Tijd voor een upgrade?

Majootje

Nieuw hier
3 apr 2021
23
24
3
Hi Lexus forum members!
Lang geleden dat ik me hier heb voorgesteld, maar ik lees nog steeds met plezier mee op het forum voor nieuwtjes, weetjes en oplossingen. Ik ben nu alweer bijna 5 jaar bezitter van mijn CT200h (liefkozend Lexy) en rijd 'm met veel plezier, voor mij de fijnste auto die ik heb gereden. Maar toch kriebelt het!
Ik was al een tijdje aan het denken waar ik naartoe zou kunnen upgraden. Ik heb zitten kijken voor een hybride UX maar die zijn voor mij nu nog allemaal buiten mij budget.. nu heb gisteren in de UX300e van mijn schoonouders gereden en kwam er achter dat deze dus veel goedkoper zijn! Dat is vast om een reden dacht ik, en inderdaad las ik al wel dat het mbt elektrische auto niet de beste is. Maar ik wil zo graag Lexus blijven rijden en vind ze erg mooi, maar zou dit wel een logische keuze zijn...?
Of is het logischer om te kijken naar een nieuwere CT of een IS? Het is maar moeilijk om iets te vinden, ik heb nu een Luxury Line met ML audio en zou dit zo graag ook in een andere auto willen (maar wat niet kan, kan natuurlijk gewoon niet). Overstap naar volledig elektrisch is zeker een optie, maar ik moet daarvoor denk ik ook andere merken als optie gaan zien (Hyundai, Kia) misschien.

Ook vroeg ik me af of het moeilijk is om particulier een Lexus te verkopen? Mijn CT is uit 2011, Luxury line, nu 208k op de teller (onderhouden bij Lexus Eindhoven en Toyota Oss). Ik heb nooit zelf een auto verkocht (altijd ingeruild bij de aankoop van een nieuwe auto), maar is dit misschien anders omdat Lexus misschien toch meer een liefhebbers auto is?

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Marjolein

• Leuk
Waarderingen: Johno en Lexy
Leuk dat je aan het rondkijken bent! Maar ik zou eerst even naar je eigen gebruik kijken. Rijd je vooral korte stukjes of juist veel snelweg? En kun je thuis laden? Dat maakt echt verschil.

Persoonlijk zou ik eerder naar een IS300h kijken als je een echte upgrade wilt qua comfort en rust. Of een UX250h als je het SUV-gevoel fijn vindt maar geen gedoe met opladen wilt.

De UX300e is alleen logisch als hij echt bij je rijpatroon past. Anders lever je misschien meer in dan je denkt.

En je CT particulier verkopen moet echt wel lukken hoor, zeker met goede historie.

Succes met kiezen!

Ik verkoop zelf autos eigenlijk niet particulier. Ik heb het twee zal gedaan en was er klaar mee daarna. En ik heb respect voor de autoverkoper erdoor gekregen. Het was niet zo zeer de persoon die mijn auto kocht, maar de aanloop er naar toe. Veel telefoontjes en dan de handelaren die belden. "Wat wil je voor die auto", "auto niks meer waard, maar ik mooie prijs geven vriend". Ik weet niet hoe populair je auto is, maar bij populaire modellen gaat het snel. De opbrengst is ook hoger dan bij inruil. Zorg wel bij verkoop dat je een vrijwaring hebt en de sleutels pas geeft als je het geld in handen hebt. Bij mij was de eerste koper een jonge kerel, en bij de tweede kwam er een compleet leeg gezin aan de deur. Je kan wel selecteren uiteraard wie je auto koopt. Een handelaar of iemand die alles cash wil betalen wijs ik af. Overigens heb ik ook motors verkocht, dat laatste was altijd leuk en geheel geen gedoe mee gehad.

Wat @NielsWK stelt, je rij patroon maakt veel uit. Ik heb bewust voor een plug in hybride gekozen. Stilstaan om te laden vind ik niks. Als ik rij dan zijn het of hele lange stukken van in een ruk 240 km en soms zelfs bijna 500 km op een dag, dat gebeurt meerdere keren in de maand. Of ik rij korte stukken van 15km. De plug in hybride vond ik het best passende. Electrisch rijden is ook fijn, maar het heeft wat nadelen en zeker aan de straat opladen is duur en ook verwachte ik een stijging van de wegenbelasting. Als je alle extra verzonnen lasten (accijnzen, bpm, co2 heffing etc) wegdenkt dan is de auto op benzine veel goedkoper dan electrisch. In de huidige situatie is aan de weg laden duurder dan rijden op benzine. Afhankelijk van wie er aan de knoppen zit wordt het duurder of veel duurder. Men wil electrisch laten winnen, maar tegelijkertijd ook mensen nog auto kunnen laten rijden en geld binnen halen van electrische rijders.

