Tankklepje springt niet open

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
705
142
43
Ik stond net bij het tankstation om de IS nog even vol te gooien, maar ik merkte dat het tankklepje niet open wilde gaan. Dus ben uiteindelijk maar naar huis gereden en heb het thuis even met hulp van mijn vriendin geprobeerd, als je dus trekt aan het klepje terwijl je de hendel openhoudt (of er iets tussen duwt dus) gaat die wel open. Hij veert dus niet meer naar buiten. Dit is pas de eerste keer tanken en toen ik 'm kocht is 'ie voor mijn neus volgetankt, dus toen functioneerde het wel nog. Als ik het klepje open heb staan,z ie je dat het pinnetje wel naar binnen gaatals je aan het klepje trekt, dus dat functioneert wel, alleen het naar buiten veren functioneert niet.

Ik was even aan het Google'en op dit probleem en kwam bij de volgende link uit: http://my.is/forums/f87/gas-tank-lid-wont-open-166440/ Ze hebben het hier over een "popper spring", welke veer beodelen ze nu precies, kon namelijk niets ontdekken net. Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen? Ik krijg nu wel de klep open met een omweg, maar het is natuurlijk fijn als het meteen werkt ;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Bij mij (gs300) zit aan de binnenkant (bij scharnier) van het tankklepje een soort dunne stalen V-strip gemonteerd. Hierdoor 'veert' de klep naar buiten.

Bij de IS zal het gelijk zijn, schat ik zo. Wellicht is deze V-strip gebroken, of te ver ingedrukt, waardoor er geen spanning meer op staat. Je kunt het dan voorzichtig, heel voorzichtig, ietsje naar buiten buigen.

Hopelijk is dat het.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
705
142
43
Ah, thanks, ik zal vandaag nog eens kijken aals er nog wat licht is. In het donker met een zaklampje kon ik niet echt een soort veer ontdekken namelijk.
 

s1009550

Actief
24 dec 2010
168
0
0
GPS-10 zei:
Bij mij (gs300) zit aan de binnenkant (bij scharnier) van het tankklepje een soort dunne stalen V-strip gemonteerd. Hierdoor 'veert' de klep naar buiten.

Bij de IS zal het gelijk zijn, schat ik zo. Wellicht is deze V-strip gebroken, of te ver ingedrukt, waardoor er geen spanning meer op staat. Je kunt het dan voorzichtig, heel voorzichtig, ietsje naar buiten buigen.

Hopelijk is dat het.

Klopt! Ik had precies hetzelfde probleem bij mijn Lexus toen ik de 1e keer wou tanken. Ik heb er toen een nieuwe stripje tussen gezet waardoor de spanning weer voldoende was om het tankklepje naar buiten te duwen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
705
142
43
s1009550 zei:
GPS-10 zei:
Bij mij (gs300) zit aan de binnenkant (bij scharnier) van het tankklepje een soort dunne stalen V-strip gemonteerd. Hierdoor 'veert' de klep naar buiten.

Bij de IS zal het gelijk zijn, schat ik zo. Wellicht is deze V-strip gebroken, of te ver ingedrukt, waardoor er geen spanning meer op staat. Je kunt het dan voorzichtig, heel voorzichtig, ietsje naar buiten buigen.

Hopelijk is dat het.

Klopt! Ik had precies hetzelfde probleem bij mijn Lexus toen ik de 1e keer wou tanken. Ik heb er toen een nieuwe stripje tussen gezet waardoor de spanning weer voldoende was om het tankklepje naar buiten te duwen.

Waar had je dat stripje vandaan? Van de Lexusdealer?
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
705
142
43
Zojuist dus even gekeken, maar bij mij ontbreekt dat hele veertje volledig. Zou het er dan bij het tanken bij het afleveren uit zijn gevallen toevallig? Hmmm... Is dit een standaard Toyota-onderdeel, of moet je hiervoor speciaal naar de Lexus dealer? Nu zit die in Sittard toevallig wel tegenover mijn werk waar ik morgen mijn laatste werkdag heb en dus ook alle spullen moet inleveren, maar als ik bij de Toyota garage hier in het dorp terecht kan, vind ik het ook prima.

Edit: Als het goed is, moet ik dus zoiets hebben: http://www.autozone.com/autozone/access ... ier=715893

En dat is zo te zien gewoon bij de Toyota dealer te krijgen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wellicht eraf gestoten of gebroken door de tankslangtuit..

Lijkt mij een nogal standaard onderdeel en conform partnummer geschikt voor Lexus/Toyota t/m 2006.

Het is een vaak voorkomend euvel, dus wellicht staat er bij beide dealers een pot vol met die dingen. Sommige dealers doen er kennelijk niet moeilijk over en geven zo'n ding voor nop mee (las ik ergens).

Als het toch naast je werk zit... Of even telefonisch informeren..
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
705
142
43
GPS-10 zei:
Wellicht eraf gestoten of gebroken door de tankslangtuit..

Lijkt mij een nogal standaard onderdeel en conform partnummer geschikt voor Lexus/Toyota t/m 2006.

Het is een vaak voorkomend euvel, dus wellicht staat er bij beide dealers een pot vol met die dingen. Sommige dealers doen er kennelijk niet moeilijk over en geven zo'n ding voor nop mee (las ik ergens).

Als het toch naast je werk zit... Of even telefonisch informeren..

Ik rijd er straks gewoon even langs, die dealer was vroeger zelfs een klant van ons bedrijf ;) Dus heb daar destijds nog door het magazijn, werkplaats, showroom gerend en zo. VAndaag mijn laatste werkdag bij de huidige werkgever, dus toch tijd zat om even langs te gaan :)
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
705
142
43
Straks dus even bij de Lexusdealer binnengelopen, maar ze hadden het onderdeel niet op voorraad, dus dat ga ik morgen even bij de lokale Toyota garage bestellen aangezien ik komende tijd niet meer in de buurt kom. De medewerker heeft me wel het onderdeelnummer meeggegeven.

Voor diegenen die het willen weten, het kost: ? 6,05 en is onderdeelnummer 77360-12080