TLRS

TLRS

Hoort erbij
15 sep 2010
33
0
0
Pas geleden heb ik me aangemeld op de site om wat meer informatie te zoeken over de eerste generatie IS. Het plan is gevat m'n oude Toyota te vervangen door een praktischere, ruimere en comfortabelere auto zonder teveel rijplezier in te hoeven leveren.

Wat prestaties betreft leek een IS200 me niet snel genoeg. En aangezien ik liever zelf schakel is een IS300 uitgesloten. Daarom ben ik gisteren een stukje wezen rijden in een IS200 met een TTE compressor. Daar zit genoeg gang in en qua sturen beviel het ook prima, mede dankzij het aangepaste onderstel. Aan de stuurbekrachtiging moest ik weer een beetje wennen, ik zal het maar zien als een stukje comfort.

Hier en daar heb ik al wat gezocht naar informatie over de TTE spullen en ben wel wat tegen gekomen maar ik hoop eigenlijk dat jullie me nog het ??n en ander kunnen vertellen!
 

TLRS

Hoort erbij
15 sep 2010
33
0
0
Dat is de wagen in kwestie Jelmer. Op de foto's ziet de wagen er netter uit moet ik bekennen. Er zitten rondom een paar lakschades en alle velgen hebben beschadigingen door onzorgvuldig inparkeren.

De compressor geeft waarschijnlijk net dat beetje extra vermogen waar de IS eigenlijk standaard mee zou moeten rijden ;)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Geen ervaring met de TTE compressor. In ieder geval welkom op het forum!
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Welkom! Ik heb iets hierover op de Altezza forum gelezen... als ik me goed herinner worden ze niet meer gemaakt, dus als je een tegenkomt dat is het een zeldzaam iets... volgens mij zijn er ook is300's die handgeschakeld zijn (als ik in Amerika kijk dan...) maar dat zie je ook niet vaak... ik zou zeggen.. neem je tijd en zoek totdat je iets leuks vindt...
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
mlcoolj zei:
Welkom! Ik heb iets hierover op de Altezza forum gelezen... als ik me goed herinner worden ze niet meer gemaakt, dus als je een tegenkomt dat is het een zeldzaam iets... volgens mij zijn er ook is300's die handgeschakeld zijn (als ik in Amerika kijk dan...) maar dat zie je ook niet vaak... ik zou zeggen.. neem je tijd en zoek totdat je iets leuks vindt...

Ik ken iemand in mijn omgeving die met een IS300 handgeschakeld reed, is ondertussen reeds enkele jaren terug verkocht, het was een sedan.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Welkom! en ik had destijds ook bijna een TTE compressor op laten zetten. Ze hadden er in 2007 nog 5 stuks in Koln, en het zou me toen voor een specialeprijs met inbouw circa 5 6 k kosten.
 

TLRS

Hoort erbij
15 sep 2010
33
0
0
mlcoolj zei:
Welkom! Ik heb iets hierover op de Altezza forum gelezen... als ik me goed herinner worden ze niet meer gemaakt, dus als je een tegenkomt dat is het een zeldzaam iets... volgens mij zijn er ook is300's die handgeschakeld zijn (als ik in Amerika kijk dan...) maar dat zie je ook niet vaak... ik zou zeggen.. neem je tijd en zoek totdat je iets leuks vindt...

Dat heb ik ook gelezen, dat ze niet meer gemaakt worden. Begrijpelijk gezien de leeftijd van de IS200 mijn inziens. De handgeschakelde 300 lijkt inderdaad (alleen?) in de states geleverd te zijn. Geen flauw benul waarom daar wel en hier niet?

JDB zei:
Ik ken iemand in mijn omgeving die met een IS300 handgeschakeld reed, is ondertussen reeds enkele jaren terug verkocht, het was een sedan.

Die had iets echt bijzonders dan.. of een IS300 badge gestoken. Dat ben ik namelijk ook al tegen gekomen!

Alan zei:
Welkom! en ik had destijds ook bijna een TTE compressor op laten zetten. Ze hadden er in 2007 nog 5 stuks in Koln, en het zou me toen voor een specialeprijs met inbouw circa 5 6 k kosten.