Ik zou je rij de kosten berekenen tussen de opties en tijd die je kwijt bent. Met betrekking tot de kosten maak ik ook scenarios, 100% tarief wegen belasting en de prognose/plannen voor de accijnzen zou ik meenemen. De inruil prijs voor een electrische auto ligt vaak lager dan bij een hybride of benzine auto, maar onderhoud is weer wat minder.

Bedankt voor jullie reacties al!
Mijn gebruik van de auto is door thuiswerken (hybride) nu wel een stuk minder, ik ga 3 dagen per week naar kantoor, 30 km enkele reis; dat is het merendeel over de snelweg, maar soms (ofja, de helft van de tijd) rijd ik ook de helft binnendoor ivm files op de snelweg. Wij hebben eeen oprit, dus ik zou een laadpaal kunnen laten plaatsen (en volgens mij ook een 3-fasenaansluiting al, en zonnepanelen).

Mbt wegenbelasting vraag ik me inderdaad af hoe de toekomst gaat zijn voor elektrische autos... En ook inderdaad de inruilwaarde van een elektrische auto, het is natuurlijk nooit een investering, maar als ik nu zie wat je nog steeds voor een hybride auto betaalt vs een elektrische..

En mbt verkoop, ik snap je helemaal @HondaFan, dat is ook de reden dat ik zo twijfel... Ook het gezeik wat je er evt achteraf mee krijgt als er iets niet goed is...

• Leuk
Waarderingen: HondaFan
Ik zou zeker de optie om de CT in te ruilen bij een dealer open houden.
Mocht je een volgende auto een Toyota of Lexus zijn dan is de kans reeël dat ze net dat tikkie meer voor je CT willen geven.
En je de ellende van het particulier verkopen blijft je dan bespaard:
- Afspreken op een bepaalde tijd en dan niet of veel later op komen dagen
- Vreemde mensen over de vloer (of je moet op neutraal terrein afspreken bv een tankstation)
- Afkraken van je auto om een lagere prijs te bedwingen
- [ insert nog 100 nadelen ]

Toyota heeft uiteraard ook een heel scala aan auto's / opties voor je.
Groot / klein, hybrid. SUV, wagon...

Lexy houd het nog wel even vol die is net ingereden dus haast hoef je niet te maken ;-)

• Leuk
Waarderingen: Majootje
Ikzelf ben ook doorgegroeid van CT naar een IS, qua wegenbelasting en andere vaste lasten valt het te doen, geen ervaring met EV rijden.
Tsja soms lig ik ook in de spagaat om te kijken voor óf weer een CT (lekker compact en toch iets meer hufterproof in de randstad) of juist een GS/LS (vanwege AWD, meer opties, etc.).
Inruilen heb ik altijd gedaan via een (Bovag) garage.

Ik zou zeker de optie om de CT in te ruilen bij een dealer open houden.
Mocht je een volgende auto een Toyota of Lexus zijn dan is de kans reeël dat ze net dat tikkie meer voor je CT willen geven.
En je de ellende van het particulier verkopen blijft je dan bespaard:
- Afspreken op een bepaalde tijd en dan niet of veel later op komen dagen
- Vreemde mensen over de vloer (of je moet op neutraal terrein afspreken bv een tankstation)
- Afkraken van je auto om een lagere prijs te bedwingen
- [ insert nog 100 nadelen ]

Toyota heeft uiteraard ook een heel scala aan auto's / opties voor je.
Groot / klein, hybrid. SUV, wagon...

Lexy houd het nog wel even vol die is net ingereden dus haast hoef je niet te maken ;-)
Ja je geeft wel echt veel goede punten mbt het niet willen verkopen particulier. Ik denk ook dat ik me de rompslomp wil besparen! En ik kan zeker nog wel met Lexy even doorrijden, dus ik heb geen super haast! Het enige wat ik nu wel denk is dat ik er nu nog wel wat centen voor kan krijgen t.o.v. als ie nog meer KMs gata lopen...?
Toyota is ook zeker nog een optie! Maar toch blijft Lexus zo aanlokkelijk, alleen moet mijn portemonnee het ook aankunnen! Ik had nog een proefrit met de LBX gedaan toen ie net uitkwam, ook leuk om te rijden, maar helaas voor mij ook dus nog te prijzig als occasion.
Ikzelf ben ook doorgegroeid van CT naar een IS, qua wegenbelasting en andere vaste lasten valt het te doen, geen ervaring met EV rijden.
Tsja soms lig ik ook in de spagaat om te kijken voor óf weer een CT (lekker compact en toch iets meer hufterproof in de randstad) of juist een GS/LS (vanwege AWD, meer opties, etc.).
Inruilen heb ik altijd gedaan via een (Bovag) garage.

