timing merk tekens

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Ok ik heb opnieuw een domme vraag over de timing, ik heb het boek daarom zou dit overbodig moeten zijn maar goed. Ik ging ervan uit dat je 3 merk tekens hebt voor de timing.

1 nokkenas links een streep op de achterplaat, 2 nokkenas rechts op de achterplaat, 3 krukastandwiel er staat een U en een dot. Nu gaat het om de krukas dot en U daar heb je toch stiekum nog een 2de merkteken op de oliepomp wat wordt gebruikt voor als je het weer in elkaar zet een soort tijdelijk merkteken dat dan overeen moet komen met je OEM belt. ( die heb ik niet)

Ik heb op de krukas het U merkteken dat onder het centerpunt ligt gekozen ( 17.30 als je de dan met de klok terugloopt tot 2.30 krijg je nog een merkteken de dot te zien op de krukas die overeenkomt met de oliepomp.)

quote:""I puzzled over the instructions below for a while. I guessed that the reason you rotate the crankshaft
clockwise is to unload the springs on the camshaft. At TDC I guessed that one of the thirty-two valves
must be held open by a cam lobe. I ignored the rotation step when I took the belt off in the later steps.
Subsequently the Left Cam rotated about 45 degrees counter-clockwise. "

Ok dat heb ik ook gedaan gewoon alles eraf gehaald niets 50 graden gedraaid.

Temporarily install the timing belt.
Notice: Turn the crankshaft bolt and align the mark of the crankshaft timing pulley and the mark of the oil pump.
Deze tekens zitten niet op 17.30 maar op 2.30

Dat laatste van de oilpump heb ik ook niet gedaan ...

Ok dit heb ik net gevonden:

The crank timing pulley when at top dead center has a timing mark at about the 2:30 position. THAT mark tells you it's at top dead center. There is a SECOND Mark that's hard as heck to see on the lower part of the pulley at about the 6:30 position. THAT'S the one you put the belt (CR) line to. Once you figure out that piece the two cams should line up. Turn the motor over a few times BY HAND, and you'll see if it all goes back to correct. The belt won't, but the marks will. I hope that made sense.

Zal alles nu krom zijn ? 2 belangrijke punten heb ik namelijk niet gedaan.

Groet

Lexter
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Jullie hebben toch wel is een riempje vervangen en een passend antwoord voor mij ?

PLS anders moet ik het aan die Amerikanen gaan vragen.

Lex
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
1 )plaats cilinder 1 op TDC dmv het merkteken op de krukas gelijk te zetten met het merkteken van de olie pomp, controleer dit door de bougie te verwijderen en dan kun je voelen of hij zuig, blaast of niets doet drukmeter op 0 ( dit is niet de witte streep op je krukaspoelie dit tekenstaat op 6.30 ) dit merkteken staat op 2.30 je krukas tandwiel.

2) zet de nokkenas poelies op hun merkteken en plaats de riem en bind deze vast met tyrips er moet spanning tussen de 2 zitten.

3) draai de krukas nu terug naar het merkteken dat op 6.30 staat en verwijder de bout. ( dit is dus niet je hoogste punt )

$) plaats de stofkap, plaats de poelie en de krans en draai de bout er weer in

4 ) en zet nu de krukaspoelie op zijn merkteken 0 met de witte streep.

5) plaats de riem nu op de krukaspoelie en probeer de spanning links vrij te houden en rechts zo strak mogelijk.

6) plaats de spanner

7) controleer alle merktekens en de spanning rechts

8) verwijder de pin en controleer de spanning

9) draai de krukas 2 maal rond

10) controleer de merktekens

11) draai nog maal 2 x rond ...

================================================================================================

Ik denk dat het zo moet .... wat denken jullie achter jullie schermpjes over mijn denken en doen ?
Ik weet zeker dat ik mijn krukaspoelie op 6.30 heb gezet en toen die nokkenassen op tijd heb gezet.
Dat was fout want eerst die krukas op de oliepomp en dan pas de nokkenassen erin leggen.

Groet

LExxie
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Ok beste Lexus rijders,

Er is iemand met een stroboscoop aan de slag gegaan op de Ls400 en de ontsteking staat volgens hem goed.
10 graden voor ontsteking had hij het over maar dat was normaal.

Dus dat is goed nieuws alleen de tik is er nog.

Groet

Lexter
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
10 graden is inderdaad normaal.
Wat betrefd de tik, zitten er hydraulische stoter bussen in?
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Hoi ik kan wel ja zeggen maar ik weet niet wat je bedoelt, er is niets hydraulisch aan de LS400 1991 haar kleppen systeem dacht ik....
Kleppen worden gesteld dmv shims en de nokkenassen waren in slechte staat.

Groet

LExter
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Lexter zei:
Hoi ik kan wel ja zeggen maar ik weet niet wat je bedoelt, er is niets hydraulisch aan de LS400 1991 haar kleppen systeem dacht ik....
Kleppen worden gesteld dmv shims en de nokkenassen waren in slechte staat.

Groet

LExter

Bij diverse motoren worden hydraulische stoter bussen gebruikt om kleppen stellen onnodig te maken. Als er shims in zitten is dit niet het geval. Klepspelingen zijn al nagezien?

Wat was er mis met de nokkenassen?



gr. koen
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Nou ik had wat goede foto's moeten schieten van de nokkenas zelf, maar kortom:

randjes waren broos van het glijvlak
van de 16 glij vakken waren er mss 6 nog glimmend de rest was verkleurd door een laag roet
1 glijvlak had een kras

het kan goed zijn dat er door nalatig onderhoud aan de kanaaltjes in de assen en dat de kop de temperatuur te hoog is geworden vandaar die hevige verkleuringen.
Door al dat gewrijf is de tolerantie er waarschijnlijk wel vanaf en moeten ze opnieuw op gedikt worden.
Dat kost iets van 500 per as ...

voordat ik het uit elkaar heb gehaald heb ik alle kleppen gemeten en die waren allemaal in de zone dat het ok is.
Enkele tegen de max uiteraard.

Ik wil eerst zeker weten dat dit geluid niet uit het blok komt voor ik verder ga investeren.

Groet

LExxie