Testrit Q5 en A6

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Vandaag eventjes gereden met de Q5 2.0T en de A6 2.8FSI.

Om eerlijk te zijn zijn het beiden mooie auto's, maar motorisch mist het nodige. De 2.8FSI om te beginnen heeft een vermogen van..... 190PK..... Daar kwam ik pas na de testrit achter nadat ik bij de verkoper toch maar even geinformeerd had of die auto in orde was. Vooral de acceleratie boven de 100km/h is triest te noemen. Na de verkoper hiermee geconfronteerd te hebben, was zijn reactie dat ik de triptronic flippers moest gebruiken. Geloof me we hebben dat geprobeerd, maar ik mis echt vermogen.

De Q5 was iets agressiever, veel geluid en springt van zijn plek. Maar ook deze is boven de 100 traag. De Q5 was wel leuk rijden.

Wat Audi heel goed voor elkaar heeft is de zitpositie. Het navigatie systeem en het instellen van de opties zijn goed bij Audi, maar de bediening soms omslachtig.

Hoe dan ook, het was leuk even met deze auto's te rijden, maar om mijn Lexus tegen deze auto's in te ruilen....Nee.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Apart ik had verwacht dat die auto's wel hun mannetje zouden staan met deze motoren.

Maar vergis je niet, die japanners weten echt wel iets van overbrengingen af en hoe ze het efficient moeten maken. Het LS-je heeft ook niet bar veel vermogen voor z'n rijklaar gewicht van 1800-1900 kg. Maar boven de 100 is het een heerlijke auto.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Naturrlijk staan zij hun mannetje wel, de 3.2FSI in de A5 heeft bijvoorbeeld wel boven de 250pk. Alleen hebben ze bij de A6 geen 3.2 fsi, maar een 2.8. En dit is echt er veel vermogens verschil.Waarom hiervoor gekozen is weet ik niet.

Wat wel apart is dat de autoverkopers daar doen alsof 190pk veel is. Dat is eigenlijk gewoon irri. Alles wat je zegt, weerleggen ze met een slecht argument, en dan komt de Audi indoctrinatie naar boven drijven.

De auto's zijn goed in elkaar gezet, dat kunnen die duitsers wel. Marketing technisch zijn ze gewoon over de top. En dat downsizen is dus ook echt niets voor mij.
 

Iggy

Actief
1 jun 2009
121
0
0
Jelmer zei:
Apart ik had verwacht dat die auto's wel hun mannetje zouden staan met deze motoren.
Heeft ook met je verwachtingen te maken, een A6 is van nature natuurlijk geen sportwagen. Wil je je A6 sportiever hebben dan heb je daar de S6 voor. Voor het extreme werk de RS6.

Dat en heeft Audi al de problemen met de kettenspanners van de 3.2 opgelost of heeft deze inmiddels weer 'n distributieriem i.p.v. ketting?

Hube zei:
Wat wel apart is dat de autoverkopers daar doen alsof 190pk veel is.
Tja, wat is veel, 190Pk voor 'n A6 is genoeg voor normaal rijden. Ik rijd dagelijks in de voorganger van de A6 namelijk de Audi 100 van 1993 (C4 model). De mijne heeft een 2.8 V6 van 175Pk met automaat en die vind ik vlot zat (wagen is 1400Kg). Er prestaties van een sportwagen van verwachten is natuurlijk onzin, het zijn reiswagens in eerste instantie.

Niet dat ik van de hedendaagse Audi gecharmeerd ben. :? Urgh.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hoi Iggy,

Juist omdat het een reiswagen is verwacht ik dat ie meer pit heeft in de range 100-140, misschien wel tot 160. Dat ie niet in 4 seconden naar de 100 zit, dat is niet erg.

Maar de +/- 1700kg naar de 100 doet hij wel snel.

Ik zag net dat het niet de 2.8 fsi die de 3.2fsi vervangen heeft, maar de 3.0tfsi. Met dat blok is ie een stuk sneller.:) Maar dan blaas je hem wel :)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Haha tja het zijn goede auto's maar misschien had je met iets te hoge verwachtingen naar de auto's gekeken :p, dus je teleurstelling zal ook wat eerder zijn. Maar inderdaad.. ik ben ook nog niet verkocht van audi's... OK De R8 mag wel voor me deur staan en met de RS5 zou ik ook niet klagen :p
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
waarom heeft hij de a5 ingeruild? :p was te hard geveerd?

X5 3.0 is te zwak voor zo een grote auto.... daar moet toch wel minimaal de turbo versie in, maar het liefst gewoon eeen 5.0 v8 :p