Swaybar Lexus IS200 Voorzijde? Graag jullie advies

rolo

Nieuw hier
29 okt 2010
16
0
0
Hi guys,

Ondanks dat we jullie lexussen inmiddels aardig goed kennen hebben ook wij soms vraagtekens hier bij Showoff Imports.
Nu bijvoorbeeld met de swaybar voorzijde; We hebben deze leverbaar van Ultra Racing maar zij geven de RS200 op. Tevens een 2e model voor de IS300 3.0.

De IS200 wordt niet genoemd maar soms is dat enkel omdat ze bij de fabriek nooit de beschikking hadden over dit type auto om te passen.

De vraag aan jullie als kenners: Wat is het verschil tussen een swaybar aan de voorzijde van een RS200, IS200 en IS300 ? iemand tekeningen/foto's die kunnen helpen hierbij?

Thanks!

Ronald.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Van wat ik erover kan vinden (vluchtig) is dat de pasvorm gelijk lijkt te zijn. Het zou dan voornamelijk te gaan om de dikte van de stabilisatorstang. Standaard 'stabilizer bar' IS200 is iets van 26mm.

Partnummers is200/300 zijn verder gelijk, met uitzondering van de RS200, respectievelijk 48811-51010 en (RS) 48811-53010. Overigens poppen alle nummers op 't net op als 'uitwisselbaar'. Het lijkt wel of er in oplopende jaren, tot 2000 en vanaf 2001, verschillende diktes bestaan, maar dat gaat om een een millimeter lijkt het. Waarbij de RS (in ieder geval tot 2000) een iets dikkere stang had dan de IS. Kan heel goed zijn dat de IS300 dat ook heeft.

Ik kan zo snel ff niet bij mijn specs, vandaar een voorlopige indruk, maar wellicht kan een forumlid e.e.a. bevestigen/bestrijden, anders probeer ik er later nog even op terug te komen.
 
Laatst bewerkt:

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
@ Rolo.
Dat wilde ik dus ook weten. Ik heb een IS 300 SportCross en heb wel interesse in zo'n swaybar. Maar weet niet of die van jullie/ UR past. Is de diameter voor de IS300 hetzelfde als de swaybar voor de RS200?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Passen gaat ie wel doen, maar er zit inderdaad verschil in diameters. Ik ga kijken of ik die gegevens nog kan vinden
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Dit is wat ik op een andere forum vond:
Anybody measured their RS200 sway bars diameters? especially Tiptronics?

My tiptronic has a lot of roll when cornering hard but when i measured the thicknesses of the bars they don't seem to compare with normal IS200 sway bars that are being discussed here...

FRONT = 28mm

REAR = 16mm

black in colour so I'm presuming they are factory fit ... maybe hollow though, i don't know ... anybody else measured their original sways ?

Whats sways are recommended for Tiptronics?


Maar dit is voor de automaat Altezza RS200 ik weet niet of er een verschil is met de handbak, wil het best opmeten, maar heb geen schuifmaat bij de hand...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als je zoekt naar de RS handbakversie (2001) kom je weer dezelfde nummers tegen, alleen die ID getallen wijken af. Denk niet dat daar al teveel verschil in zal zitten qua diameter/millimeters, aangezien je dan het onderstuur gedrag nogal wijzigt.
48811BAR, STABILIZER, FRONT
48811-51010ID=26.5
48811-53010ID=27.2
 
Laatst bewerkt:

rolo

Nieuw hier
29 okt 2010
16
0
0
Bedankt heren, al een stuk wijzer zo! De meeste aftermarket bars zijn zo ie zo dikker. En in tegenstelling tot de originele vaak niet HOL maar massief staal, dus totaal ander gedrag/stijfheid.
De ultra bar is 29mm massief.