Heb je moeten wennen aan de IS? Ik heb altijd of een hatchback of een station gehad, nooit een sedan - lever je dan veel in op kofferbakruimte?

ik denk dat het een beetje uitkomt op of een upgrade naar een nieuwere CT (alleen kan ik niet goed vinden of nieuwere jaren ook de luxury line met ML hebben, zijn er denk ik niet veel van!), een IS250h, een UX300h (met veel op de teller).
Ik denk dat een UX300e misschien niet de beste optie is... hij zal wel om een reden niet meer te koop zijn in NL en mbt de reviews komt ie niet super uit de bus (maar misschien vooral doordat ie met uitkomen zo duur was?)

Heb je moeten wennen aan de IS? Ik heb altijd of een hatchback of een station gehad, nooit een sedan - lever je dan veel in op kofferbakruimte?
Ik heb in een ver verleden een Toyota Corolla gehad, op papier een hatchback maar leek qua uiterlijk en gebruik meer op een sedan:ROFLMAO:
Bij de IS was het niet zozeer wennen, alleen dat je een ruitenwisser mist op de achterruit. Dat compenseert weer met het feit dat de ruit schuiner afloopt, maar toch blijft er soms veel regendruppels, condens of sneeuw op liggen.
Bijkomend voordeel van de IS dat de achterbank alsnog deels neerklapbaar is. Je hebt wel nog de hoedenplank die gefixeerd is, maar je kan wel gerust een bouwpakket kwijt.
Grootste nadeel van de overstap (of voordeel als je van sportief houdt) wat ik recent heb ervaren is toch wel de achterwielaandrijving bij winterse omstandigheden.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
De IS heeft een flinke kofferruimte, enige wat de CT wel had en de IS niet, was de dubbele laadvloer, dat vond ik weleens jammer. Onder de laadvloer had de CT (ik weet niet of ze dat allemaal hebben) nog een flinke kunststofbak, waar alles in kan wat je weleens nodig hebt zoals een parapluutje, boodschappentas of een wissertje, maar niet dagelijks in de achterbak wil hebben slingeren.

Verder was het door de achterwielaandrijving een heel fijne auto om mee te manoeuvreren, kijk, hij is langer. Dus als het echt krap is, houdt het op met ergens 'even' draaien. Maar met bijvoorbeeld inparkeren of fileparkeren, merkte je echt het voordeel van die korte draaicirkel. Ik had er eentje zonder parkeersensoren, maar echt missen deed ik ze nooit. Aan de camera en goede spiegels had ik genoeg. Nadeel was dat de wegenbelasting direct €30,- omhoogschoot in de maand. Verbruik was haast gelijk aan de CT. Ik herinner me dat het jaarrond hoogstens zo'n 1-2L op de 100km scheelde, maar dan heb je wel een grotere en zwaardere auto, met een 2.5L motor. Dus eigenlijk helemaal zo slecht niet.

Je kunt wellicht ook nog kijken naar de Corolla Hybrid, dit zijn heel fijne auto's met de 4e generatie hybridesysteem van Toyota. Rijdt een stuk soepeler dan de CT en zijn direct een stap moderner met Android Auto en Carplay, mocht je dat wensen.

Vroeger verkocht ik de auto nog weleens op Marktplaats. Maar er komen zoveel mafkezen aan de deur... Tegenwoordig ruil ik de auto's in, veelal gewoon bij een dealer. Dan heb je direct BOVAG-garantie, dat is duidelijk wat je wel en niet hebt en mag verwachten. Dus geen discussies met huisgaranties of Autotrust pakketjes. Conform en non-conform is ook weer zoiets. En je krijgt ook geen dagenlange mailwisselingen, proefritten en dan ineens hoeven ze 'm toch niet. Uiteindelijk krijg je daar wel meer geld uit, maar voor mij is het comfort van een soepele inruil ook wat waard.