Trilling lexus gs 450h president 2012

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Beste forumleden,

Ik ben sinds een maand of twee in het bezit van een Lexus 450h president uit 2012 waarbij ik een trilling ervaar vanaf 55 km tot 80 km. Ik heb de Lexus gekocht nadat ik twee proefritten heb gemaakt 1e keer 20 km en de 2e keer 150 km bij de laatste proefrit heb ik de Lexus laten keuren bij de Lexus dealer i.v.m. aankoop, tijdens deze proefritten geen trilling ervaren.

Twee weken later heb ik de Lexus opgehaald bij de verkoper waarbij in overleg andere velgen zijn gemonteerd sindsdien zit er een trilling in de Lexus.

Wat heb ik inmiddels ondernomen:

* 5 x verschillende velgen geprobeerd en banden en balanceren.
* De Lexus laten uitlijnen.
* Remblokken en remschijven laten controleren ( tijdens remmen trilt de wagen niet, alleen tussen bovengenoemde snelheid)
* De Lexus trilt altijd bij deze snelheid belast of onbelast dus ook als ik m laat uitrollen in neutraal, trilling zit niet in het stuur maar voel het in de stoel gevoelsmatig denk ik dat het van de achterzijde komt.

Misschien heeft 1 van jullie hier ervaring mee en wellicht een oplossing?

Suggesties zijn welkom.

Thanks
 
Laatst bewerkt:

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Heb je de banden van plaats laten wisselen of volledig vervangen? Ik heb namelijk al eens eerder meegemaakt dat alles perfect uitgelijnd en gebalanceerd was maar er toch een trilling was. Het bleek dat één band niet helemaal gelijkmatig van constructie was waardoor hij op één plek iets harder of juist zachter was. Hij werd dus op die plek bij elke omwenteling iets meer (of minder) ingedrukt waardoor het wiel ging hobbelen.

Jarno
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
Hier op het forum is ook al eens door 'PJL' zoiets ter sprake gekomen. het verhaal wat hij allemaal heeft gedaan om hem goed te krijgen staat ergens op dit forum.
 

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Heb je de banden van plaats laten wisselen of volledig vervangen? Ik heb namelijk al eens eerder meegemaakt dat alles perfect uitgelijnd en gebalanceerd was maar er toch een trilling was. Het bleek dat één band niet helemaal gelijkmatig van constructie was waardoor hij op één plek iets harder of juist zachter was. Hij werd dus op die plek bij elke omwenteling iets meer (of minder) ingedrukt waardoor het wiel ging hobbelen.

Jarno
Hi jarno,

Ik heb alles al uitgeprobeerd op mijn nieuw aangeschafte velgen ( after-market) drie verschillende nieuwe merken (Michelin, Dunlop, Bridgestone. daarna verschillende originele gebruikte velgen zomerbanden en winterbanden niets helpt. ook heb ik de (banden - wielen) op de Hunter roadforce hunter laten zetten en geen noemenswaardige afwijkingen
 

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Hier op het forum is ook al eens door 'PJL' zoiets ter sprake gekomen. het verhaal wat hij allemaal heeft gedaan om hem goed te krijgen staat ergens op dit forum.
Heb ik gelezen maar weet niet of dit dezelfde klacht is m.b.t. snelheid en trillen.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Trillingen: vervelend!

Ik weet niet of het PJL-topic dit behandelt maar laat ook hier eens naar kijken: bij de 450h-versies van de GS willen de remklauwen achter wel eens vastlopen omdat deze minder gebruikt worden. Bij de achterwielen vindt het afremmen in de hybride Lexus namelijk vooral regeneratief (via de generator) in plaats van mechanisch plaats. De remmen worden minder gebruikt en de blokken komen niet meer goed los van de schijf. Dit veroorzaakt trillingen. Oplossing is drastisch: de remklauwen moeten vervangen worden. Gewoon gangbaar maken van de geleiderpennen met kopervet lost het probleem niet op.

Ik heb dit issue gehad en het vervangen van de klauwen loste het probleem op.
 

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Trillingen: vervelend!

Ik weet niet of het PJL-topic dit behandelt maar laat ook hier eens naar kijken: bij de 450h-versies van de GS willen de remklauwen achter wel eens vastlopen omdat deze minder gebruikt worden. Bij de achterwielen vindt het afremmen in de hybride Lexus namelijk vooral regeneratief (via de generator) in plaats van mechanisch plaats. De remmen worden minder gebruikt en de blokken komen niet meer goed los van de schijf. Dit veroorzaakt trillingen. Oplossing is drastisch: de remklauwen moeten vervangen worden. Gewoon gangbaar maken van de geleiderpennen met kopervet lost het probleem niet op.

Ik heb dit issue gehad en het vervangen van de klauwen loste het probleem op.
Hi Frank,

Dit is wellicht een goed idee, heb ik nog niet uitgeprobeerd. ik neem morgen meteen contact op met de Lexus dealer Arnhem.

