Tip voor verkeersbord herkenning icm waarschuwing te hoge snelheid

er!k

Hoort erbij
12 nov 2012
50
52
18
De eigenaren van de recentere autos herkennen het waarschijnlijk wel, de 3 (irritante) piepjes als je 2km of meer te hard rijdt. Op die betutteling zit je niet altijd te wachten.

Bij aflevering adviseerde de dealer mij om dit iedere keer na het starten uit te zetten. Een shortcut waarbij je met de "grote tegels" de verkeersbord herkenning kunt uitschakelen. Nadeel is alleen dat er een oranje lampje in je dashboard gaat branden en je ziet de maximale snelheid niet meer.

Ik kwam gisteren op een alternatieve manier die volgens mij beter werkt. In het Lexus navigatiescherm (dus geen Android Auto of Apple) staat een icoon met een verkeersbord. Als je hier op klikt gaan de 3 piepjes ook uit, maar gaat na een korte tijd het oranje waarschuwingslampje uit en zie je weer de maximale snelheid.

Dus wél de info maar niet de waarschuwing.
Het leek mij een goede tip om te delen.
20250417_133545.jpg

Van welk bouw/modeljaar is jouw NX? De mijne is uit 2024 (mogelijk gebouwd in 2023) en ik heb dit icoon (gelukkig!) niet en ook geen piepjes. Eigenlijk verbaasde mij dit wel want ik dacht dat dit verplicht was, maar ik vind het niet erg dat deze 'optie' er bij mij blijkbaar niet op zit. Mijn auto is wel geimporteerd uit Duitsland maar dit lijkt me niet van invloed, die piepjes zouden Europees geregeld zijn dacht ik.
Enige wat ik heb is dat het snelheidsbord op het dashboard/hud rood van kleur wordt als ik meer dan x kilometer (instelbaar) te hard rijd.

Gebouwd en geleverd in 2025.
Sinds juli 2024 zijn deze systemen verplicht voor nieuwe auto's

Gebouwd en geleverd in 2025.
Sinds juli 2024 zijn deze systemen verplicht voor nieuwe auto's
Dan ben ik blij dat het er bij mij niet in zit, wél herkenning maar geen piepjes die je altijd maar weer uit moet schakelen.
Dacht eigenlijk dat het al eerder verplicht was, mijn vrouw had in jan '24 een nieuwe Mercedes en daar zit het ook in, daar zet je het ook uit via zo'n symbool in het scherm.

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S