Subtiel verlagen

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
618
60
28
Hi,

Na 1,5 jaar nog steeds blij te zijn met m'n IS, moet ik toegeven dat de IS (vooral achter) wat hoog op z'n pootjes staat. Aangezien ik me heb voorgenomen om de IS zo stock mogelijk te houden en alleen subtiele tweaks toe te laten, ben ik opzoek naar een een veren-set die de auto subtiel wat cm'/mm' lager maakt. Ik heb er momenteel er 5-spaaks 17 inchers staan.

Niet onbelangrijk; ik vind het comfort van de huidige veren wel prima, misschien kan het achter iets stijver, maar om stuiterend over de weg gaan, gaat me wat te ver. Ik ben een beetje op zoek naar best-of-both-worlds.

Wat kunnen jullie me aanraden?
 
Hallo,

Ik heb hier nog TTE lowering springs liggen (met attest), en in goede staat, dit zijn veren van Toyota.
Ze zijn maar even gemonteerd geweest, daarna is er een schroefset geplaatst.
Dit zal een verlaging van ongeveer 30mm geven.
Als je ge?nteresseerd bent laat je maar iets weten.
 
In hoeverre boet je met de TTE lowering springs in op comfort? Die 30 mm zal achter goed gaan, alleen twijfel ik over de voorkant. Rondom m'n woonplaats hebben we aardig wat krengen van drempels waar ik me soms wel eens op verkijk en zo de voorbumper en straat innig contact maken. Wellicht zijn de TTE Springs stijver (meer N/mm inslag). M'n budget is niet heel ruim, gezien wij een kleine krijgen binnekort. Ook wat dat betreft is een zekere mate van comfort wel belangrijk. Maar volgens mij zitten de originele veren er nu nog onder, dus vervanging is misschien wel wenselijk.
 
Voor de drempels zou ik niet zoveel schrik hebben, ze zullen inderdaad wel wat stijver aanvoelen.
Dat is voor de wegligging dan ook weer positief natuurlijk.
Stuur me maar een pm als je ge?nteresseerd bent, we komen wel een prijs overeen.
 
Verlagen kan met diverse veren en grootste verschil tussen de veren is de kg waarde. De ene veer heeft bijvoorbeeld een kg waarde van 4 en een andere van 10. 4 is dan zwabberen en 10 is stuiteren.
Zou verlagingsveren zoeken die de standaard waarde van je auto hebben, zit je lager met hetzelfde veercomfort.
Dus moet je gaan uitzoeken welke waarde qua kg de standaard veren hebben en weet niet of je een automaat hebt of schakel (ik schakel want heb een IS200 Sport) maar dat zijn andere veren.
 
Ik heb ook een schakelbak (IS200 Exec). Ik zal even nagaan wat de huidige veren doen qua kg/mm en wat daar een beetje bij past. Ik denk dat de TTE's daar wel aardig in buurt bij komen.
 
Ik zag overigens op het net dat de TTE verlangingsveren, eigenlijk Eibach Pro Kit veren zijn, maar dan met een ander stikkertje. Of is dat onzin?
 
Vervanging van de veren en evt. dempers naar het najaar verplaatst. Wellicht komt het net zo dat ik direct winterbanden er onder kan zetten waardoor ik het uitlijnen en balanceren in een keer kan doen. Wordt dus nog vervolgd.

Mocht het zo zijn dat ook de dempers vervangen dienen te worden, dan is misschien een schroefset gunstiger. Welke schroefsets raden jullie aan, met in gedachte nemend 30 mm verlaging en enig behoud van comfort (voorkeur comfort gaat boven sportiviteit).
 
heb een BC coilover set eronder zitten en nu 4100 km gereden.. geweldig, bij slecht wegdek je zet de demping wat zachter en nergens last van gehad...
voor een mooi prijsje bij showoff gehaald via het lexusforum heb je er ook nog een korting.
 
Jeroen zei:
heb een BC coilover set eronder zitten en nu 4100 km gereden.. geweldig, bij slecht wegdek je zet de demping wat zachter en nergens last van gehad...
voor een mooi prijsje bij showoff gehaald via het lexusforum heb je er ook nog een korting.

Goed om te weten dat de set ook met slecht wegdek goed overweg kan. Is het comfort met zachte demping instelling vergelijkbaar met de standaard veren, of zit daar nog wel veel tussen? De BC racing begint bij mij steeds meer plusjes te krijgen boven een Eibach Prokit met gele Koni's.
 
ik heb eigenlijk nooit helemaal op standaard veren gereden maar ik vind hem nu net zo goed veren als standaard dempers met apex veren :)
 
Ik zou ook voor de bc kit gaan. Ik heb hem zelf ook en bevalt super.
Met demonteren van de orginele schokbrekers moet je zorgen dat je voor de auto helemaal van de grond hebt dus links en rechts en achter het zelfde omdat je stabilisator stang alles weer omhoog probeert te duwen.
Achter moet je opassen want je kunt de auto niet blokkeren op de voor wielen.
 
yep of een 2 kolomsbrug gebruiken ook altijd makkelijk. ik vond het goed te doen om ze te vervangen maar had ook een ervaren monteur bij de hand :)
 
Achter m'n huis bevindt zich een schuur met brug waar dat kan. Is voor enkel het demonteren van de standaard dempers en velgen ook een veerklem/veerspanner nodig? Het lijkt mij logisch dat voor de montage van de schroefset dit sowieso niet nodig is. Ik ben niet een heel ervaren klusser als het om auto's gaat, dus zal wat kennis en kunde naast me regelen.

@jeroen; Tijdens je trip, heb je toen je demping naar zo zacht mogelijk geschroefd? Of had je nog wat 'comfort' over?
 
Bij mij staat de BC-set op medium (16 clicks) en mag achter iets harder naar mijn smaak.

Als je de BC set eronder gaat zetten is het redelijk simpel en met zn tweeen makkelijk te doen (kan ook in je eentje). Je hoeft niet eens je remschijven los te halen. Geen veerklemmen nodig; die heb je pas nodig als je de veren wilt vervangen, dus de oude schokdempers weer wilt gebruiken met nieuwe veren.

Kijk in mijn topic voor foto's van voor en na (op 1/3 vd pagina):
viewtopic.php?f=14&t=2245&start=75

Korte omschrijving:
1. Auto opkrikken, alle 4 wielen los vd grond (geen gewicht op de ophanging)
2. Wielen eraf halen
Per kant:
3. bevestiging remleiding op de schokdemper losmaken
4. endlink loshalen op de stabilisatorstang (zie ingespoten deel op mijn foto) en wegdraaien
5. onderste bout in de schokdemper losmaken en verwijderen
6. moeren bovenop de schokdemper verwijderen (in motorruimte/ kofferbak achter de zijbekleding)
7. schokdemper met veer en al aan de onderzijde uit de beugel schuiven en voorzichtig langs de remleiding weghalen langs de kant waar eerst de endlink in de weg zat.
8. BC coilover in omgekeerde volgorde monteren.

Voor de achterophanging geldt hetzelfde. Bij de achterste veerpoot hoeft de endlink in de onderste draagarm volgens mij niet eens los - je moet de ophanging naar beneden trekken om de veerpoot eronder vandaan te kunnen trekken. Ook moet je de "geleidingskoker" waar de originele schokdemper in zit weghalen. Zet de bout weer terug in het oude gat, zodat deze dicht is. De originele achterste veerpoot heeft een omgekeerde constructie tov de BC poot.

Succes! :)
 
Wow, thanks voor de How-To-Do! Hier ga ik het wel goed mee redden. Wanneer de veren en demper er onderuit liggen, is het nog aan te raden om direct andere onderdelen preventief te vervangen? Opzich zie alles er nog goed uit en kan ik nergens speling ontdekken. Alles nog superstrak.
 
ThinlaneT zei:
@jeroen; Tijdens je trip, heb je toen je demping naar zo zacht mogelijk geschroefd? Of had je nog wat 'comfort' over?

ik had begin van de reis op 14 staan (bij 0 hard en 30 zacht), daarmee heb ik in Nederland geen problemen met de weg en in Duitsland ging het aardig. en in Sloveni? heb ik hem om 18 gezet en toen was er meer dan genoeg comfort om de ergste gaten in het wegdek op te vangen :) . daarna had ik nog 12 klicks over maar daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt omdat hij zo al perfect dempt.