Thanks!
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Ik heb alles al uitgeprobeerd op mijn nieuw aangeschafte velgen ( after-market) drie verschillende nieuwe merken (Michelin, Dunlop, Bridgestone. daarna verschillende originele gebruikte velgen zomerbanden en winterbanden niets helpt. ook heb ik de (banden - wielen) op de Hunter roadforce hunter laten zetten en geen noemenswaardige afwijkingen
Gezien je experimenten met banden en velgen denk ik dat je het daar niet moet zoeken. Ondanks de uitgevoerde keuring (voor dat je het probleem opmerkte?) zou ik toch eens kijken of op een of meer verbindingen van de wielophanging wellicht wat meer speling vertoont en of de bevestiging van differentieel en versnellingsbak nog volledig in orde is. Gezien het feit dat het verschijnsel zich alleen snelheidsfahankelijk en niet belastingafhankelijk voordoet, lijkt het me zinvol de bevestiging van het differentieel en de versnellingsbak eens zeer aandachtig te controleren en ook de aandrijfas tussen beide.
 

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Trillingen: vervelend!

Ik weet niet of het PJL-topic dit behandelt maar laat ook hier eens naar kijken: bij de 450h-versies van de GS willen de remklauwen achter wel eens vastlopen omdat deze minder gebruikt worden. Bij de achterwielen vindt het afremmen in de hybride Lexus namelijk vooral regeneratief (via de generator) in plaats van mechanisch plaats. De remmen worden minder gebruikt en de blokken komen niet meer goed los van de schijf. Dit veroorzaakt trillingen. Oplossing is drastisch: de remklauwen moeten vervangen worden. Gewoon gangbaar maken van de geleiderpennen met kopervet lost het probleem niet op.

Ik heb dit issue gehad en het vervangen van de klauwen loste het probleem op.
Hi Frank, heb jij ook een 2012 model? Remklauwen zijn gecontroleerd vorige week tijdens onderhoud en zijn gewoon gangbaar werken naar behoren.
 

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Gezien je experimenten met banden en velgen denk ik dat je het daar niet moet zoeken. Ondanks de uitgevoerde keuring (voor dat je het probleem opmerkte?) zou ik toch eens kijken of op een of meer verbindingen van de wielophanging wellicht wat meer speling vertoont en of de bevestiging van differentieel en versnellingsbak nog volledig in orde is. Gezien het feit dat het verschijnsel zich alleen snelheidsfahankelijk en niet belastingafhankelijk voordoet, lijkt het me zinvol de bevestiging van het differentieel en de versnellingsbak eens zeer aandachtig te controleren en ook de aandrijfas tussen beide.
De lexus gaat binnenkort de brug op laat dit zeker controleren.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Nee, mijn wagen is nog van één generatie eerder, uit 2008.
Maar ik vrees dat dat remmenprobleem bij alle generaties speelt ....
 

W124

Nieuw hier
22 aug 2018
5
0
1
Hallo is probleem al opgelost? Ben benieuwd heb de zelfde auto . Graag reactie
 

FrankGS450h

Nieuw hier
26 jul 2021
6
0
1
Hi, ik ben ook benieuwd. Heb nieuwe banden laten balanceren, velgen laten uitlijnen, centreerringen vervangen, achterremmen en schijven vervangen, maar trilt nog steeds tussen 120-140 kmh.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Nee, mijn wagen is nog van één generatie eerder, uit 2008.
Maar ik vrees dat dat remmenprobleem bij alle generaties speelt ....
Rijmt dit wel met het effect wat @Antwan beschrijft? Plakkende klauwen dan wel kromme schijven (door plakkende klauwen in eerdere instantie) zouden het effect bij versnellen doen toenemen en niet wegvallen boven een bepaalde snelheid. Ook is zoiets vaak bij lage snelheid hoorbaar met de ramen open. Met een hybrid goed te testen door volledig elektrisch te rijden en dan moet je wel iets horen, toch?

Wat @Romke zegt lijkt mij meer in de richting waar je het moet zoeken. Als je dan toch bezig ben (of de dealer), zou ik de naaf ook controleren; als je de velgen-banden al hebt uitgesloten. De hardy schijf kan natuurlijk ook nog voor trilling zorgen.
 

FrankGS450h

Nieuw hier
26 jul 2021
6
0
1
Dat zijn inderdaad zaken waar nog niet naar is gekeken. Ik vrees dat dat een stuk duurder wordt dan balanceren :-( Ik laat het weten als er nieuws is.
Dank voor de input!
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
Laat je banden eens "AAN de auto balanceren" , Heeft mijn vader ook laten doen en probleem is opgelost. Was wel mercedes maar probleem is hetzelfde.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
Er is ook een balanceer machine die middels een rol druk op de band kan uitoefenen, alsof de velg + band op de auto gemonteerd is:

Hunter GSP 9700 Roadforce of Hunter Roadforce Elite (nieuwer type volgens mij).

Als het bedrijf zo'n apparaat heeft, dan noemen ze dat ook wel eens "super balanceren". Oneffenheden in band of velg worden daarmee opgemerkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O en Higgie

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Ik heb van geen enkele partij een 100% helder antwoord gekregen wat de oorzaak is. Alleen maar suggesties wat natuurlijk in de papieren gaat lopen. Gelukkig heb ik de koop kunnen ontbinden. Helaas wel verlies van € 1700,- door aankoop nieuwe velgen en banden.