Trillen bij rustig accelereren

Is3 marcos

Nieuw hier
14 mei 2025
14
35
13
Ik heb een is 300h
Bj 2019
156.000 gelopen

Tijdens licht acceleren trilt de auto Soms.
Het is als de motor inkomt ( het komt voor tussen de 55/90 km per uur.
Uitlijning en balancering van de wielen is prima.

tijdens flinke acceleratie is er niks te merken.

Elektrische ook geen probleem.

De auto toont geen foutcodes.
Ik heb het idee dat het de injectors zijn.
Zit nu een reiger in op 30 liter benzine .
Ook 3 maanden geleden heb ik een injector reiniger gebruikt was iets beter.

Maar het is nu terug ( erg irritant).
Erg fijne auto moet het zijn (als er geen gebreken zijn)

In mijn beleving is het als het sproeibeeld van de injector verkeerd is door vervuiling, dan kan je een stotterend auto krijgen.

Wie heeft advies?

Als het de injectoren zijn dan heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk lange tijd goedkope benzine getankt. Ik zou eens een maand Shell V-Power proberen. Dan weet je of dat het probleem is.

Hoor je de motor bij het aanslaan ook beroerd/stotterend lopen of merk je het alleen in het rijgedrag?

Mochten goede benzine (V-power of BP Ultimate) of injectiereiniger niet helpen dan is het ultrasoon reinigen van je injectoren een optie. Geen idee of ze daar op voorhand iets aan uit kunnen lezen of adhv het sproeipatroon iets kunnen zien.

• Leuk
Waarderingen: Is3 marcos
Hoor je de motor bij het aanslaan ook beroerd/stotterend lopen of merk je het alleen in het rijgedrag?

Mochten goede benzine (V-power of BP Ultimate) of injectiereiniger niet helpen dan is het ultrasoon reinigen van je injectoren een optie. Geen idee of ze daar op voorhand iets aan uit kunnen lezen of adhv het sproeipatroon iets kunnen zien.
Als hij aanslaat is dat soms anders.
Geen groot verschil wel meer geluid.

Motor valt soms ruw stil ( bij de stoplichten en koude motor)

Wel al eens de bekende ratel gehad ( zeldzaam komt dit voor)

Er zitten ook nieuwe bougies in en een grote beurt bij Louwman gehad.

Gisteren stuk gereden met de adaptief.
Maar als ik hem constant 4500 toeren wil laten draaien ( voor het schoonmaken van de injectors)
Moet ik toch flink doorrijden 🤣

Vandaag heb ik niets gemerkt.
Een adaptief reiniger op 30 liter benzine .

Ik heb ook al eens gereden op v- power
en ik moet zeggen ,dan is het aanslaan van de motor ruwer.

V-power 98 i.c.m één vuile injector.
Ontsteek moeilijk ( is mijn theorie)

Fijn dat jullie reageren 😁👍

Als het de injectoren zijn dan heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk lange tijd goedkope benzine getankt. Ik zou eens een maand Shell V-Power proberen. Dan weet je of dat het probleem is.
Vorige eigenaar heeft dat hoogstwaarschijnlijk gedaan.
De auto heeft ook 7 maanden ook in de showroom gestaan.
Het is vaak de kalk aanslag op de injectors ( water in de benzine).

Bedankt voor je reactie 👍👍

Als er water bij de benzine zat dan kan je overwegen het benzinefilter te vervangen.
Weet niet of de brandstofpomp vocht ook zo leuk vindt...
Of misschien is de tank te ver leeg gereden en is er wat prut/bezinksel mee gekomen? Ook dan is een nieuw benzinefilter handig.

Volgens mij kunnen ze de injectoren wel apart testen en kijken naar het sproeipatroon (of het er mooi verneveld uit komt) maar weet niet of een dealer dat doet. Dan weet je iig of je dat kan uitsluiten of niet.

Succes met dingen proberen en uitsluiten!

Als hij aanslaat is dat soms anders.
Geen groot verschil wel meer geluid.

Motor valt soms ruw stil ( bij de stoplichten en koude motor)

Wel al eens de bekende ratel gehad ( zeldzaam komt dit voor)

Er zitten ook nieuwe bougies in en een grote beurt bij Louwman gehad.

Gisteren stuk gereden met de adaptief.
Maar als ik hem constant 4500 toeren wil laten draaien ( voor het schoonmaken van de injectors)
Moet ik toch flink doorrijden 🤣

Vandaag heb ik niets gemerkt.
Een adaptief reiniger op 30 liter benzine .

Ik heb ook al eens gereden op v- power
en ik moet zeggen ,dan is het aanslaan van de motor ruwer.

V-power 98 i.c.m één vuile injector.
Ontsteek moeilijk ( is mijn theorie)

Fijn dat jullie reageren 😁👍
Terugschakelen met de flipper achter het stuur geprobeerd? Volgens mij kun je dan langere tijd in een lager verzet en dus met meer toeren rijden. Ik heb het zelf nog nooit zo gebruikt. Alleen voor afremmen bij rotondes en afritten.

Als er water bij de benzine zat dan kan je overwegen het benzinefilter te vervangen.
Weet niet of de brandstofpomp vocht ook zo leuk vindt...
Of misschien is de tank te ver leeg gereden en is er wat prut/bezinksel mee gekomen? Ook dan is een nieuw benzinefilter handig.

Volgens mij kunnen ze de injectoren wel apart testen en kijken naar het sproeipatroon (of het er mooi verneveld uit komt) maar weet niet of een dealer dat doet. Dan weet je iig of je dat kan uitsluiten of niet.

Succes met dingen proberen en uitsluiten!
Waar zit dat benzinefilter ?
Ik heb idd gereden tot de lamp ging branden.
Bedankt 👍👍

Waar zit dat benzinefilter ?
Ik heb idd gereden tot de lamp ging branden.
Bedankt 👍👍
Geen idee waar dat filter zit, daarvoor ken ik de IS nog te kort (ik heb de mijne ook pas 2,5 maand).

Als het lampje gaat branden zitten er nog wel wat liters in, dat is geen probleem.
Soms rijdt een garagebedrijf een auto aardig leeg, soms te ver.
En als je auto 9 maanden heeft stilgestaan kan dat ook impact hebben.

• Leuk
Waarderingen: Is3 marcos
Terugschakelen kun je beter met de S-stand doen (dus pook tikkie naar links in de D). D en terugflipperen, schakelt hij toch weer automatisch naar de 'D6' bij cruisen.

In de S-stand blijft je gekozen versnelling gehanteerd en kun je met het hogere toerental rijden.

Overigens vermoed ik dat het brandstoffilter gewoon een filterzeefje is, in de pompunit zelf. Niet los vervangbaar dus. Is eigenlijk ook niet meer nodig.

Terugschakelen kun je beter met de S-stand doen (dus pook tikkie naar links in de D). D en terugflipperen, schakelt hij toch weer automatisch naar de 'D6' bij cruisen.

In de S-stand blijft je gekozen versnelling gehanteerd en kun je met het hogere toerental rijden.

Overigens vermoed ik dat het brandstoffilter gewoon een filterzeefje is, in de pompunit zelf. Niet los vervangbaar dus. Is eigenlijk ook niet meer nodig.
Bedankt voor de informatie 👍👍