Ik zag de post en werd nieuwsgierig. Ik dacht of je bent genept, of je hebt iets anders. Probleem of beter mysterie is dus opgelost.
Ja, ik weet het oud topic, maar wilde er toch even op ingaan.
Een tijd terug hadden we een klant met een Celica en die had er een chip in. De klant wist het niet, want die zat er al in voor hij de auto had gekocht.
Wij wisten al dat Toyota's (benzine) niet te chippen zijn en vroegen of we de chip mochten verwijderen, want wij waren ook nieuwsgierig.
Het kastje zat bij de ECU en was het signaal van de MAF sensor afgetakt naar de "chip". We hebben het kastje opengemaakt en onder een dikke kitlaag zat een printplaatje met een weerstandje. Iets ingewikkelder dus dan deze uit het filmpje.
Het weerstandje zorgt ervoor dat de ECU denkt dat er meer lucht binnenkomt en zorgt dus voor een "beter" mengsel door ook meer brandstof in te spuiten. Het resultaat is dat de motor te rijk loopt. De Lamba sonde meet een verkeerde waarde, en geeft dat door aan de ECU, die daarop reageert door weer minder brandstof in te spuiten. En zo blijft het spelletje doorgaan.
Na het verwijderen van de het kastje liep de motor beter.
De vorige eigenaar had dus beter het kastje uit het filmpje kunnen kopen, want dan had die tenminste nog een LEDje erin.