Wat heeft je tegen gehouden als ik vragen mag?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Eigenlijk de kosten en achteraf gezien maar geod ook, want ik had de auto daarna binnen een half jaar toch ingeruild voor een is250 :)

Maar de is200 blok met tte compressor is betrouwbaar totdat je zeg maar meer dan 230/250 pk eruit gaat halen door druk teverhogen, dus mocht je dat willen doen, dan zou ik niet hoger gaan dan 230/250 pk.
 

TLRS

Hoort erbij
15 sep 2010
33
0
0
Ja ik begrijp het.. maar dan ben je het weer kwijt aan afschrijving.

Wat betreft meer vermogen volg ik je helemaal, het standaard blok heeft teveel compressie. Om er wat meer beleving uit te krijgen denk ik dat een lichter vliegwiel wel op zijn plaats zou zijn. Pakt het onderin vast ook wat beter op.
 

TLRS

Hoort erbij
15 sep 2010
33
0
0
Afgelopen weekend heb ik weer in een IS200 met TTE compressor gereden, ondanks de kilometerstand liep hij nog prima. Stuurbekrachting deed het wat te goed naar m'n zin maar dat is IS200 eigen krijg ik het idee? Het voelde in elk geval erg volvo 850 aan. Optisch was de wagen niet zoals ik had gehoopt dus verder zoeken.

Vervolgens in een IS250 gereden, wat een geweldige wagen! Wat meer power, stiller, comfortabeler, knap audio systeem, kortere versnellingspook en wat meer gevoel in het stuur.. helemaal top!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
de is250 is wat sneller van 0-100, maar daarboven zou de is200 kompresssor sneller moeten zijn :)

Het stuur is wat directer in de is250, maar volgens mij wel iets minder qua gevoel, tenminste vnd ik dan :)

Ben benieuwd wat de 3de generatie gaat doen :D
 

TLRS

Hoort erbij
15 sep 2010
33
0
0
Alan zei:
de is250 is wat sneller van 0-100, maar daarboven zou de is200 kompresssor sneller moeten zijn :)

Het stuur is wat directer in de is250, maar volgens mij wel iets minder qua gevoel, tenminste vnd ik dan :)

Ben benieuwd wat de 3de generatie gaat doen :D

Volgens de opgave zou de compressor onder de 100 sneller moeten zijn, gaat dat niet op?

Dat directe daar ga ik in mee, maar had het idee dat de IS250 wat meer gevoel had in het stuur. Dat kan ook aan de IS200's gelegen hebben waar ik mee reed. Morgen ga ik weer in een IS200 rijden en zal ik er nog eens extra op letten.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Volgens opgave zou de is200 kompressor sneller naar de 100 moeten gaan, maar de is250 kan ook sneller naar de 100 dan opgegeven :) Probleem bij de is200 is dat debakverhoudingen wat korter zijn, dus je moeto ook nog 1x extra schakelen, daarnaast gaat snel schakelen in de is200 wat minder gemakkelijk.

Gevoel in het stuur is bij de is200 beter/meer, maar de is250 stuurt veel directer en scherper... Misschien bedoel je dat :)
 

TLRS

Hoort erbij
15 sep 2010
33
0
0
Dat zou kunnen ja. Zojuist heb ik in een IS200 gereden waarbij het stuur niet veel neiging had zich te centreren. Dat is misschien het verschil, dat ik gewend ben redelijk veel weerstand te voelen bij het sturen in m'n eigen auto.

Verder viel me op dat de IS200 op de snelweg zonder problemen nog tempo maakte boven de 120, dat had ik niet verwacht! Wat me ook opviel bij het gas geven en lossen dat er een lichte bonk te voelen was, na een seconde ongeveer. Komt dat door het mechanisme dat het pedaal niet rechtstreeks de gasklep bedient? Er staat me ook wat bij dat er wel eens wat aan het vliegwiel schort, maar ik weet niet hoe dat zich uit.
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
de 1G-GE motoren kunnen wel meer aan dan 250pk, maar dat is een andere discussie.

heb je gevraagd bij de auto's of de uitlijning van de auto's goed was, dat veroorzaakt 9 vd 10 keer dat een auto niet stuurt zoals het zou moeten..
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Het zou heel goed kunnen dat het door de low profile banden ligt, want dat heb ik ook ervaren.

