grote plas. Ik zou dat zeker checken. Gewetensvraag: heeft de GS-F zo’n ding af fabriek?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
458
63
Dan denk ik, dat zo’n ding weinig toevoegt aan een 450h…

Vanwaar je vraag of zo’n ding zinvol kan zijn @Romke ? Wat zou je ermee willen bereiken? Jouw GS heeft toch adaptieve dempers? Je hebt al een mooie onafhankelijke wielophanging rondom (geen McPherson spul) als ik me niet vergis?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
@Higgie

Ik ga er niet mee op een circuit rijden. Hij zou echter naar mijn gevoel iets "strakker" mogen sturen. En daarbij zou een strutbar kunnen helpen. Zie: https://www.topendmotorsports.com/l...g/ultra-racing/front-strut-tower-bar-5175.php

ultra-racing-lexus-gs350-front-strut-tower-bar-5175.jpg


@D43m0n

De bedoeling van zo'n ding is dat de plaats van de bovenste bevestiging van de veerpoten stabiel blijft. Aan de achterkant van de auto is dat meestal geen probleem, aan de voorkant is dat door de "open constructie" veel moeilijker te realiseren. Bij iedere volgende versie van een auto beweert de autofabrikant dat de stijfheid van de carosserie is verbetert - een verholen uitleg dat het dus daarvoor onvoldoende was :) Natuurlijk merkt niet iedereen dat - totdat je de in principe"open doos" constructie van een voldoende starre afsluiting voorziet.

Zie bijvoorbeeld: https://www.autoblog.nl/nieuws/tech...:~:text=De strut bar zorgt ervoor,Niet per se

In principe zal een strutbar inderdaad geen invloed hebben op vering en demping - zij het dat de bovenste van de bevestigingen van de veerpoten zich minder t.o.v. elkaar kunnen gaan bewegen. Die beweging is natuurlijk al minimaal, maar zou eigenlijk volkomen star moeten zijn.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
458
63
Ah, in dat artikel staat ook:

De techniek wordt voornamelijk toegepast bij auto’s met MacPherson-veerpoten.

MacPherson-ophanging wordt voornamelijk toegepast in goedkopere en dus vaak ook minder snelle auto’s
En bij de conclusie:

Bij sneller bochtenwerk in een auto met stijvere vering in een MacPherson-setup kan het dus wel degelijk een verschil maken, maar dan vooral in gevoel en niet per se in pure snelheid.
De GS heeft double wishbone wielophanging op de vooras als ik me niet vergis, beter is er niet. Als je op zoek bent naar een strakker stuur gevoel zijn er veel componenten die een rol kunnen spelen daarin. Ten eerste de banden en de spanning daarvan. Dan kun je nog een wereld van verschil krijgen bij de juiste uitlijning. Maar let op, niet elke auto kan volledig op alle dimensies uitgelijnd worden. Bij een MX-5 bijvoorbeeld kan dat dus wel, maar bij menig personenauto niet zo uitgebreid als bij sportauto’s. Een goede uitlijning alleen al kan het stuurgedrag van een MX-5 compleet veranderen (of vernaggelen). Een gemiddeld Lexus-stuurhuis is goed, maar niet zo scherp als dat van een BMW bijvoorbeeld. Ook dat speelt een rol in het geheel qua gevoel. En niet te vergeten: de massa van het voertuig en de positie van de motor t.o.v. de vooras. Ik weet niet precies waar de motor in een GS zich bevindt t.o.v. de vooras, maar om een extreem voorbeeld te noemen: de meeste Audi’s die de motor in lengterichting hebben liggen hebben die motor op of zelfs voor de vooras liggen. Dit drukt flink op de vooras en dat is prima voor grip, maar daarmee verandert zo’n Audi niet zo gewillig van richting als bijvoorbeeld mijn eigen IS250. Ik had een A4 met zware V6 diesel, dat is nogal een verschil. Een laatste onderdeel dat invloed heeft op stuur gedrag is de stabilisatorstang. Daar zijn verschillende soorten in die overhellen tegen kunnen gaan, dat kan ook een scherper stuur gedrag opleveren maar vaak ten koste van comfort.

Ik denk dat je banden, de juiste bandenspanning en een goede uitlijning al het nodige kunnen doen voor je. Uitlijning is wel een specialisme dat niet elke banden boer goed onder de knie heeft. Ik heb mijn MX-5 een keer weggebracht naar Madeno Racing in Tholen. Zij kunnen ook een uitlijning voor je verzorgen. Ik heb geen idee wat zoiets zou kosten, vragen staat vrij. Zij kunnen ook adviseren in een banden keuze die daarbij past. Ik heb in 2020 uitgebreid contact gehad en heb vele vragen gesteld, alles werd begrijpelijk en uitvoerig uitgelegd. Ik heb mijn MX-5 daarheen gebracht en heb daar totaal geen spijt van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
845
113
Wil je strakker sturen? Dan zou ik voor nieuwe rubber bussen gaan. Zeker bij een iets oudere auto kunnen ze al iets uitgelubberd zijn.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Ik lees allerlei beschouwingen over al of niet gedeeltelijk gesleten onderdelen, wieluitlijning en stabilisatorstangen. Zeker interessant, maar niet direkt een antwoord op de oorspronkelijke vraag ("kan monteren van een strutbar zinvol zijn"/"heeft iemand daar ervaring mee")

De auto is weliswaar "oud" (ca. 10.5 jaar, en nog net geen 100.000 km) maar ik heb niet het idee dat er met de uitlijning, scharnierpunten in de voorwielophanging, de mate van overhellen in bochten , de vering en de demping iets mis is - en een strutbar monteren zou daarop ook geen invloed hebben. Het gaat mij puur om een aanpassing van de stijfheid van de carosserie - het beter op zijn plaats houden van de bovenste bevestiging van veer en demper.

In principe kan tussen die twee bevestigingen een heel kleine beweging mogelijk zijn en een strutbar zou dat kunnen verhelpen. Als je naar het betroffen plaatwerk kijkt, dan ziet dat er zeker al stevig uit, maar het blijft een constructie die in onder bepaalde omstandigheden een kleine relatieve beweging mogelijk maakt.

De vraag blijft dus: "heeft iemand daar ervaring mee - met een GS gen 4 of met een andere auto.
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
95
55
18
Hi Romke, leuke vraag!

Denk dat de bredere beschouwingen ook komen door je genoemde onderliggende vraag "Hij zou echter naar mijn gevoel iets "strakker" mogen sturen."? Gezien je mooie technische reacties in andere draadjes, vermoed ik dat we juist met jou dan ook een goede brainstorm hierover kunnen hebben, wat daarvoor het beste effect op jouw 4GS 450h zou hebben?

Wat ik hier lees en uit ervaring weet:

1. Een veerpootbrug: heb er ooit eentje uit een Porsche 968 gesloopt: die was al stijf genoeg en ik wilde juist in het NL verkeer dat tikje meer comfort. Was moeilijk te voelen het verschil hoor.

2. Banden: diezelfde 968 van oude banden (knetterharde Runflats die er niet onder hoorden en hele oude B-merk) naar gloednieuwe Michelin PS4. Wat een verschil: én meer comfort (nieuwer, zachter rubber en geen RFT) maar óók veel scherper sturend, heb nog nooit zo'n duidelijk sturende auto gereden.

3. Rubbers van jouw 100k GS zullen nog niet compleet uitgelubberd zijn, mag ik hopen. Al is daar wel écht alles voelbaar (mijn eerste 968 heb ik die laten vervangen, wauw wat een verschil, net als de banden bij de 2e!). In sportwagenland vervangen ze vaak ook originele rubbers door stijvere "race-exemplaren" voor een strakker stuurgevoel, ik dacht nylon i.p.v. rubber. Wel ten koste van comfort, maar schijnt echt veel uit te maken in stuurgevoel.

4. Stabilisatorstang is ook vaak gedaan, zeker als er een OEM-alternatief bestaat (een GTI-stabi op een standaardgolf, zeg maar). Ik kan me voorstellen dat de GS-F met zulke dikkere/stijvere stabi's is uitgerust, zou dat plug-n-play uit te wisselen zijn)?

5. En wat ik vast nog vergeten ben...???

Dus... wil je strakker sturen, of wil je een veerpootbrug? :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Wat ik hier lees en uit ervaring weet:

1. Een veerpootbrug: heb er ooit eentje uit een Porsche 968 gesloopt: die was al stijf genoeg en ik wilde juist in het NL verkeer dat tikje meer comfort. Was moeilijk te voelen het verschil hoor.

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen "stijfheid" en "comfort". Door verwijdering van een veerpootbrug komt er een zekere "losheid" tussen de veerpootbruggen, maar dat moet je niet verwarren met "comfort". Het comfort wordt bepaald door de stijfheid en de karakteristiek van het veersysteem en de manier waarop dempers op veerbewegingen reageren en niet te vergeten de wielbasis.
2. Banden: diezelfde 968 van oude banden (knetterharde Runflats die er niet onder hoorden en hele oude B-merk) naar gloednieuwe Michelin PS4. Wat een verschil: én meer comfort (nieuwer, zachter rubber en geen RFT) maar óók veel scherper sturend, heb nog nooit zo'n duidelijk sturende auto gereden.
Dat verbaast me niet. Banden vormen een belangrijk onderdeel van het tweedelige veersysteem (veer en zijkant van de band) en de zijwanden van de Michelins zullen een stuk soepeler zijn geweest dan de RFT's. Dat een ander type band kan aanvoelen als een relatief nieuw en goed ingelopen paar schoenen is dus niet zo gek. Bij banden slaan fabrikanten vaak twee verschillende wegen in: bij het ene type zo veel mogelijk comfort door relatief zachte zijwanden, bij een ander type relatief harde zijwanden die mogelijk iets meer grip en stuurprecisie geven. Het is altijd een compromis: uiteindelijk wil je dat een band veel grip heeft en weinig slijt en in hoeverre dat lukt kan daarnaast ook sterk per auto varieren. Sommige bandenleveranciers slagen daar erg goed in, andere wat minder. Voor specifieke autotypen worden door bandenleveranciers aan de autofabrikant aangepaste uitvoeringen geleverd die dan op de betroffen auto een compromis vormen dat beter aansluit op de wensen van de autofabrikant dan met een "universele" band kan worden verkregen.
3. Rubbers van jouw 100k GS zullen nog niet compleet uitgelubberd zijn, mag ik hopen. Al is daar wel écht alles voelbaar (mijn eerste 968 heb ik die laten vervangen, wauw wat een verschil, net als de banden bij de 2e!). In sportwagenland vervangen ze vaak ook originele rubbers door stijvere "race-exemplaren" voor een strakker stuurgevoel, ik dacht nylon i.p.v. rubber. Wel ten koste van comfort, maar schijnt echt veel uit te maken in stuurgevoel.
Die harde kunststofrubbers zijn inderdaad zeer "voelbaar". Prima op een circuit wellicht, maar voor een auto voor dagelijks gebruik qua comfort niet aan te bevelen. Ook hier kiest de fabrikant voor een compromis: de rubbers in je wielophanging zijn eigenlijk scharnieren die een kleine hiekverdraaiing mogelijk moeten maken en zijn min of meer vergelijkbaar met een torsiestabillisator met een relatief lage stijfheid. Vroeger gebruikte men stalen pennen in bronzen bussen voorzien van een smeernippel. Dat was duurder en vroeg regelmatig onderhoud ("doorsmeren") maar werkte duidelijk beter
4. Stabilisatorstang is ook vaak gedaan, zeker als er een OEM-alternatief bestaat (een GTI-stabi op een standaardgolf, zeg maar). Ik kan me voorstellen dat de GS-F met zulke dikkere/stijvere stabi's is uitgerust, zou dat plug-n-play uit te wisselen zijn)?
Geen idee of die zouden passen. Als dat het geval zou zijn denk ik niet dat het daarmee lekker rijden is. Een stabilisatorstang dient om het overhellen in bochten te beperken. Bij de GS-F zal het hogere gewicht van de V8 en de wens tot minder overhellen waarschijnlijk om een meer torsiestabilie uitvoering vragen, maar bij een "comfortlimousine" als de 450h zal het waarschijnlijk te veel van het goede zijn.
5. En wat ik vast nog vergeten ben...???

Dus... wil je strakker sturen, of wil je een veerpootbrug? :cool:
Ik wil het rijgedrag van een Citroen Xantia Hydractive II in combinatie met een langere wielbasis - die langere wielbasis heb ik al standaard :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
845
113
Op meetings van lang geleden waren "IS 200 compressorboys" met zo'n strutbar aanwezig. Misschien is er nog eentje hier lid en kan deze wat meer vertellen over de veranderingen?
En anders moet je even langsgaan op het BMW-forum (uche) daar zijn er genoeg..
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en ErwinJDM

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Romke: een Xantia met H2 en langere wielbasis... ik heb nog een XM met H2 voor je. Ja zelfs een werkend H2! ;)
Mmmm, toen ik mijn huidige GS kocht heb ik zitten aarzelen tussen de GS450h en een "als nieuw" gerestaureerde DS 23 van de laatste jaargang. Uiteindelijk heeft het gezond verstand gewonnen, qua prijs zat er tussen beide nauwelijks verschil. Mijn vader heeft er destijds een viertal gehad en de rijervaring met die auto's staat me nog steeds bij.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Welke wielen heb je momenteel? Ik heb de 18" 'knijper" wielen voor de winter, maar met de 19" GS F wielen met Pilot Sport's stuurt de auto aanmerkelijk strakker.
 

Bijlagen

  • 2023-10-31 09.46.50.jpg
    2023-10-31 09.46.50.jpg
    3 MB · Weergaven: 44
  • Foto 14-03-2021 11 35 47.jpg
    Foto 14-03-2021 11 35 47.jpg
    8,2 MB · Weergaven: 46