Trage verwarming buitenspiegels

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Adje
  • Startdatum Startdatum

Adje

Hoort erbij
25 apr 2024
28
22
3
Vanmorgen viel het mij op dat de verwarming van mijn buitenspiegels erg traag is. Het duurt erg lang voordat het glas echt droog is en je dit kunt gebruiken. Bij mijn A6 was het echt snelle en zag je soms van die stoomkringentjes boven je spiegel. Dit zie ik niet terug bij mijn RX450h. Wie o wie kan mij iets vertellen over de spiegelverwarming van de RX450h? Is deze snel met opwarmen en ontdooien?
 
Op de IS300h gaat het als een speer, niet dat meteen alle sneeuw op straat verdwijnt , maar gaat aardig snel.

Misschien is er een extra weerstand ergens in het circuit ?
Je zou de zekering eens uit kunnen nemen en opnieuw (of een nieuwe) plaatsen.
Misschien dat de contacten net niet helemaal toppie zijn, of dat de zekering niet kapot is maar toch niet helemaal jofel is.
Dat is een makkelijk uit te voeren eerste actie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Dat is mijn ervaring ook met de IS300h en voorheen de CT200h. Vaak is eventjes de knop indrukken en vlak daarna uitzetten, voldoende.

Wat ook nog kan, is dat de spiegelglazen ooit eens vervangen zijn voor aftermarket. Vaak zie je dan dat de weerstandswaarden (stevig) afwijken van het origineel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le en Bobusa
Bij mijn RX uit 2011 verloopt dit ook traag. Pasgeleden ook even gevoeld, de spiegel wordt helemaal niet zo warm als bijvoorbeeld m'n vorige VW (BJ 2000), daar zag ik binnen enkele minuten behoorlijk verschil. Ik neem aan dat mijn spiegels nog gewoon origineel zijn. Het zal dus wel zo horen...
 
Misschien heeft de Eco-stand ook invloed op vermogen van spiegelverwarming, de airco schakelt immers ook een tandje rustiger.
 
Dat klinkt wel logisch! Zelf maak ik geen gebruik van de ECO stand maar mogelijk dat het wel invloed kan hebben. Ik kan me alleen niet herinneren dat er iets over in het boekje stond...
 
Misschien een zwakke 12V accu ?

“The heated mirrors, and screen run directly off the 12 volt Battery as does the heater fan, and engine coolant circulation pump to the heater. Further they will work in accessory mode "2 pushes of the start button with no brake pedal". In this mode the HV Battery is completely disconnected from the car, and cannot charge the 12 volt Battery. Anything that works in accessory mode runs from the 12 volt Battery.

The only things that work directly off the HV Battery are the transmission, the AC, 12 volt charging system, and the power steering. These will only work in ready mode. It would be dangerous for the HV supply to go out to ancillaries such as the mirrors.”

Bron: https://www.lexusownersclub.co.uk/forum/topic/117315-heated-external-mirrors/
 
Ik denk dat we eerst aan @Adje moeten vragen wat erg traag is, na ca. één minuut zijn bij de mijne de spiegels bruikbaar, na een paar minuten zijn ze helemaal droog. De achterruit duurt véél langer.
Overigens als het hybride systeem aan staat, -er staat ready in je display- dan is de spanning meteen ongeveer 14 volt, dus aan een slechte accu kan het wsl niet liggen.

En nog iets, het is een Lexus, geen Audi. Verschillen zullen er altijd zijn. De spiegels zijn niet gemaakt om water mee te koken, stoom zal je nooit zien zoals @Adje bij zijn A6 zag..
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Dan heb je inderdaad meteen laadspanning wanneer het systeem aan staat (met rempedaal).
Maar niet iedereen doet het na zijn eerste bakje koffie hetzelfde.
Wanneer je het systeem aan “drukt” (zonder rempedaal) en dan lekker de voorruit gaat krabben .....
 
Ik ken die mensen niet.... Zo gek kun je toch niet zijn om de auto 's morgens vroeg op acc te zetten? Dat is vragen om een lege accu, zeker omdat kou niet prettig is voor een accu, deze mist dan -tijdelijk- capaciteit. Plus je hebt in acc geen stoel/stuur verwarming, laat staan dat de voorruit blower of verwarming werkt. Plus het is wel fijn voor de motor dat deze even wat olie kan rondgooien zonder belasting.... Of ben ik nou gek?
 
Ja ook :ROFLMAO:

Maar je kunt het zo gek niet bedenken of iemand heeft er een persoonlijke theorie bij, iets van milieu en niet starten en dan krabben, en dat soort van .....
De toekomst van de kleinkinderen ......
 
  • Haha
Waarderingen: NX F-Sport Driver
Afgelopen maandag de auto netjes de ramen mogen krabben zonder de auto te hebben gestart. Dus geen motor aan maar eerst de boel netjes buiten in orde c.q. ijsvrij maken. Na een kilometer of 20 gereden te hebben (ongeveer 20 minuten na stukje snelweg en 80km weg) kan ik zeggen dat de spiegel dan redelijke bruikbaar is al zit er nog middenin nog wel een waasje. Ik had verwacht dat de spiegel sneller zou zijn ontdooid. Als ik mijn dochter hoort vertellen dat haar Up! uit 2012 binnen 5 minuten droog is dan is mijn RX450 wel erg traag. Overigens staat mijn auto niet in de Eco-stand maar de normale rijmodus.
 
Pakweg 20 jaar geleden deelde een toenmalige collega zijn ‘workaround’ met me. Zijn auto stond altijd op de oprit. Wanneer het bevroren ruiten tijd was gebruikte hij een klein elektrisch kacheltje wat hij tussen de hoofdsteunen op de achterbank kon klem zetten. En zeg 10 minuten voordat hij vertrok werd dit kacheltje op haar laagste stand aan het werk gezet. Opdat hij in behaaglijk warme auto met ijsvrije ruiten kon vertrekken.
Voor de buitenspiegels gebruikte hij de-icer.
 
Hmm, dat is wel erg lang ja. Maar als @PimF dit herkent, kan het zomaar zijn, dat dit 'hoort' bij jouw auto..
Ik herken het niet zozeer als met ijs op de spiegels, in het westen van het land heeft het nog niet veel gevroren. Ik zal er de volgende keer op letten. Ik herken het meer met regeldruppels, na een minuut of 15 is 50-70% van de druppels pas verdwenen. Bij andere auto's ging dit significant sneller.

De tip over het kacheltje is inderdaad top, mijn vader deed dat ook altijd, stond op een tijdschakelaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel