Trekhaak ls400 montage en advies mbt evt oliekoeler

Kaya

Nieuw hier
28 mei 2018
20
2
3
Beste forumleden, ik heb een paar maanden geleden een LS 400 uit 1997 erbij gekocht als dagelijkse auto. Ik heb echt een trekhaak nodig die heb ik aangeschaft en ga ik plaatsen. Ik kan alleen op internet niet echt een instructie filmpje vinden, zijn die er? De andere vraag is of er een oliekoeler nodig is op het moment dat ik op vakantie ga met een aanhanger.
Alvast bedankt
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Zit er standaard al een transmissieolie koeler op? In die jaren was dat niet altijd standaard het geval m.u.v Mercedes. Maar aannemende dat Lexus de bedoeling had om destijds een betere auto te maken zou men best wel de moeite kunnen hebben genomen om de transmissieolieolietemperatuur te stabiliseren en dus mogelijk een thermostatisch geregelde koeler hebben gemonteerd.

Of je meer koeling nodig hebt dan nu beschikbaar is, hangt sterk samen met het gewicht van de te gebruiken aanhanger en de te verwachten rijomstandigheden. Bij rijden op de vlakke weg met normale rijsnelheden zul je er waarschijnlijk best zonder kunnen. Problemen krijg je bij langzaam rijdend fileverkeer en in de stad, waarbij de koppelomvormer veel in het omvormer bedrijf draait en dus veel slip kent. Als je dan langzaam rijdt heb je door de rijwind weinig koeling en zou de temperatuur tot hogere waarden kunnen oplopen. Berucht is het rijden met een paardentrailer! Ook langzaam rijdende files op een berghelling kan de temperatuur tijdelijk sterk doen oplopen.

Ik zou beginnen met eens de temperatuur te meten. Als de auto al voorzien is van een diagnosestekker kun je vaak al rijdend de temperatuur meten en kijken hoe die varieert onder verschillende rijomstandigheden en in hoeverre de temperatuur daarbij te hoog wordt. Bij laadschoppen voert men daartoe vaak een zogenaamde "stalltest" uit. Dat betekent: voet op de rem en zoveel gas geven dat de motor zijn maximum toerental bereikt en dat gedurende 30 seconden lang. De transmissieolietemperatuur mag dan niet meer oplopen dan tot een bepaalde waarde van ongeveer 130 graden C. Bij personenauto's kan de temperatuur hoger oplopen - en in principe kan de olie daar ook tegen. Kortstondig 160 C is geen probleem, maar het lang aanhouden zorgt wel voor snellere veroudering en de noodzaak tot vaker verversen.

Te koud is overigens evenmin goed. Het is niet ondenkbaar dat via de beluchting van de transmissie enige vocht naar binnen kan komen. Dat vocht wordt als het goed is bij normaal rijden er weer "uitgekookt" - de ideale temperatuur is dus zo ongeveer tussen 105 en 130 C.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09