Ultra zelf geeft op:Altezza AS200 98+ en RS200 beide dezelfde swaybar voorzijde. Mij lijkt, zeker met bovenstaande info de IS dan ook hetzelfde maar vandaar dus dit topic.
Iemand die het eens wil proberen? In de vorm van: Aanschaf tegen 30% korting, als hij past heb je een goede deal, als hij niet past mag hij terug, geld terug en heeft het je alleen tijd en eventuele verzendkosten gekost en zijn wij zo ie zo zeker van onze zaak. Zit wel een forse levertijd op (in tegenstelling to zowat ALLE andere lexus Ultra Racing producten). Kan dit eenmalig aanbieden aan eerste die toezegt.

 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
zelfs met korting is het mij op dit moment wat te duur anders had ik 1 voor de Tezz gescoord... Willem, laat je ons je bevindingen weten?
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Jah laat ik zeker weten. Maar heb nog niks gehoord. Je krijgt niet automatisch een mail, als iemand je een pb heeft gestuurd. Dit moet je instellen.. ik weet niet of iedereen dat weet.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Sinds ik nu dagelijks 2 uur in m'n IS200 vertoef, valt het mij op dat hij flink overheld in bochten. Meer dan voorheen zo voelt het. Ook anderen vielen dit op. Zover ik weet zit de originele stabilisatorstang na 200k km er nog op. Is het raadzaam om deze te vervangen (met originele specs of wat dikkere sport swaybars)? Kunnen het ook de rubberen bushings zijn die aan vervanging toe zijn? Wat is jullie ervaring met de verschillende aanbieders. Ik heb gelezen dat de stabilisatorstang niet al te veel impact heeft op het veer/demper comfort. De standaard (oem) setup die er nu op zit vind ik prima voor de voornamelijk snelwegkilometers die ik maak.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
zoals genoemd lijkt voor bij alle modellen wel hetzelfde. Als je kijkt naar achter zit er wel verschil. Volgens mij heeft de sport uitvoering een andere vorm. En is ook wat dikker dan de gewone is200
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Ik heb niet het idee dat er iets mis is met de uitlijning. Ik kan (bij wijze van spreken) op een recht stuk m'n handen van het stuur halen en toert de auto mooi recht door, ook bij remmen. Ook het camber lijkt nog goed, geen ongelijke slijtage of vreemde offset. Ik heb eigenlijk het idee dat de auto meer roll heeft in bochten, maar misschien komt dat ook omdat ik er nu erg op let. Het wil uiteraard ook niet zeggen dat met een dikkere swaybar dit opgelost is. Grip is naar mijn rijstijl nog dik voldoende en ik begreep dat met een dikkere sway bar je doorgaans ook wat meer onderstuur genereerd.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nee, je uitlijning klinkt prima. Hooguit zou je uitlijning invloed kunnen hebben op rechtuit stabiliteit (vermindert), of dat bochtenwerk verbetert (nerveus). Dat doet verder niets af aan het overhellen.

Dikke swaybar is idd niet automatisch een succesverhaal. Naast onder- en overstuur loop je ook kans dat een wiel gelift wordt in harde bochten en bandcontact flink afneemt door de verhoogde druk. M.a.w, de hele setup, swaybar, vering, ET wielen, etc, behoort zorgvuldig op elkaar afgestemd te zijn, alsmede op het type wegdek. Eigenlijk altijd een soort compromis. Zelf heb ik gemerkt dat b.v. ET van de wielen (staan bij mij verder naar buiten dan standaard ET) ook behoorlijk impact heeft op rolgedrag, net als type band.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
M'n huidige velgenset hebben een andere ET waarde (wielen staan iets meer naar buiten) dan de originele 5 spaaks. Met deze 5 spaaks had ik er ook Bridgestones Potenza's onder met wangen waar nauwelijks speling op zat. M'n huidige set heeft Fulda's + Dunlop Sport Maxx TT met aanzienlijk 'slappere' wang. Echter, dit setje velgen heb ik er al een paar jaar opzitten en nu een half jaar de Fulda's er op. Naar mijn gevoel is het overmatig overhellen pas van de laatste 2, 3 maanden.... Ik ga dit weekend eens de rubbers van de stabilatoren bekijken, wellicht zijn deze wel aan vervanging toe.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Grote kans dat die inmiddels zacht of versleten zijn. Kan ook schelen door ze bijvoorbeeld door polyurethane rubbers te vervangen.