Het is inderdaad zo dat de is200 boven de 120 gewoon goed doorrijdt, dit komt door die enorme korte bakverhoudingen. Top van de 6de versnelling is 215km/h. De is250 heeft daarentegen een hele lange bakverhouding( automaat heeft een nog langere verhouding). Dit resulteert in een top van maar 225 (aut) 230(H6). Daarnaast is die boven de 120 niet heel veel sneller dan de is200, maar dat kan aan mij liggen. Ik zou dat stiekem weleens willen uitproberen :p

120km/h-200km/h: is200 vs is250 h6 vs is250 aut


Even ter informatie:

Is200 handgeschakeld heeft bij 6de versnelling een top van 215km/h (toerenbegrenzer)
is250 handgeschakeld heeft een theoretische top van 280km/h in de 6de versnelling.
Is250 automaat heeft een theoretische top van 280km/h (5de versnelling) en 380km/h (6de versnelling)

Dit alles verklaart ook waarom de is200 boven de 120km/h nog aardig pit heeft. de handgeschakelde is250 is boven de 120 ook een stukje sneller dan de automaat. Het verbruik van de is250 automaat is daarentegen weer lager, doordat deze ook minder toeren maakt.
 

TLRS

Hoort erbij
15 sep 2010
33
0
0
Joep zei:
de 1G-GE motoren kunnen wel meer aan dan 250pk, maar dat is een andere discussie.

Helemaal mee eens!

Joep zei:
heb je gevraagd bij de auto's of de uitlijning van de auto's goed was, dat veroorzaakt 9 vd 10 keer dat een auto niet stuurt zoals het zou moeten..

Alan zei:
Het zou heel goed kunnen dat het door de low profile banden ligt, want dat heb ik ook ervaren.

Voorlopig houd ik het er nog even op dat het aan m'n huidige wagentje ligt. Bij lock to lock sturen bij stilstand merk ik dat ik de auto gewoon een stukje optil. Vandaar waarschijnlijk het verschil..

Alan zei:
Het is inderdaad zo dat de is200 boven de 120 gewoon goed doorrijdt, dit komt door die enorme korte bakverhoudingen. Top van de 6de versnelling is 215km/h. De is250 heeft daarentegen een hele lange bakverhouding( automaat heeft een nog langere verhouding). Dit resulteert in een top van maar 225 (aut) 230(H6).

Vandaar ja, klinkt logisch. De top is lager dan van m'n Toyota maar met een extra versnelling. Eigenlijk vind ik dat wel prima want ik rijd toch weinig snelweg en ook weinig 200 en sneller.

Alan zei:
Daarnaast is die boven de 120 niet heel veel sneller dan de is200, maar dat kan aan mij liggen. Ik zou dat stiekem weleens willen uitproberen :p

120km/h-200km/h: is200 vs is250 h6 vs is250 aut

Even ter informatie:

Is200 handgeschakeld heeft bij 6de versnelling een top van 215km/h (toerenbegrenzer)
is250 handgeschakeld heeft een theoretische top van 280km/h in de 6de versnelling.
Is250 automaat heeft een theoretische top van 280km/h (5de versnelling) en 380km/h (6de versnelling)

Dit alles verklaart ook waarom de is200 boven de 120km/h nog aardig pit heeft. de handgeschakelde is250 is boven de 120 ook een stukje sneller dan de automaat. Het verbruik van de is250 automaat is daarentegen weer lager, doordat deze ook minder toeren maakt.

Nou, ik heb nog geen IS.. maar als het zover is.. I'm game!

Hebben jullie misschien enig idee waar ik het gebonk in moet zoeken?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Bij full lock van de ene naar de andere kant tilt inderdaad de auto een beetje op. Dat is normaal want die heeft te maken met de wielophanging. Zie mercedes als voorbeeld, die heeft het nog meer.

Ik vond de is200 ook gewoon prima op de snelweg, want hoevaak rij je nou echt 200+.. ja als je even in duitsland bent. Maar ik heb ook op de teller bijna 225/230 gehaald (toen zat die in de toerenbegrenzer)

Dat gebonk zit hem in de aandrijflijn :) Waarschijnlijk heb je dat ook tijdens het schakelen, maar dan ben je bezig met van alles en nog wat dat het je niet eens opvalt. Wanneer het koud is, dan heb je dat nog meer. Ik weet eerlijk gezegd niet waar het precies in de aandrijflijn zit, maar het kan zo je differentieel/cardan/bak. Het is gewoon een hele directe auto waar je gelijk voelt wat je auto doet.