Trekken van een 1200 kg zware caravan

Jbspeaker

Nieuw hier
25 dec 2019
1
1
0
Wat zijn de ervaringen met een Lexus NX300h AWD als caravantrekker? Tot nu toe gebruikte ik een Volvo S60 D3 met een koppel van 400Nm. Wat mag ik nu verwachten van de Lexus. De Lexus heeft 90 W/kg aan vermogen/kg en de Volvo 80 Wd/kg. De Volvo ging elke bergweg makkelijk op. Wat is het verbruik bij 90 km/ h op een vlakke weg? Volgens caravantrekker.nl zou een snelheid van 110 km/h haalbaar zijn, maar niet zo veilig. Ook zou theoretisch 90 km/h mogelijk zijn met 5 % helling.

Inmiddels heb ik de nodige testen gelezen. De meeste testen noemen het soms hoge toerental bij voluit optrekken. Meest uitgebreide test door de ANWB hieronder met een hybride RAV4, welke dezelfde motor en aandrijflijn heeft. Hieruit blijkt dat n.m.m. de Lexus nx300h ook een goede trekker is, maar dat het wennen is aan de tijdelijk hoge toerentallen tijdens het inhalen met 110 km/h. De topsnelheid blijkt 150 km/h te zijn met een 1350 km zware caravan. Er was geen stabiliteitsprobleem. 25 % helling is geen probleem. Het verbruik hangt sterk af van de gekozen snelheid: 1:9 moet haalbaar zijn.

https://caravantrekker.nl/trekautotest/toyota-hybrid.php
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Johno